Allergireaktion?

linnlarssonn

Trådstartare
Mitt sto började för någon vecka sen bete sig konstigt efter att hon hadde ätit upp sin müsli. Ger sen ca 1 mån tillbaka granngårdens egna då vi tidigare haft Pavo nature's best men de som sålde det gick i konkurs så vi fick lite hastigt byta foder. Men iaf så verkade det som att det kliade på tungan (!!?) när hon stod på stallgången och jag gjorde i ordning för å gå ut och rida. Jag knäppte loss henne och då sträckte hon ut tungan och skrapade den mot golvet ett antal gånger, hon bet och pillade mer än vanligt med plastkedjorna vid uppbindsplatsen på ett nästan hysteriskt sätt O_o efter att det ha hänt ett par dagar i sträck så tog jag bort müslin efter misstanke om allergi och då försvinner beteendet på en gång, har konstaterat att det måste vara någon form av allergireaktion men vad? Ska börja med pavo müslin igen då den fungerade super men är lite nyfiken vad som kunde ha utlöst det minst sagt underliga beteendet då hon åt samma müsli för ca ett år sedan? :p

Sv: Allergireaktion?

Jag blir tveksamt till att det är allergi om det dels är så kraftigt och dels går över så fort. Vid kraftig allergi brukar symptomen sitta kvar betydligt längre även om man tar bort orsaken. Det tar helt enkelt lite tid för kroppen att bli normal.
Vad jag däremot kan tänka mig på beskrivningen skulle kunna vara något av det som ingår som irriterar hästen i munnen. Tänk dig typ ett fiskben i halsen, obehaget försvinner när benet försvinner, inte riktigt samma sak. Så om det t ex ingår något typ av hack/strå i müslin som exempel kanske det kan irritera hästen i munnen.
En annan bit som jag upptäckt med min ena häst som har dåliga tänder p g a ålder, så kan müsli och hack fastna i hennes tänder så att hon får riktiga obehag av det. Med det vill jag ha sagt att det kanske kan vara dags för en koll av tänder och mun på din häst.

Tänderna är kollade för inte alls länge sen så det ska inte vara några problem med det, men jag tror att det kan bero på att granngårdens müsli är "torrare" och mer finkornigt är pavos. Tänkte att det kanske ligger kvar mellan tandkött och läpparna och på så sätt irriterar O_o

Mycket möjligt för som sagt om man får en så kraftig allergisk reaktion som du beskriver så brukar det ta dagar ibland veckor innan det går över- Även om man både tar bort orsaken och sätter in medicinering.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka