Status
Stängd för vidare inlägg.
W

Wiike

Hur tidigt kan ett barn utveckla allergi?
Dottern är fyra mån och har börjat reagera på något men vi vet inte vad. Hon får röda eksemutslag på mage, rygg, knä och armveck samt svårt att andas. Vi har fått Tavegyl utskrivet på akuten när vi var där.

Hon är ju både nära hund, häst och katter samt äter mjölkersättning och sen är det mycket pollen ute :(

Vi har nu testat med att byta till nutramigen (mjölkfri ersättning) för att se om det är det men känns så hemskt att inte veta..

Vill allergitesta men läkarna påstår de inte får allergier förrän vid 3-4 års ålder (dock är en bekants 6 mån kille allergisk mot hund och testad!)

Hjälp?
 
Sv: Allergi?

Hua. Hade det inte varit för att hon har andningsproblem så kunde man ju funderat på tvättmedel och sköljmedel.

Jag tror de kan bli allergiska tidigare... Vår ena gosse har haft problem med magen sedan födseln , så han har ätit sojasemp (laktos och mjölkfritt) vår äldsta gosse är laktosintolerant, liksom vår lillflicka som är fem månader.Bara ett barn av 4 tål laktos.
Nåväl vi har ju då provat låglaktos samt laktosfri mjölk till gossen men han har ändå varit dålig i magen. Gjordes allergitest på honom då han var två år och han visade svagt positivt mot mjölkprotein. Testet gjordes om efter ett halvår -med samma resultat.Utesluter vi mjölkprodukterna så är han numera kalsfin i magen.

Hör med din bekant vilken barnläkare de har. Kanske kan du gå den vägen?
 
Sv: Allergi?

Wiike skrev:
Hur tidigt kan ett barn utveckla allergi?
Dottern är fyra mån och har börjat reagera på något men vi vet inte vad. Hon får röda eksemutslag på mage, rygg, knä och armveck samt svårt att andas. Vi har fått Tavegyl utskrivet på akuten när vi var där.

Hon är ju både nära hund, häst och katter samt äter mjölkersättning och sen är det mycket pollen ute :(

Vi har nu testat med att byta till nutramigen (mjölkfri ersättning) för att se om det är det men känns så hemskt att inte veta..

Vill allergitesta men läkarna påstår de inte får allergier förrän vid 3-4 års ålder (dock är en bekants 6 mån kille allergisk mot hund och testad!)

Hjälp?

Testerna visar inte alltid korrekt på så små barn, däremot kan de mycket väl vara allergiska som små...
 
Sv: Allergi?

Min son blev inte testad förrän han var 5 år. Dessutom ger testen bara utslag om man har antikroppar i blodet, man kan dock vara "överkänslig" och reagera mot saker fortfarande.

Vi fick allergimedicin när sonen var runt 1,5-2 år då han fick sina första "anfall" (björkpollen).
 
Sv: Allergi?

Barnen kan mycket väl bli allergiska vid låg ålder, men so msagt visar inte testar så bra då... Tex så hade några bekanta fått reda på att deras son var pälsdjursallergiker, de hade katter och hästuppfödning. Så de gjorde sig av med innekatterna och drog ner på uppfödningen och duschade innan de gick in osv. Sen en dag upptäcktes det att huset de hade köpt var vattenskadat och rejält mögelangripet... När det blev sanerat blev sonen frisk och tål pläsdjur väldigt bra...:crazy:

En annan kompis lider själv av svåra allegier så när deras äldsta son var liten så var de väldigt försiktiga, men han har allergier och eksem så visade sig före sex månaders ålder... Så försök få komma till en allergi utbildad läkare för att få bättre hjälp!
 
Sv: Allergi?

Började detta vid pollensäsongens start? Det är ju stora mängder pollen i luften i år.
Gå till BVC och begär en remiss till barnklinikens allergiläkare.
Ju snabbare det startas en utredning desto bättre.
Som alla säger är allergitester på barn under skolåldern inte helt rättvisande och ges därför inte speciellt stor tilltro.
När en så liten bebis reagerar med andningssvårigheter skulle då jag skrika högt för att bli remmiterad.
 
Sv: Allergi?

Vi har fått remiss skickad nu :banana: Så håll tummarna

(varit på akuten idag pga blå icke andande bebis och vill slippa göra om det)
 
Sv: Allergi?

Min son fick utslag redan på BB - dom tvättade sina sängkläder med för starka medel.

Han har dock inte haft en enda allergi sedan dess - peppar, peppar..
Men nog kan det komma när dom är riktigt små, alltid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 666
Senast: Sandora
·
Kropp & Själ Jag börjar fundera på om jag har utvecklat någon form av allergi mot stallmiljö. :cry: Blir väldigt ofta tjock i halsen, snorig...
Svar
1
· Visningar
419
Övr. Hund Min bonusdotter (10 år) har tagit ett allergitest tidigare mot häst och katt. Hon har aldrig visat några symtom mot pälsdjur, det...
2
Svar
37
· Visningar
3 433
Senast: Brandgul
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 359
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp