Allergisk, fast ändå inte?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag har sedan några år tillbaka upptäckt att jag blir röd, prickig och att det kliar när jag fått några hundpussar (alltså slick) på handleder och kring ansiktet/halsen. Det händer även att jag får kliande ögon och näsa när jag umgås med hundar, men grejen är att det sistnämnda händer väldigt sällan. Jag bodde till exempel tillsammans med en stor pälsig schabrador som fällde väldigt mycket, och tog hand om denne dagligen, i tre månader utan att känna ett enda dugg förutom just lite kliande hud emellanåt när jag fått en puss eller två. Kände även av det ibland om jag råkade klia mig i ögat efter att ha kelat med honom, men det var verkligen inte ofta. Har även varit hundvakt och haft olika sorters hundar (dvärgschnauzer, norfolkterriers, dvärgpinscher, bichon havanais och schapendoe) hemma under perioder utan att känna av något i ögon och näsa. Nu på nyårsafton umgicks jag dock en del med en australisk terrier, och helt plötsligt kliade ögonen och näsan rann som bara den - trots att jag var noga med att tvätta händerna ofta och noga!

Allt detta gör mig väldigt förvirrad och jag vill verkligen inte vara allergisk "på riktigt" då mitt stora mål alltid har varit att skaffa mig en egen liten vovve så fort jag fått ordning på alla delar av mitt liv. Vad tror ni hundkunniga personer om detta? Finns det någon vettig förklaring till min allergi och brist på allergi? Någon som upplevt något liknande?

Sv: Allergisk, fast ändå inte?

Jag är främst kattallergisk, men upplever att detär väldigt olika beronde på katt. Långhåriga raskatter tål jag bättre än korthåriga, hur jag påverkas av saliven varierar dock.
Hört att saliv från dvärgpinsher (stavning?) får fler att reagera än andra, ska vara mer av något allergen i.

Jag har inte upplevt det själv, men däremot gjorde f d grannen det.
Hon var allergisk mot fisk. Om en hund hon klappade hade ätit något med fisk i så fick hon andningsbesvär. Så är du allergisk mot något ätbart? I så fall kan hunden ha ätit något med samma ämne i.

En arbetskamrat till mig hade en hund som de fick ta bort. Skaffade ny hund och den tålde inte sonen, så den fick omplaceras. De gjorde ett försök till och det gick bra. Alla 3 vara samma ras, men olika färg, de som var ok var svarta.

Man kan vara allergisk mot olika saker på hunden: Pälsen, hudflagor, saliv, urin, shampot hunden badat i t ex eller så något som hunden har ätit, som finns i foder eller godis den fått.

En kompis till mig hade en amerikansk cocker när dottern var liten. Dottern var allergisk för något i pälsen. Så länge de höll hunden kortklippt och badade den varannan/vartredje vecka gick allting bra.

Det med dvärgpinscher har jag inte hört och jag känner väldigt många som har rasen. Jag har själv mina 4:e o 5:e. Däremot så tror jag det har väldigt stor betydelse vilket foder och godis hunden äter. Tänker på matallergi och korsallergi.

Det finns många människor som är allergiska mot vissa hundar men inte mot andra osv, så att du reagerat på några hundar men inte på andra är inget konstigt alls egentligen.

Jag tycker inte heller att du ska skrota planerna på att ha en egen hund bara för att du reagerat på några hundar.

Det bästa att göra om man är allergisk och vill ha hund är att köpa en vuxen omplacering, valpar är nämligen ofta mer allergiframkallande än vuxna hundar. Det är inte ovanligt att vuxna hundar omplaceras av uppfödare för att de tex har för lite arbetsmotor, inte kan gå i avel pga något pyttelitet bettfel eller liknande. Fördelen med att ta en sådan hund är också att det inte lär vara några problem med att ha hunden på prov ett tag och OM det skulle skita sig så kan du få hjälp av en duktig och seriös uppfödare.

Gör i så fall så att du kollar ut raser som verkar vara lämpliga, därefter går du till rasklubbarnas hemsidor och håller utkik på deras omplaceringssidor. Du kan också kontakta uppfödare du tycker verkar bra och se om de känner till någon bra omplacering. Inom vissa raser (tex min ras) så är det extremt ovanligt att omplaceringarna kommer ut på annons, istället går de till någon som känner någon som känner någon osv och att då ha lite kontakter inom rasen är guld värt.

Jag har flera vänner och bekanta som har hund trots att de egentligen är allergiska. Bara de är noga med att hålla rent i hemmet och kanske inte har hunden i sängen så fungerar det finfint. Men, de har inte vilka hundar som helst eftersom det inte är alla hundar det fungerar med.

Du är helt enkelt inte allergisk mot alla hundar. om det år ras eller individ kan jag inte svara på.

Är själv allergisk mot hund och katt men har just hund och katt här hemma. Andras djur reagerar jag på, ibland ganska kraftigt. Mina egna kanske jag får lite kliande ögon av i fällningstider. Beardisen reagerar jag bara på vid borstning. Jag tror min kropp vänjer sig vid mina egna djur. Det är samma med torrhö, i början av säsongen får jag i princip astma av att hantera det, men efter ett par veckor känner jag knappt av det.

Allergi kan vara väldigt individuellt.

Håller med tidigare.
Du är säkert allergisk men det behöver ju ute betyda ngn katastrof.
Själv är jag allergisk mot vår Staffe men inte mot newfoundlandshunden vi har.
Hundallergi brukar inte vara så ilsken som tex kattallergi.

Min sambo är lite allergisk, men det är främst mot just saliv och om någon av hundarna råkar riva honom, då blossar det upp direkt och kliar lite. Inget stort problem, men vi har hundfritt i sovrummet, däremot ligger framförallt den lillla hunden alltid och vräker sig i soffan vilket inte ställer till med några problem för sambon.

Som tidigare skribenter skrev så är det inte alls konstigt att du reagerar olika på olika hundar.
Och som Glimfeather skriver så tror jag också på att ens egna kropp "vänjer" sig vid sina egna djur.. Naturligtvis kan det bli tvärtom också att ju mer man utsätter sig för det man är allergisk för desto värre blir det med tiden..
Men jag hör till dom som är allergisk mot hundar men olika mycket mot olika individer, och inte alls mot vissa. De jag reagerat starkast på är staff-raser.
Sen kan jag säga att när jag besökte min nuvarande whippets kennel så trodde jag att jag aldrig skulle sluta nysa och klia mig överallt av alla valppussar jag fick... Men sen jag fick hem valpen så har jag inte reagerat mot honom något nämnvärt..(bodde med mitt ex och hans amstaff då och då var jag allergisk mot hans hund), men när jag bodde helt själv med whippeten så reagerade jag aldrig mer. Samma gäller min omplacering. Hemma hos förra ägarna kände jag verkligen av kliet i ögonen och jag nös konstant.. Jag fortsatte reagera lite efter jag fick hem honom, men nu känner jag absolut ingenting av honom och båda mina hundar sover i sängen med mig och jag är absolut inte jättenoga med att dammsuga hemma osv..
Så du behöver absolut inte ge upp tanken om att kunna ha en egen hund en dag, gäller bara att hitta rätt individ :)

Oj vad mycket intressanta svar jag fått! Försöker att svara alla på en gång:

Skönt att höra att jag bevisligen inte är ensam med detta, misstänkte väl att det inte var fullt så mystiskt som jag trodde. Har växt upp med både mamma och en bror som blev superallergiska mot alla sorters hundar i alla sorters miljöer, så det är väl lite den bilden jag haft av hundallergi förut. Jag är glad att jag inte tycks ha råkat lika illa ut i alla fall!

Katt har jag alltid varit allergisk mot och reagerar väldigt lätt på det, så det kan säkert ha med saken att göra. Visste inte att det var så många olika "delar" av hunden man kan vara allergisk mot, kanske är jag mest känslig för saliven då? Något matrelaterat är jag dock inte allergisk mot, så det tror jag inte att det är. Precis som lady_vips sambo reagerar jag även om jag blivit riven någonstans, då svullnar huden och kliar.

Att man kan vara allergisk mot vissa hundar och andra inte är jag medveten om, men det som gör mig lite förvirrad är att det är så pass olika sorters hundar som jag umgåtts mycket med och reagerat på olika sätt. Både schapendoes och bichon havanais brukar väl räknas till allergisnälla hundar, medan schäfer/labradorer och australiska terriers är annorlunda. Eller? Men det kanske helt enkelt är som ni säger, att rasen är oviktig i mitt fall och att allergin beror på mer individuella saker. Kan ju vara smart att testa en omplaceringshund i så fall som RedChili säger för att se om kemin stämmer...

Kan också hända att det är lite av en vanesak som för Glimfeather, och förmodligen är det väldigt individuellt för mig med. Betryggande att höra historier som din och Misiaczeks! Jag får helt enkelt hoppas på att hitta en passande individ som jag funkar med, och det känns faktiskt långt ifrån hopplöst nu!

Tack för svar alla! :)

Jag är kattallergiker och hundallergiker i liten skala, tyvärr.
Briarderna har gått helt utan problem, men om man sköter pälsen är de i princip fällfria. Stövaren kände jag av när han fällde och nuvarande schnauzer blev jag just väldigt kliig av när jag trimmade tyvärr.
Jag tycker att jag reagerar mindre på badade hundar/hundar ute så är nog något i huden jag inte tål. Dock håller jag tummarna för att allergin inte blir värre, får se till att undvika trim inne tror jag.

Känner igen det där. Det är kött att bli förvirrad som allergiker. Jag har reagerat på vissa korthåriga, strävhåriga och långhåriga för att sedan vara helt symtomfri med andra. Det är inte alltid så logiskt :crazy:

Är pälsdjursallergiker, men har ändå häst och hund. Har märkt att sedan jag skaffade min powder puff-pingla (enda hundras jag hittills träffat på som jag inte reagerar på) tålde jag helt plötsligt brorsans yorkie :confused:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 615
Senast: Acto
·
Övr. Hund Tänkte att det kunde vara intressant att se hur stor variansen i raser är här inne på Buke genom att varje medlem får lista 1) vilken...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 642
Senast: Sebastian
·
Övr. Katt Vad tusan ska jag göra :( Min sambo och hans barn har 2 katter som de skaffade precis innan jag kom in i bilden. 2 vanliga helsvarta...
Svar
13
· Visningar
1 863
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 890
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama