allergivänlig kattras?

Sv: allergivänlig kattras?

Vad på katten är du allergisk emot då? Annars är det lite svårt att råda.
Det finns dock ingen som alla allergiker klarar.

Jag tror att det där med allergier är inviduellt men jag har hört att rexkatter skall vara allergivänliga samt brittisk korthår....Men som jag skrev så är det nog inviduellt så det bästa du kan göra är att hälsa på uppfödare av de raser du är intresserad av och prova dig fram.Hör gärna av dig in här hur det gick.

Fast det finns ju inga allergivänliga katter. Kattallergenen finns i pälsen, saliven och urinen hos katten. Allergenerna är luftburna, och finns överallt i inomhusmiljön, även där katter aldrig varit. Allergenen transporteras på kläder, till hem utan husdjur, arbetsplatser och skolor, vilket innebär att mycket känsliga personer känner av sina allergibesvär även om man aldrig kommer i direktkontakt med en katt.

Fast det finns ju inga allergivänliga katter. Kattallergenen finns i pälsen, saliven och urinen hos katten. Allergenerna är luftburna, och finns överallt i inomhusmiljön, även där katter aldrig varit. Allergenen transporteras på kläder, till hem utan husdjur, arbetsplatser och skolor, vilket innebär att mycket känsliga personer känner av sina allergibesvär även om man aldrig kommer i direktkontakt med en katt.

Jaha...Men varför kan då viss allergikr tåla vissa katter?Jag förstår inte!:confused:

Olika människor tål olika mycket, men bara för en allergiker inte reagerar på en viss ras just nu, så kan den göra det senare. Min ena kusin är allergisk, hon kan knappt hällsa på sin syster utan att näsa och ögon rinner, när hon hällsar på mig går det bättre, och då har vi ändå korthåriga huskatter båda 2.

Jag tror att det där med allergier är inviduellt men jag har hört att rexkatter skall vara allergivänliga samt brittisk korthår....Men som jag skrev så är det nog inviduellt så det bästa du kan göra är att hälsa på uppfödare av de raser du är intresserad av och prova dig fram.Hör gärna av dig in här hur det gick.

Britt är nog det sista jag skulle rekommendera en allergiker. Krafig päls som yr överallt...

Är man bara lindrigt allergisk kan de lågfällande raserna funka (rexar, burma, korat, bengal m.fl). För mig går det utmärkt. Är man mer allergiskt är det bara de pälslösa raserna och regelbundna bad kvar som alternativ.

Även om det inte är pälsen i sig man är allergisk mot så fungerar den som bärare av allergenerna, och ju mindre päls man har lös då desto lättare att hålla mängden allergener i hemmet på låg nivå.

Liknande trådar

Övr. Katt Vet att det inte finns någon helt allergisäker ras så det behöver inte diskuteras. Däremot vill jag gärna höra om era åsikter och...
Svar
16
· Visningar
1 309
Senast: DarkInNight
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
3
· Visningar
281
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
167
Senast: Glimra
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras