allergisk chock!...

P

*pilturs matte*

fick min häst igår... :mad:
Skulle ge min kusin lektion på honom och när jag hämtade honom stod han och kliade sig som en galning mot ett trästaket... brydde mig inte speciellt mkt om det först, ahn har alltid varit en livsnjutare som älskar att bli kliad lite varstans ;) men när vi kom in fortsatte han att vara helt tossig och vart man än tog kliade det hur mkt som helst på honom! sen märkte vi att han var svettig, hade bara stått i hagen och borde INTE vara svettig... först letade vi efter löss eller andra otrevligheter men hittade inget.. och då borde det ju heller inte kommit så plötsligt. Han var ju helt bra när vi släppte ut honom på morgonen två timmar tidigare. Sen när jag visiterade och klämde överallt kände jag liksom korvade "bilringar" bakom skapet, det var totalt uppsvullet och jättekonstigt. och när vi sen såg att han bvara svettades på högersidan blev vi riktigt oroliga. Han hade oxå som en hård tennisboll i hakan och svullen stenhård strupe. DÅ fattade vi att han måste ha ätit ngt farligt, och jag blev helt ifrån mig eftersom jag trodde det skulle gå bak till luftstrupen och att han inte skulle kunna andas... Jag ringde till min mamma som kom till stallet på en gång och i sin tur ringde veterinär. Han höll med om att det nog var ngt han ätit och att han skulle komma över om en timme och antagligen ge kortison. Eftersom Lilla P var pigg och hade aptit så var det ju ingen brådska med tiden... Och efter en stund hade han slutat svettas och de hårda delarna ahde mjuknat så veterinären tyckte inte han behövde komma, utan att vi bara skulle hålla koll på honom. Det han åt på var en gammal halmbal som inte låg i hagen utan utanför, men pållarna ahde gjort sönder trådarna runt den och stått å tuggat... det var baar min häst som fick utslag av den och den är självklart borta nu... gud vad rädd man blir när sånthär händer, jag vet inte vad jag ahde gjort om han blivit allvarligare sjuk.men saken är den att jag undrar om jag ska rida honom idag eller vänta ytterligare en dag? han stod ju såklart igår, men han har inga sympton kvar från igår och mår bra. Kan jag ta en lugn tur? hur skulle ni gjort?

Sv: allergisk chock!...

Hej
Det har min häst också haft, fast vi vet fortfarande inte av vad. Men det är inte så jätteovanligt, vet fler som haft det. Men en gång svullnade hela hästen upp, man såg knappt ögonen ens! :eek: Och han hade nässelutslap som du beskrev över hela kroppen, 41 grader i feber. Då är man inte så lugn direkt :crazy: Men då fick han kortison av vet. och var i princip bra dan efter.
Jag skulle föreslå att du tar tempen och försöker dämpa klådan som kan vara kvar några dar. Sen är det nog ingen fara att börja rida nästan direkt!

Sv: allergisk chock!...

hejsan hejsan! självklarty tog jag tempen det första jag gjorde =) hade ingwen feber alls, och verkade lika pigg och glad som vanligt =) och nu är han återställd igen! men det är läskigt när sådant händer...

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 492
Avel En kort sammanfattning av läget för lilleman. Den 8:e mars vid morgonfodringarna låg det helt oväntat ett litet föl i boxen när det...
2
Svar
38
· Visningar
3 026
Senast: pialotta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31