Jag har sedan några år tillbaka upptäckt att jag blir röd, prickig och att det kliar när jag fått några hundpussar (alltså slick) på handleder och kring ansiktet/halsen. Det händer även att jag får kliande ögon och näsa när jag umgås med hundar, men grejen är att det sistnämnda händer väldigt sällan. Jag bodde till exempel tillsammans med en stor pälsig schabrador som fällde väldigt mycket, och tog hand om denne dagligen, i tre månader utan att känna ett enda dugg förutom just lite kliande hud emellanåt när jag fått en puss eller två. Kände även av det ibland om jag råkade klia mig i ögat efter att ha kelat med honom, men det var verkligen inte ofta. Har även varit hundvakt och haft olika sorters hundar (dvärgschnauzer, norfolkterriers, dvärgpinscher, bichon havanais och schapendoe) hemma under perioder utan att känna av något i ögon och näsa. Nu på nyårsafton umgicks jag dock en del med en australisk terrier, och helt plötsligt kliade ögonen och näsan rann som bara den - trots att jag var noga med att tvätta händerna ofta och noga!
Allt detta gör mig väldigt förvirrad och jag vill verkligen inte vara allergisk "på riktigt" då mitt stora mål alltid har varit att skaffa mig en egen liten vovve så fort jag fått ordning på alla delar av mitt liv. Vad tror ni hundkunniga personer om detta? Finns det någon vettig förklaring till min allergi och brist på allergi? Någon som upplevt något liknande?
Allt detta gör mig väldigt förvirrad och jag vill verkligen inte vara allergisk "på riktigt" då mitt stora mål alltid har varit att skaffa mig en egen liten vovve så fort jag fått ordning på alla delar av mitt liv. Vad tror ni hundkunniga personer om detta? Finns det någon vettig förklaring till min allergi och brist på allergi? Någon som upplevt något liknande?