saravi

Trådstartare
Hej!
Jag har för nåt år sedan fått svart på vitt att jag är suuuuperallergisk mot timotej. Provade att jobba som hästskötare i två veckor med medicinering av olika slag men allergin bröt igenom ändå. Snacka om nedslagen! Jag har ingen egen häst just nu utan åker och rider hos en kompis som har hästarna på lösdrift,och det funkar kanon eftersom jag inte behöver handskas med höet. Men nu till mitt problem och min fråga: jag vill så hemskt gärna jobba med hästar på nåt sätt men kan inte hantera hö pga allergin. Vad finns det för alternativ? Kan man jobba som ex vis ridlärare utan höhantering? Vad har ni för erfarenheter? Tacksam för er hjälp med ideer!
 
Är du superallergisk tror jag det blir svårt utan mycket medicin. Om det ens går. Men det är ju bara att prova. Ibland blir man mindre allergisk med tiden , som jag t.ex. Sen kan det bryta ut på nåt annat sätt sen
 
jo jag har ju som sagt provat hästskötare med maxad medicinering och det funkade inte...men det bryter alltså ut när jag handskas med höet,lägger det i påsar och så. Jag kan vara i ett stall och bredvid hö så länge jag inte grejar med det. Men det finns alltså chans att allergin blir bättre med tiden? Det är endast luftrören som tar stryk och blir tajta....ingen annan allergisk reaktion får jag än det,så jag blir helt spaghetti i benen och utslagen i kroppen pga syrebrist :/
 
Vissa kan vänja sig. Jag har väldigt ont av både klöver och timotej (och pollen). Jag går in vid gräsklippning och jag kan aldrig ligga på gräsmattan. Hö däremot är livsviktigt ;) Där är det härda sig som fungerar för mig. Varje höst var det samma elände när jag jobbade med hästar, jag nös och snorade något hemskt i två veckor och sedan lugnade det ner sig. Det är att prova sig fram som gäller så länge det inte handlar om astma, då ska du hålla dig ifrån allergenerna helt.

På vissa ställen är instruktörerna enbart anställda för själva undervisningen och på andra ställen har man även stalltjänst. Det är så olika på olika ställen att det inte går att säga generellt vad som gäller. Frågan är om du klarar av att vistas inne i stall alls i längden om allergin är riktigt svår för där finns ju alltid allergenen.
 
Hej!
Jag har för nåt år sedan fått svart på vitt att jag är suuuuperallergisk mot timotej. Provade att jobba som hästskötare i två veckor med medicinering av olika slag men allergin bröt igenom ändå. Snacka om nedslagen! Jag har ingen egen häst just nu utan åker och rider hos en kompis som har hästarna på lösdrift,och det funkar kanon eftersom jag inte behöver handskas med höet. Men nu till mitt problem och min fråga: jag vill så hemskt gärna jobba med hästar på nåt sätt men kan inte hantera hö pga allergin. Vad finns det för alternativ? Kan man jobba som ex vis ridlärare utan höhantering? Vad har ni för erfarenheter? Tacksam för er hjälp med ideer!
 
Att satsa på ett yrke som man är (delvis) allergisk emot är nog inte så smart tyvärr.
Jag skulle se till att fixa en utbildning till något annat, och sen försöka bli tränare eller annat på deltid. Hittar man sen ett jobb som funkar allergimässigt så kan man köra på det en period, men man har sitt vanliga jobb att falla tillbaka på.
Om man gillar siffror kan jag rekommendera att utbilda sig till ekonom, då kan man ha en liten bokföringsbyrå och planera sin egen tid ihop med träningar. Sånt kan man också jobba med hemifrån. :)
 
jag är jätteallergisk mot hö. hösilage går fint men inte torrt hö. jag löser det med att använda handskar och mask när jag gör i ordning höet. det brukar inte bli lika jobbigt.
 
Jag är också allergisk, och har (bland annat men inte enbart därför) valt att ha hästarna som hobby och inte som yrke. Vintertid fodrar vi med hösilage och det går fint att hantera med handskar (kliar på händerna annars...) Torrt hö funkar för det mesta om jag är någorlunda försiktig (så det inte virvlar upp en massa partiklar), dock INTE när det är mycket gräspollen i luften ute. Så veckorna runt midsommar avhåller jag mig från att hantera hö, samt medicinerar mot allergin. Jag håller mig även borta från stallet/gården de dagar som höet bärgas (de blåser in höet i ladan med en stor fläkt, så då virvlar det runt MASSOR av pollen/hödamm i luften).
 
Hör med din allergiläkare om immunterapi ("vaccination") kan vara ett alternativ.
Tänkte precis detsamma. Just timotej kan man ta tabletter mot för att minimera sin allergi. Det sker via allergimottagning på sjukhus och preparatet heter Grazax.

Jag själv är allergisk mot timotej, brukar få utslag på armarna om jag hanterar timotejhö och blir täppt i största allmänhet när gräs (inkl timotej) blommar. Däremot får jag aldrig några reaktioner när jag hanterar hösilage med timotej i.
 
Tänkte precis detsamma. Just timotej kan man ta tabletter mot för att minimera sin allergi. Det sker via allergimottagning på sjukhus och preparatet heter Grazax.

Jag själv är allergisk mot timotej, brukar få utslag på armarna om jag hanterar timotejhö och blir täppt i största allmänhet när gräs (inkl timotej) blommar. Däremot får jag aldrig några reaktioner när jag hanterar hösilage med timotej i.
Det låter ungefär som med mig. Jag tål inte att hantera många småbalar torrhö, men tonvis med hösilage. Vad det är för gräs i mitt bostadsområde undrar jag för jag måste stänga alla fönster när de klipper gräsmattorna.
 
utbildar du dig till tränare med privat elever så behöver du ju inte röra dig i stall, ridskola brukar i regel innebära stalltjänst och hantering av hästarna.
är känslig för torrhö och då de pressar hö. kan inte ens åka förbi ett fält utan att snora då. klarar mig på receptfritt :)

men hösilage är inga problem, någon gång har jag fått ha munskydd men det är sällan vi har så torrt hösilage.
 
Tack för era svar! ska kolla upp det där med Grazax. Tränare va ingen dum idé :) tänker mig att jag i framtiden ska ha häst/hästar på lösdrift och fri tillgång så jag inte behöver hantera höet mer än att dumpa en rundbal i hagen med jämna mellanrum under vinterhalvåret^^ men det skulle ju underlätta att inte va rädd för timotej så hoppas den där medicinen hjälper!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 624
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 331
Senast: Alexandra_W
·
B
Islandshäst Jag tror att vi är många som ibland via långa omvägar hört att gamla gubbar på Island inte vill avla silverhäst med silverhäst och...
Svar
8
· Visningar
1 723
Senast: hag391
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp