Allergiutredning, hur dyrt kan det bli?

bigganl

Trådstartare
En kompis till mig har en hund som visar tecken på någon sorts allergi. Han blir periodvis röd i ögonen, han har mycket problem med spruckna trampdynor och de senaste månaderna har problemen eskalerat då han börjat klia sig nåt enormt. Han får gå med tratt nu för att inte klia sönder sig. Ägaren är förtvivlad och veterinären vill påbörja en rejäl allergiutredning. Ägaren är fattig student och då detta enligt veterinären blir mycket kostsamt förbereder hon sig för att lämna stugan på landet och flytta in till stan för att kunna sälja sin bil. Detta för att ha en chans att ha råd med utredningen.
Jag lider med henne och vill försöka hjälpa henne.
Vad kan en sån här utredning egentligen kosta? Jag förstår att man inte kan säga någon exakt summa, men mellan tummen och pekfingret. Hur mycket kan det röra sig om?
Ni som gjort allergiutredningar på era hundar: Hur mycket kostade det er ungefär?
Hunden är ordentligt försäkrad och försäkringen täcker ju 80 eller 85%.

Sv: Allergiutredning, hur dyrt kan det bli?

Det är inga hutlösa summor det handlar om och försäkringen bör ta det mesta.

Det rådet jag kan ge är att gå till en speciallist direkt för att slippa "göra om".
Det tas blodprov, hudprov och ibland pricktest. Detta går på kanske 4-5000?
Sedan så brukar man ju göra en elimineringsdiet.
Ev specialfoder kostar ju däremot en rejäl slant... har man stor hund är nog det den dyraste kostnaden.

Men jag har ju svårt att tro att det skulle handla om 10 000tals kronor!

Det bästa är ju att få en ungefärlig prisuppgift hos veterinären, det kan skilja otroligt på kliniker.

Nej, det är inte speciellt dyrt alls. Först utesluter man allt annat än allergi, som ohyra och sedan genomgår hunden en elimineringsdiet, och löser sig inte problemet med det så är det blodprov och pricktest för att se om hunden är atopiker.

Foder till elimineringsdieten kostade mig kanske 800-900 kr/månad. Min hund väger 23 kg och åt hypoallergenic under elimineringstiden.

På min hund gjorde vi först elimineringstest på foder. Det kostar ett vetbesök ca 700kr, skrapprov 170kr, odling 520 plus allergifoder. Tar några månader att utesluta foder.
Fodret gav inget som helst resultat på våran spå då gjordes en riktig allergiutredning för atopiker.

Biopsitagning 650 (för att först utesluta demodex som är vanligt på min ras)
Sedering 575
Förberedelse 250
Histopatologi 1100
Klinikavg 650

Nästa besök
Klinikavg återb 352
Allergiscreeningtest (pricktest) 908
Cytologi 228
Blodprov 440 (heska)
Hittar inte kostnaden för att läsa och skicka heskat, men det bör ha legat på ca 1500

Det är vad det kostade att utreda min hund. 3 besök och sedan ett till återbesök när svaren och immuceptet kom för att lära sig spruta. Min är atopiker och har vaccinerats varje månad i snart 3år. Med otroligt resultat! Immuceptet för hund på 30kg och hans allergener 6st kostar ca 2500 för 8 månader. Försäkringsbolaget har tagit allt! Folksam.

Senast ändrad:

Nej, det är inte speciellt dyrt alls. Först utesluter man allt annat än allergi, som ohyra och sedan genomgår hunden en elimineringsdiet, och löser sig inte problemet med det så är det blodprov och pricktest för att se om hunden är atopiker.

Foder till elimineringsdieten kostade mig kanske 800-900 kr/månad. Min hund väger 23 kg och åt hypoallergenic under elimineringstiden.

Hon har en tollare på ca 18 kg om jag inte minns fel. Ska be henne läsa vad ni svarat så kandke hon får mer kött på benen.

Alltså, om nu utredningen skulle bli så kostsam...är det inte bättre då att ta bort hunden än gå från hus och hem?
Nog för att hundar ska ges adekvat vård, men det finns en gräns. Själv är jag tveksam till att behålla en allergihund överhuvudtaget, om inte allergin kan hållas i shack med väldigt enkla medel. Klåda är mycket plågsamt för hunden.

På min hund gjorde vi först elimineringstest på foder. Det kostar ett vetbesök ca 700kr, skrapprov 170kr, odling 520 plus allergifoder. Tar några månader att utesluta foder.
Fodret gav inget som helst resultat på våran spå då gjordes en riktig allergiutredning för atopiker.

Biopsitagning 650 (för att först utesluta demodex som är vanligt på min ras)
Sedering 575
Förberedelse 250
Histopatologi 1100
Klinikavg 650

Nästa besök
Klinikavg återb 352
Allergiscreeningtest (pricktest) 908
Cytologi 228
Blodprov 440 (heska)
Hittar inte kostnaden för att läsa och skicka heskat, men det bör ha legat på ca 1500

Det är vad det kostade att utreda min hund. 3 besök och sedan ett till återbesök när svaren och immuceptet kom för att lära sig spruta. Min är atopiker och har vaccinerats varje månad i snart 3år. Med otroligt resultat! Immuceptet för hund på 30kg och hans allergener 6st kostar ca 2500 för 8 månader. Försäkringsbolaget har tagit allt! Folksam.

Inte konstigt att premierna är så höga när man till och med ersätter hyposensibilisering.

Betydligt billigare för dem att betala den behandlingen för att få en frisk hund än att ersätta flera tusen varannan månad för klåda och utslag och öroninflammation som ska behandlas. Min hund har inte haft ett veterinärbesök sedan vi började med immucept vilket har sparat försäkringsbolaget 10 000 per år. Dessutom börjar våran hund bli besvärsfri så han ska vara behandlas med en omgång till. Sedan är ju försäkringsbolaget av med alla allergirelaterade kostnader på honom för 8-10 år framöver. Så ja, det blev garanterat billigare för dem såhär. Försäkringsbolaget ska väl snarare ha en eloge son hjälper till att få hunden frisk med alla medel. Tycker jag. 2500kr var åttonde månad är ingenting för dem att betala i jämförelse med att behandla symtomen flera gånger per år. Läkemedelskostnaden är dessutom övergående, det är inte besvären om man inte behandlar, så då hade de fått betalat veterinärvård för samma problem under 12år. Känns som en större förlust.

Sen premie på 120kr månaden grinar inte jag över.

Håller med där! Och dessutom är det nog enklare att hålla hemmet allergivänligt (om hunden visar sig vara kvalsterallergiker) om man bor i hus och hunden kan vara ute mycket och man har lättare att vädra och tvätta sängkläder och filtar.

Glöm inte att det kan bli väsentligt dyrare hela hundens livstid. Specialfoder, ev medicinering, schamponering osv. Det är ingen kul "walk in the park" att ha en allergisk hund.

// 10 år med allergihund nu

Håller med där! Och dessutom är det nog enklare att hålla hemmet allergivänligt (om hunden visar sig vara kvalsterallergiker) om man bor i hus och hunden kan vara ute mycket och man har lättare att vädra och tvätta sängkläder och filtar.

Ha hunden ute? Istället för inne? Hur tänkte du nu? min är allergisk mot förrådskvalster, husdammskvalster OCH pollen, 12 olika sorters gräs och mer som finns ute sommartid. Ska han sitta i en bubbla på en grusplan för att må bra då? Sommarhalvåret har varit ett Helvette för min hund för han kan varken vara ute eller inne utan att må dåligt och få utslag, bölder, öroninflammation, exem, tappar pälsen. Tack vare försäkringsbolaget stöd har vi kunnat behandla honom fullt ut och redan efter ett år (första året fick han hjälp med antihistamin
Och kortisonsalva vilket gjorde honom besvärsfri innan immuceptet hjälp honom börja bygga ett försvar och antikroppar mot allergenerna) blev han besvärsfri om badades två dagar i veckan. Nu behöver han badas varannan eller var tredje vecka knappt. Och han är helt frisk och mår bra tack vare behandlingen. Hur kan det vara fel?

Prova att läsa mitt inlägg en gång till kanske? Jag skrev inget om pollenallergi, jag skrev att dt är enklare att göra HEMMET allergivänligt om hunden är allergisk mot kvalster, som ju är mest besvärande inomhus. Och jag skrev inte att hunden ska BO ute, men mycket utetid hjälper säger många. Men naturligtvis inte om hunden är pollenallergiker.

Och var har jag skrivit att det är fel att din hund mår bra?

Tolkade ditt inlägg som att du höll med Jadzia att det var dåligt att försäkringsbolagen hjälper till att få hundarna friska om de ska betala behandling eftersom det blir dyrt för andra försäkringstagare. Och att de skulle vara ute mer istället för tex behandling.

Om det inte var så så ber jag om ursäkt. :)

Senast ändrad:

Jag vågar inte ens gissa hur mycket pengar och hur lång tid jag har lagt ut för allergiutredning på Poppy. Men närmare 50000 har det nog kostat med alla möjliga undersökningar, flera sövningar och skrapprover.

Dessutom börjar våran hund bli besvärsfri så han ska vara behandlas med en omgång till.

Vill bara reda ut ovanstående. Tolkar jag dej rätt att ni ska behandla med immunoterapi en omgång till, alltså en flaska, och sedan avsluta det helt och hållet? Har ni heska eller artuvetrin? Kvittar egentligen men mej veterligen så rekommenderar ingen av de tillverkarna att avbryta behandlingen om den fungerar. Immunoterapi är livslång! Diskutera detta en gång till ordentligt med din veterinär innan du avslutar det.
Skulle han få problem igen om ni avslutar, vilket är väldigt vanligt, har behandlingen i väldigt få fall samma bra effekt igen. Om än någon effekt alls.

Ta det inte som ett påhopp eller ifrågasättande, har jag fattat din text fel ber jag om ursäkt. Tänker bara på din hunds bästa och tycker det är synd att en hund som haft sådan bra effekt av behandlingen ev kommer bli dålig igen.

Okej, tack för att du uppmärksammade det! Innan när vi började så diskuterade vi hur länge vi ska prova då min hund var på gränsen för ålder då man börjar behandla för att det ska hjälpa. Då sa vet något om att vi provar 3 år och har vi tur funkar det. Men vet har inte sagt något om behandlingstid egentligen, utan senast när jag pratade med henne för 3 dagar sedan å sa hon bara att vi kör på.

Men jag har uppfattat det tidigare från många håll att behandlingen brukar hålla på i några år och sen brukar de klara sig utan. Så jag har mest förväntat mig att efter nästa omgång har han behandlats i 4 år och är nu helt symtomfri med lite badning så då är det nog klart? Jag har inte forskat i det alls utan behandlar så länge vet skriver ut nytt. Men om det kommer på tal att det ska avslutas så ska jag absolut ta upp det du skriver! Tack så mycket! :)
Det är Heska vi kör på.

Halvt kl
Någon som fått Atopica betalat utav försäkringsbolaget? Ska vara dyr har jag läst.

Jag fick inte det. Kostade apa och hjälpte inte så mycket alls på min hund. Har hört mycket om att det är sådär resultat på det. Till min skulle det kosta ca 1500kr /månad att ge det.
Jag fick tipset av en veterinär att istället ge antihistamin för människa, (cetirizin) och det kostar 100kr / månad när han fått en tablett morgon och kväll. Det har hjälpt mycket under pollensäsongerna.

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 092
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 452
Senast: Och_Aye
·
Övr. Hund Förväntar ni er det?? Eller ni är den typen som ser till att ha så mycket kött på benen som möjligt och sen går dit och ifrågasätter...
2
Svar
26
· Visningar
2 887
Senast: Stoppard
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar