Allergisk häst - pollen/gräs?

nexxa

Trådstartare
Jag vill veta alla era erfarenheter angående allergiska hästar. Kan de vara allgergiska mot gräs? pollen?
Hur visar sig detta? Mediciner? Hur har ni gjort?

:bow:

Sv: Allergisk häst - pollen/gräs?

har ingen egen erfarenhe av detta, men hästar kan vara allergiska mot pollen och olika grässorter..

hur funkar det med bete? hö osv?
Hoppas någon kikar in som har en häst med detta!

Jag har alldeles för mycket erfarenhet av sådant. I min ponnys fall så fanns inget botemedel eller hjälp utan han blev sämre för var sommar som gick och efter första värmeböljan i maj i år så avlivades han av etiska skäl. Vi tror att hans allergi var en bieffekt av annan sjukdom (kastad kvarka) å att det var därför det uppvisade så skumma symtom.

Han blev dålig så fort gräset och värmen kom varje år med en märkbar försämring för var år, vintertid så hade han inte symtom.

På Nemo visade det sig genom att hans slemhinnor svullnade kring strupen. Luftrör, lungor och allt annat som kan bli påverkade blev inte påverkade på honom. Han hade även fått struppipning som gjorde att han hade ännu mindre lufttillförsel.
Han hade klart näsdropp året om som blev värre sommartid och han fick ingen luft, så fort han rörde sig så täppte det till och han hade även astmatiska ljud.
Det som hjälpte svullnaden var kortison, men det var bara konstgjord andning på honom. Så fort det togs bort så blev han dålig igen. Vi provade även Cetirizin som är testat med gott reslutat på allergihästar men det hjälpte inte Nemo alls. Har dessmellan provat det mesta som går att prova men utan större resultat.

Hö vintertid aldrig några problem, det var det färska gräset och värmen som gjorde honom sjuk. Han gick trots detta på bete tills han avlivades.

Min häst får torr hosta och röda, irriterade slemhinnor i näshålan på våren/sommaren. Han har sällan några problem på vintern men är lite känslig mot damm också. Har provat en rad slemlösande och andra rena hostmediciner (som öht inte hjälper). Det enda som verkligen tar bort alla symptom är kortison.

I år har han fått vanliga, receptfria allergipiller sedan april-maj (?) + nässpray och har varit helt ok. Eftersom jag ändå inte rider hästen så hårt längre är det inga större problem, då hostan främst kommer vid hårdare ansträngning.

min ena reagerade lite på försommaren (björk) och på hösten (artemisia) tidigare, hostade några ggr under ridning, dock inget allvarligt. efter behandling med homeopatmedel visar han inga symptom öht.

tänk även på att allergiker är extra känsliga mot damm. jag spolar vatten över allt hö som ges inne i stallet, då helt dammfritt hö tyvärr är en utopi.

Tack för era svar allihopa :)

Jag har en 20 årig vblvalack i stallet som varit här sedan 2 maj i år. Han har rinniga ögon + mule KLAR "vätska" inga jättemängder dock. Fd ägare säger att hon inte märkt innan men jag är inte tveksam kring detta.

Han låter/beter sig inte konstigt när han rör sig och har inte visat sig hostig vid damm (nu sopar vi ju sällan när hästarna är inne och gör vi det så tar vi en piasavakvast)
Däremot undrar jag om det kan vara gräs, och isåfall om han lämpligast i stället enbart ska gå i en sandhage (helt dammfri) och fodras med silage/vattnat hö?

Hur fick ni reda på allergin? Var ni tvungen att röntga med kamera i magen ? Hur har ni fått utskivit mediciner eller har ni bara använt receptfria?
:bow:

Centaur: Vad för hompeopatmedel använde du? Är det speciellt för häst?

Kamera flera gånger för att se vad som hände inuti honom vid olika tillfällen.

Inohusallergiprov - utomhus hann vi ju inte med då det skall tas i september för att få mest rättvist svar.

Det fanns ingen tvekan i mitt fall om att hästen hade nån slags sommarsjuka som dock uppvisade lite skumma symtom. Fram tills i år så hade han aldrig hostat, men på bara några månader så kom många nya symtom.

Nu sommartid så tycker jag att det är mer vanligt att hästar har rinnig nos och ögonproblem än inte. Nu när jag letade ny så har alla haft nåt slags näsdropp varma dagar. Kikade bara på nytt när det var högsoliga dagar för att kolla just deras reaktioner.

Har använt både utskrivet cortison, receptfri Cetirizin som är det som hästar tar upp och homeopatmedel samma som Centaur.

Du kan ju självmedicinera hästen med Cetirizin rek. 1 tabl/60kg häst. 2 gånger om dagen för att få dygnskydd.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Har ni testat Voxra? Jag ska prova den medicinen mot depression och ADHD, men jag hittar inte mycket om folks erfarenheter på nätet...
Svar
13
· Visningar
563
Senast: Krystalline
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 441
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
362
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka