Lycanthrope

Trådstartare
Sambon är antagligen allergisk mot blommor, gräs och sånt där.

Vad han minns började det förra sommaren, i mitten av sommaren när flest blommor blommar. Håller på till sensommaren, tror han sig minnas.
Han var till doktorn förra året, citerar hans svammel; Dom sa att jag hade vita prickar i gommen. :cautious:

Det börjar i år igen för några dagar sedan, blommorna är igång för fullt.
Kliar i ögonen, kliar i näsa, gom och svalg. Nyser en del. Blir tårögd och snorig.


Det finns ju en del receptfritt.
Han provade förra året någon nässpray, kan ha varit nezerin eller något sådant?
Men det värkte i näsan av den och den funkade inte så bra.

Är det allergi mot pollen, blommor? Måste man gå till doktorn eller har någon något receptfritt att rekommendera att prova?
 
Sv: Allergi?

Sambon är antagligen allergisk mot blommor, gräs och sånt där.

Vad han minns började det förra sommaren, i mitten av sommaren när flest blommor blommar. Håller på till sensommaren, tror han sig minnas.
Han var till doktorn förra året, citerar hans svammel; Dom sa att jag hade vita prickar i gommen. :cautious:

Det börjar i år igen för några dagar sedan, blommorna är igång för fullt.
Kliar i ögonen, kliar i näsa, gom och svalg. Nyser en del. Blir tårögd och snorig.


Det finns ju en del receptfritt.
Han provade förra året någon nässpray, kan ha varit nezerin eller något sådant?
Men det värkte i näsan av den och den funkade inte så bra.

Är det allergi mot pollen, blommor? Måste man gå till doktorn eller har någon något receptfritt att rekommendera att prova?
Tabletter: Cetirizin, Loratadin, Kestine, Allegra, Clarityn.
Nässpray: Rhinocort, Livostin, Nasonex, Flutide.
Ögondroppar: Lomudal, Livostin.

(Finns mer, Apoteket brukar ha en hel vägg med grejer i allergitider.)

Ibland funkar det med bara ett läkemedel (t.ex. tabletter), ibland måste man komplettera med något. Man får prova sig fram mellan det som finns (Clarityn är t.ex. totalt verkningslöst på mig men funkar hur bra som helst för min kollega). Hjälper det inte med receptfria läkemedel kan man få tyngre grejer hos läkare (t.ex. Rhinocort finns i starkare form).

Nasonex är ett ganska nytt läkemedel (spray) som många av mina pollenallergiska bekanta gillar.
 
Sv: Allergi?

Skulle tro att det är gräs med tanke på tiden. Instämmer med imzork, det är bara att prova sig fram och se vad som hjälper. Själv använder jag Zyrlex och Nasonex (på recept), Clarityn är bara skit när det gäller mig.

Jag har de senaste åren också använt Nasaleze och det är helt underbart. Det är processad cellulosa som man puffar upp i näsan så allergenerna inte kommer åt slemhinnan och orsakar en allergisk reaktion. Jag har kunnat dra ner på medicineringen rejält och ändå inte fått någon allergikänning. Finns dyrt på hälsokostbutiker och billigt direkt från tillverkaren i England.
 
Sv: Allergi?

KL

Hänger på och frågar.

Jag blir svullen, röd och får svidande klåda av knottbett. Förra sommaren murades ett öga igen efter en tur i skogen. Det tog flera dagar innan jag såg ögat igen. Läkare sa att jag nog var allergisk och inte borde gå så mycket i skogen. Fast jag bor ju i skogen!

Jag har tagit Loratadin efter att en receptarie rekommenderade det mot myggbett för många år sedan. Viss hjälper de - men inte så mycket.

Finns det andra tips?
 
Sv: Allergi?

Det finns allergitabletter med olika verksam substans som du kan prova.
Loratadin är verksam substans i läkemedlet med samma namn. Sen finns Kestine (Ebastin) och Zyrlex/Cetirizin (Cetirizin).
De fungerar lite olika på olika personer så det är bara att prova sig fram.
 
Sv: Allergi?

Jag äter Kestine för min pollenallergi oc jag får inga som helst antydningar till myggbett när jag äter dem så testa om de funkar på dig!
Jag vet ju att jag blir biten av myggor men några kliande rodnader slipper jag!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 698
Senast: Sandora
·
Hästvård Luftar lite tankar, har varit i kontakt med vet men vi avväntar. Kommer ut i stallet igår och tycker att min häst ser lite väl hängig...
Svar
3
· Visningar
1 255
Senast: Lindsen
·
Hästmänniskan Någon mer som lider av allergi nu under sommaren? Jag har värre allergi än någonsin känns det som, buhu! Mina symptom är att halsen...
Svar
5
· Visningar
1 173
Senast: Lina123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp