Allergisk mot fodret??!

M

Mariika

Har börjat fundera på om Kenzo kanske är allergisk mot sitt foder? :confused: Saken är den att han den senaste veckan spytt upp maten två gånger (får upp maten i hela pelletsbitar), vi har dessutom sen vi fick hem honom (1½ mån sen) uppmärksammat att vi tycker att han kliar sig väldigt mycket. Utöver att han har spytt upp sin mat, har han även ätit väldigt mycket gräs för att själv skapa uppstötningar.

Funderar på att försöka gå förbi hos veterinären imorgon och fråga (köper maten därifrån), men vill ändå försöka få fler åsikter än veterinärerna som säljer fodret. :smirk: Specific är fodret föresten, kanske kan vara bra att veta ifall nån annan haft detta och haft samma problem...?

-Tror ni att det kan vara fodret som spökar, eller något annat?
-Borde jag börja oroa mig för hans hälsa?

Sv: Allergisk mot fodret??!

Innehåller Specific vete? känner några hundar som reagerat på vete i foder (kliat sig/fått hudproblem) och även läst att vete är ganska allergiframkallande hos hund.

Prata med veterinären. Kliar han sig också så kan det ju vara allergi...

Bra om du funderar lite själv och kan berätta för vet för att utesluta annat som tex avmaskning, exakt när kliar han sig och spyr han bara när han ätit etc...:confused:

Lycka till och berätta gärna hur det går.

Innehåller Specific vete? känner några hundar som reagerat på vete i foder (kliat sig/fått hudproblem) och även läst att vete är ganska allergiframkallande hos hund.

Det står bara spannmål på innehållsförteckningen, så det kanske göra det :confused:

Kan även tillägga att han varit lös i magen till och från nu i några veckor. Pratat med vet om detta, fick då råd om dietmat när han är lös och att jag skulle hålla koll på vikten.

Gå alltid till vetrinär om hunden gör så här det kan vara att.
Hunden har problem med nedre magmunnen eller den övre.
Eller nåt annat.
Alergi yttrar sej icke på detta vis

Eller nåt annat.

Saken är den att jag tidigare (som nämnt) köp fodret hos vet. har alltså alltid kunnat rådfråga om hans hälsa när jag varit där. Senast jag frågade så sa vet att jag skulle sluta med grisöron (som jag hade gett honom), samt att det varit flera valpar som varit lös i magen, alltså något som gått här i trakten (däremot har kenzo en längre tid varit lös) så att han har inre problem tror jag inte, visst kan jag inte veta, men det känns som jag springer till vet var o varannnan vecka så det känns mest som nojja från min sida :crazy:, tänkte därför för en gångs skull avvakta och lyssna till det råd jag fick när jag var till granngården. Ska trots allt prova ett nytt foder och se om det blir bättre, annars blir det att tralla iväg till vet igen. Snart stammis :smirk:

Eller nåt annat.

Enligt min erfarenhet så är det precis så allergi visar sig.
När menar du att man kan misstänka allergi?

Att ureda foderallergi tar tid. Och i ditt fall vet jag inte riktigt om det är det. Om man läser en studie från SLU ang allergi hos hund, så står det om foderallergi:

Mjölkprodukter var den vanligaste allergiorsaken följd av spannmålsprodukter. MEN en allergiutredning tar väldigt lång tid.

Läs mer här
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000047/01/esfinalforekomstav.pdf

Tusen tack för svaret, ska sätta mig ner och läsa filen nu. :bow:

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 206
Senast: Myrten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 451
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka