allergichock

S

steeljoint

Har någon varit med om detta?Min kuse började helt plötsligt springa som en tok rulla sig och svettas, sen svälld vid ögon ljumskar knölig över hela kroppen.Allt på 3 min???Jag spolade av honom och ställde in i boxen ,kollar temp, men kan inte hitta orsaken?????:eek:

Sv: allergichock

Kan det inte av så att din häst blev angripen av bromsar även kallad hästflugor? Min två unghästar började springa som galningar vid 18 tiden ikväll så jag va tvungen att ta in dem. De va helt genom svettiga. Jag misstänker att de blev angripna av bromsar.

jag tycker det låter som nässelutslag. har själv varit med om att det "poppat upp" så plötsligt på en pålle utan uppenbar anledning. har haft det själv med och det är oehört plågsamt.

både jag och hästen har blivit beh. med kortison

jag tycker det låter som nässelutslag. har själv varit med om att det "poppat upp" så plötsligt på en pålle utan uppenbar anledning. har haft det själv med och det är oehört plågsamt.

både jag och hästen har blivit beh. med kortison

Fick ni det sammtidigt?????och ingen orsak??Hur lång tid tog det för det att försvinna tacksam för svar :o

he he, nä inte samtidigt ;) orsaken till den hästen har jag ingen aning om. kanske någon växt han fått i sig eller något bitdjur, men det tog ett dygn innan det laggt sig helt efter kortisonet. har även haft hästar som reagerat mot PC. med nässelutslag. väldigt olika hur snabbt det försvunnit.

själv har jag fått det av cypress buske när jag klippte (saften) det gick över på ett dygn. en annan gång misstänker jag att det va citron sorbet som utlöste det, det blev 3 besök på akuten under lika många dygn med chockdos kortison innan det la sig ;) hade besvär i säkert en vecka allt som allt.

he he, nä inte samtidigt ;) orsaken till den hästen har jag ingen aning om. kanske någon växt han fått i sig eller något bitdjur, men det tog ett dygn innan det laggt sig helt efter kortisonet. har även haft hästar som reagerat mot PC. med nässelutslag. väldigt olika hur snabbt det försvunnit.

själv har jag fått det av cypress buske när jag klippte (saften) det gick över på ett dygn. en annan gång misstänker jag att det va citron sorbet som utlöste det, det blev 3 besök på akuten under lika många dygn med chockdos kortison innan det la sig ;) hade besvär i säkert en vecka allt som allt.

Oj då inge bra du kanske är känslig.Min häst är lite svullen runt ögon i dag samt skapet men pigg, min hovis rekomenderade att jag svampade av honom med en kappsyl jodop i 10 liter vatten funkar bra. tack för svaret.

Kan vara svidknott som orsakat det. Min häst är knottallergiker och han får inte panik av det, men blir rejält bubblig över hela kroppen (går fort) om jag inte behandlar med medel och täckar honom.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 203
Senast: MiniLi
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 266
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 862
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka