Samma här. Har också konstaterad allergi mot pälsdjur, gräspollen, björkpollen och gråbo. Hade jätteproblem när jag var liten men sen blev det bättre när jag var i tioårsåldern. De första åren i stallet var en plåga. Ögonen klia och näsan rann. Dessutom gick jag och nös hela tiden. Röda ögon och rött lite uppsvullet ansikte var standard. Men jag var enveten. Jag skulle vara med hästarna. Så det så
. Men det som sagt bättre med åren.
Gjorde testet när jag var 18 så det är 22 år sedan. Läkaren sa "Och så håller du dig borta från pälsdjur och var försiktig med gräs". Jag såg mest ut så här
och svarade "Givetvis".
Vad jag glömde tala om var att jag hade häst, kanin och en hund (som dessutom sov i min säng).
Anledningen till att jag gjorde testet var som ett led i en utredning då jag hade svullnat jättemycket efter ett getingstick.
Genom åren har jag haft (och har) häst, hund och bott på en hästgård i många år.
Vad jag kan reagera på är när hästarna tex fäller. Eller när gräset blommar. Att ha ett blötare hösilage som grovfoder underlättar också. Även att ha hästen uppstallad på en lösdrift kan vara att föredra.
Det som hjälper bäst då är att tvätta händerna ofta och låta bli att pilla i ansiktet.
Varsom kan ställa till det är om jag inte varit i stallet på en längre tid (typ 1-2 månader). Då kan det vara en period av någon vecka som är lite jobbigt.
Sen är det där med allergin väldigt individuellt. Vissa blir sämre med åren medan andra blir bättre. Och för vissa blir det inte sämre/bättre alls utan är som det är.
Jag hade helt enkelt chansat. Det kan ju faktiskt vara så att det går utmärkt att ha häst. Ett visst obehag går det dessutom att leva med. Skulle det bli väldigt jobbigt så går det ju faktiskt att sälja hästen.