Allergireaktion av Stalosan ???

gylle

Trådstartare
Någon här som varit med om att häst fått allergisk reaktion av Stalosan ? Är lite förbryllad här min gamla fullblodsvalack har fått någon form av utslag (snarlika nässelfeber) på hela magen, sidan och överarmarna, de kliar rejält säger han.
Försöker bli klok på vad som orsakat det och började fundera på Stalosanet. Han står just nu på torv (pga halmbrist) detta har han dock gjort en vinter för några år sedan utan problem, men då använde jag inte Stalosan. I lördags så la jag in rejält med ny torv (fick hem leverans) håller på och bygger upp djupströbäddar. Strödde in rejält med Stalosan över grundbädden som han redan hade i boxen, mannen älskar att gräva första dagen han har ny torv så det är ju inte omöjligt att han fått upp en del Stalosan och sedan lagt sig på det. Utslagen sitter ganska exakt där han har kontakt med bädden när han ligger. Så vad tror ni kan man få en sådan här allergireaktion av Stalosan ?

Sv: Allergireaktion av Stalosan ???

har använt stalosan i många år under halm och även under sågspån (ej bädd) även flera stora stall runt om gör så. har aldrig varit med om/hört att det blivit sådana reaktioner, men omöjligt är det säkert inte :crazy:

han kan inte fått i sig något olämpligt ute ?

Jag råkade ut för exakt samma sak för ca 1 mån sen med mitt sto. Vi hade varit på clinic och hon hade börjat gå i en sjukhage. Efter ca 4 dgr fick hon på bara några timmar gigantiska svullnader på magen/buken. Hon blev inte hängig eller nåt men det märktes att de kliade galet mkt. Jag duschade/tvättade henne med svamp varje dag över svullnaderna vilket hon tyckte va otroligt skönt. Efter en vecka tog jag kontakt med en veterinär som trodde att det va ngn växt i hagen som hon kanske fick nån reaktion från och att jag inte behövde oroa mig. Så länge de inte blev värre och hon inte blev hängig så kunde jag va lugn.

Det tog ett par veckor innan de försvann, och under tiden förändrade de utseende också. Först va de stora svullnader och va bara på buken, sen blev de mindre och "kröp" upp på sidorna och till sist försvann de.

Jag har inte lyckats luska ut vad det va det va hon fick reaktionen ifrån. Hon går i samma hage nu och mår prima. Kanske va det bara nån olycklig omständighet (torr sommar och sen mkt regn trodde veterinären jag pratade med), men det hade nog inget att göra med stalosan.

Om din häst blir väldigt besvärad av svullnaderna bör kanske en veterinär kika på dem och ge en kortisonspruta, annars är det bara att ha lite is i magen.

//Maria

Det är fel häst för att tro att han skulle fått i sig något olämpligt, dels går de på en slagen vall med gott om gräs (och vad jag kan se inga konstiga växter), dels är han finsmakare nummer ett, mkt bra att ha om man får upp en hösilage bal man själv tvekar om då provar man på honom minsta fel på den och han rör den inte. Så att han skulle gå och peta i sig något ute när det samtidigt finns gott om fint gräs har jag svårt att tro.
Och just placeringen av utslagen får mig att tänka på kontaktutslag, nässelfeber av att de ätit något brukar ju ofta sitta på övredelen av hästen hals mm och där finns ingenting.

Nej det har jag inte, men jag får andnings besvär om jag inte andvände munskudd när jag är i närheten av det.

/Linnea

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka