Allergifoder, belöning..

_Maria_

Trådstartare
Hej!

Jag är i startgroparna och ska köra igång med eliminationsdiet på min hund. Jag har köpt Royalcanins hypoallergic torr och blötmat.

Nu funderar jag på om man kan ge flera olika sorters allergifoder samtidigt? Ifall jag hittar en sort som hon verkligen gillar så kan jag använda det som belöning vid träning. Så länge de är hydraliserade och godkända för eliminationsdiet.

Eller går det bra att använda sig av Specifics godis för allergiska hundar samtidigt som jag ger Royals foder eller bli det fel då?

Har du provat att torka "köttbullar" av blötmaten i ugnen? Rulla små kulor av blötmate, torka på låg temp till önskad torrhet/kladdighet i mitten.

Ang specifics godis så borde jag veta men gör tyvärr inte det på rak arm. Jag skulle hoppa över det under eliminationsdieten. Risken finns att godiset inte är lika hydrolyserat som hypo och då kan hunden få genomslag på det.

Det jag kan tänka mej är ok, men kolla med din vet först, är att använda ett foder som är mer eller lika mycket hydrolyserat som hypo som godis. RC anallergenic och hills z/d är det.
Nackdelen är ju att det är så dyrt så köpa småpåsat att ha bara för att ge som godis.. njae.. Men du kan ju va miljönär, vad vet jag ;)

Jag har alltid hört att man inte ska blanda olika foder/godis vid en eliminationsdiet. Jag hade gjort som TantAgda föreslår, torkat blötmaten som platta långa strängar i ugnen i 50-70 grader tills det blir relativt torrt men inte lika hårt som torrfoder. Det ska vara lätt att bryta i små minibitar att ge som godis. Eftersom det inte är helt torrt måste det förvaras i frys annars blir det mögligt på några dagar.

Jag skulle också göra som TantAgda föreslår. När min ena misstänktes för allergi och gick på eliminationsdiet så fick jag inte ge någonting annat på 6 eller 8 veckor. Det är trots allt inte så lång tid och väl värt det att vara noggrann. Blandar man och hunden får besvär så får man ju börja om igen - dessutom utan att veta om det var godiset eller maten som hunden reagerade på.

Har du provat att torka "köttbullar" av blötmaten i ugnen? Rulla små kulor av blötmate, torka på låg temp till önskad torrhet/kladdighet i mitten.

Ang specifics godis så borde jag veta men gör tyvärr inte det på rak arm. Jag skulle hoppa över det under eliminationsdieten. Risken finns att godiset inte är lika hydrolyserat som hypo och då kan hunden få genomslag på det.

Det jag kan tänka mej är ok, men kolla med din vet först, är att använda ett foder som är mer eller lika mycket hydrolyserat som hypo som godis. RC anallergenic och hills z/d är det.
Nackdelen är ju att det är så dyrt så köpa småpåsat att ha bara för att ge som godis.. njae.. Men du kan ju va miljönär, vad vet jag ;)

Nej jag har inte provat det men det kan jag ju absolut testa:)
Det borde ju gå att kolla upp hur måga dalton det är hydroaliserat till. Men gillar hon burkmaten som godis så räcker ju det.

Tyvärr har hon inte ätit en bit av torrfodret :/ Får kolla om hemsidan jag skickade efter har smakgaranti annars får jag försöka sälja det själv för det lär hon aldrig äta..

Skulle hon verkligen gilla det hade jag nog kunnat tänka mig att köpa en påse som godis ;) Men de har ju tyvärr inte provpåsar och det blir lite jobbig om man köper tp 2 kg och hon inte gillar det.

Liknande trådar

Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 718
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 553
Senast: niardasp
·
H
Hundhälsa Hej allihopa:). I dag fick jag lite av dom provsvar som vi tagit på Frida, i detta brevet så togs mest foderrelaterade reaktioner...
2
Svar
34
· Visningar
5 582
Senast: Hjalti
·
Övr. Hund Har sagt i tidigare tråd att min ena dp har hudproblem. Var till veterinären i måndags och nu ska han gå på allergiutredning. Av vissa...
Svar
17
· Visningar
1 804
Senast: jappisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka