Allergitesta häst ?!

Susz

Trådstartare
Har hört att man kan allergitesta hästar ??!! Kan man ringa till vilken klinik som helst eller är detta ovanligt att göra ?

/ Susz

Sv: Allergitesta häst ?!

Min veterinär tog blodprov på hästen här hemma. Provet skickades iväg och analyserades. Väldigt okomplicerat.

Senast ändrad av en moderator:

Hörde nämnligen från ett par norrmän att man gjorde nåt med koksaltlösningen för att se allergi på häst som skulle kosta 1000:-, dock i Norge...

Mitt sto skall precis få sin första spruta med allergener. Vi har via vår veterinär allergitestat henne via blodprov. Provet skickades till Dr Baddaky i Norge. Förs gjordes ett enklare prov där man konstaterade pollenallergi, kvalsterallergi samt insekter. Sedan gjordes ett mer omfattande test där man specade vilka insekter, pollen etc. Preparat anpassat för vår ponnys allergier togs fram och nu skall vi börja behandla. 3 första gångerna måste övervakas av veterinär eftersom det finn en liten risk för allergiskchock men sedan injicerar man själv.

Jag har genomfört denna beh på min häst i snart 3 år, och det funkar fint!
Dock behövde jag ingen vet som närvarade i början...

Tog också blodprov på min. Dom skickades till england för analys. Funkade jättebra. Ring till din distrikvet så vet dom.

det går inte riktigt att allergitesta hästar, eftersom dom oftast visar reaktion på precis ALLT som finns i en hästs miljö, dvs saker som den omöjligt kan vara allergisk mot.

så det är ingen tillförlitlig metod!

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 429
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: QueenLilith
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: casio01
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare