Allergisk mot vaccination

A

Aggepagge

Fick igår reda på av ägaren till hästen jag har på foder att han inte bör vaccineras, för att han när han var två år och detta skulle fick han tydligen någon stor slags böld på halsen och hög feber (uppgifter enligt uppfödaren). (Det var vaccination mot hästinfluensa och detta var 1986.) De antog då att hästen var allergisk och han vaccinerades aldrig mot influensa. När jag missade en spruta och var tvungen att grunda om honom så tänkte jag passa på att grunda om honom för hästinfluensa också, allt gick bra och ingenting speciellt händer, han reagerar alltså inte nämnvärt. Jag hade inget som helst minne av att ägaren (som vart ganska upprörd) sagt att han skulle vara allergisk och det var alltså därför jag bestämde mig för att även grunda honom mot influensa. Men nu till frågan, KAN en häst vara allergisk mot mot influensa-vaccin, för jag har nämligen aldrig hört talas om det. Hästen kan väl få feber av en vanlig vaccination och kan det inte varit en hematom som bildades? (jag försöker inte på något sätt skylla ifrån mig för det jag gjort utan det är bara en undran jag har)

Sv: Allergisk mot vaccination

Visst finns det hästar som kan vara allergiska mot vaccination.
En fråga bara: Du skriver vanlig vaccination och infuensa vaccination. Vad för slags vaccination menar du med vanlig vaccination?

alltså jag menade en vaccination som gått rätt och riktigt till. Tänkte t.ex. på att influensavaccin kan ge influensasymptom och så. Men hur visar det sej om de är allergiska, kan det visa sig på det sätt som det gjorde på pållen min?

Jag förstår inte på vilket sätt en häst skulle kunna vara allergisk mot vaccin. Vaccinet är ju en viss del av själva sjukdomen som man sprutar in, och gör att hästen bildar antikroppar mot sjukdomen. Det är ju (i princip) som att hästen skulle vara allergisk mot att vara förskyld. Jag tror att det hände något annat när hästen vaccinerades första gången, att det gick fel till på något sätt.. Annars låter det VÄLDIGT konstigt i mina öron.

Vissa hästar blir ju sämre än andra, och vissa blir så dåliga att dom nästan stryker med, vad det beror på vet jag inte, om det är så att de är allergiska eller om man bara kallar det allergisk reaktion...

Jag läste här på buke om någon som hade ett intyg vid tävling på att hennes häst inte gick att vaccinera och således fick tävla utan vacc.intyg...

De äldre vaccinen kunde ge sjukdomssymptom. De 'modernare' influensavaccinen har blivit bättre.

En kraftig lokal reaktion kan bero på en allergi men det är mindre troligt. Har det blivit en böld måste det kommit in bakterier.
PL

Min gamla häst reagerade kraftigt mot influensa-vaccinet vid något tillfälle. (Hög feber, fick medicineras, jag minns dock inte med vad.) Veterinären hade använt ett vaccin hästen inte fått tidigare, och rekommenderade att detta vaccin inte skulle användas på den hästen i fortsättningen. Det finns ju mängder av fabrikat på influensa-vaccin, och alla är vad jag förstått något olika. Jag vaccinerade henne med annat fabrikat efter det.

Jag har vid flera tillfällen fått stora bulor, som har varit kvar ganska länge. Detta för att vet. av nå´n anledning sprutade s.c(under huden).

Det händer ju till och från att de får bulor av vaccinet och får feber! Men det är ju bara att byta preparat! Konstigt att de köpte allergi-teorin utan att ha provat med ett annat prep. först! :crazy:

Som jag vet så använder man kvicksilver i vaccin förut, nu skall det så vitt jag vet vara borttaget. Det skall vara en reaktion på själva kvicksilvret, reaktioner på vaccin. Läset det i en artikel för flera år sedan o frågade veterinärerna här o det stämde. Så till för några år sedan bad jag få vaccin utan tillsatt kvicksilver, vilket alltså skall vara borta numera.

När en häst reagerar utan infektion går det aldrig att veta vad i vaccinet den reagerar mot.
Kvicksilvret har inte ansetts bidra till akuta reaktioner däremot har det ökat antalet tumörer i vaccinationsområdet hos katt.
PL

owesmatte skrev:
Jag förstår inte på vilket sätt en häst skulle kunna vara allergisk mot vaccin. Vaccinet är ju en viss del av själva sjukdomen som man sprutar in, och gör att hästen bildar antikroppar mot sjukdomen. Det är ju (i princip) som att hästen skulle vara allergisk mot att vara förskyld. Jag tror att det hände något annat när hästen vaccinerades första gången, att det gick fel till på något sätt.. Annars låter det VÄLDIGT konstigt i mina öron.
Jag hade ett russ för några år sedan, hon blev jätte sjuk efter vaccinationen( influensa/stelkramp) finns olika sorters vaccin,fick frossa och koliksymtomer, nästa gång byte veterinären till ett annat märke + att hon alltid fick en kortisonspruta samtidigt....fungerade jätte bra sen....;)

Om det var en vetrinär som sa att han var allergisk så är han väl det, annars kan de väl på en uppsvullnad av vaccinationer och lite feber.
Hör med veterinär annars, de borde ju veta

Fast ger du kortison samtidigt så minskar du vaccinets effekt.

Stoppard skrev:
Fast ger du kortison samtidigt så minskar du vaccinets effekt.

Hade det gjort det så hade aldrig veterinären gjort som han gjorde, tro ju faktiskt han kan sånt bättre än oss...

Lolo skrev:
Om det var en vetrinär som sa att han var allergisk så är han väl det, annars kan de väl på en uppsvullnad av vaccinationer och lite feber.
Hör med veterinär annars, de borde ju veta
Det kan de säkert få, men inget jag har varit med om under mina år, mer än russet som var allergisk mot just det fabrikatet....;)

Balderum Norr skrev:
Som jag vet så använder man kvicksilver i vaccin förut, nu skall det så vitt jag vet vara borttaget. Det skall vara en reaktion på själva kvicksilvret, reaktioner på vaccin. Läset det i en artikel för flera år sedan o frågade veterinärerna här o det stämde. Så till för några år sedan bad jag få vaccin utan tillsatt kvicksilver, vilket alltså skall vara borta numera.
Tror inte att det är helt borta, bäst att begära
kvicksilverfritt vaccin.

tack!
*KL*
hmm.. de verkar ju kunna vara allt möjligt det kan bero på, men jag får väl se till att han vaccineras med samma märke som sist, för det har ju gått bra nu iaf. Fast han har varit lite knäpp, stirrig och så men det är väl ändå relativt normalt.

Men det med kvicksilvret reagerade jag på, hade ingen aning att det fanns i/har funnits i vaccin. Kvicksilver är ju knappast nyttigt att spruta in i hästen, och finns det verkligen kvar?! Med alla hårda restriktioner som finns angående kemikalier och så tillåter de att man sprutar in kvicksilver rätt in i mjukvävnad hos djur? Låter konstigt tycker jag...

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
995
Senast: Zevzan
·
Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
872
Senast: MalanMjöl
·
Islandshäst Jag läste av nyfikenhet ett ryttarbrev, där det stod någon rad om vaccination. Och jag blev förvirrad. Vad ÄR det som gäller? Missade...
Svar
4
· Visningar
1 509
Senast: Minstral
·
Hästvård Jag vet inte om tråden hamnar fel nu, men då får gärna moderator flytta den. Hur gör ni med vaccinationer på era hästar, har ni alla vid...
2
Svar
22
· Visningar
2 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat