fijja

Trådstartare
Min bonusdotter (10 år) har tagit ett allergitest tidigare mot häst och katt. Hon har aldrig visat några symtom mot pälsdjur, det gjordes ändå när hon testades för vissa livsmedel.
Svaret blev att hon är allergisk mot katt, pollen och lite på en del livsmedel.

Livsmedel visste vi redan, lite mot choklad och röda saker. Blir lite röd om munnen. Det har blivit bättre med åren har vi märkt endå.

Katt har hon som sagt aldrig visat något mot. Men testet sa ju sitt och min högt älskade siames katt fick flytta till min mamma på inrådan av doktorn :cry: :cry:

Nu till saken.
Jag vill så gärna ha en hund. Hon ska ta ett nytt allergitest nu och testas mot bla hund som missades sist av någon anledning :confused:

Om hon inte visar något mot hund på testet. Kan man skaffa en hund då?
Eller kan allergin växa fram även om hon inte får utslag på testet eftersom hon fått utslag på test för katt?

Hunden jag ska ha är en mellanpudel, men jag vet att dom inte är allergifria. Men allergivänliga. Sen tror jag att det är en bra förstahund och familjehund, så en sådan skulle passa i alla avseenden tror jag :)

Jag vill ju inte riskera att få lämna i från mig den efter några år :-(
Vill så gärna. Får väl prata mer med läkarna såklart... Men vill ändå höra vad ni har att säga.


Vet att jag hört om folk som haft allergier som kommit fram efter några år, men då har dom ju inte testat sig mot det tidigare, så kanske hade det visat sig på testet även under den tiden som dom inte reagerade på djuret.

Eller vad tror ni??
 
Sv: Allergi

Nu är jag ju vuxen så det är lite annat, men jag är så allergisk som man kan mäta! Alla mina värden vad gäller allergi är max. Mot alla pollen, alla pälsdjur, vissa typer av livsmedel - som "hänger ihop" med olika pollen osv.

Jag har trots detta huset fullt av hundar och katter! Äter inga mediciner till vardags, men väl när pollensäsongen drar igång.

Jag har några regler tex. inga djur i sovrummet, men i övrigt så är jag som vilken djurägare som helst.

När det gäller andras hundar och katter så kan jag ibland känna av dem - särskilt andras katter. Och det samma gäller mina egna om jag varit ifrån dem länge!

För mej har min kropp hyposensibiliserat sej själv via ett dagligt "Intag" av hund-proteiner under många år ;)

När det gäller barn måste man ju tänka i lite andra banor!
Kanske kan ni åka och hälsa på någon uppfödare av just den ras ni är intresserad av och låta dotterns VERKLIGEN borra ner näsan i pälsen, klappa hundarna och klia sej i ögonen osv. För att utvärdera hur just hennes allergi fungerar?

/Swat
 
Sv: Allergi

Jag har en son som är 10 år och är allergisk mot katter, hästar och kaniner. Vi har hundar och han känner inte av dem alls. Vi har hästar och en kanin också men de bor ju inte i huset. Jag har diskuterat detta med läkare och allt fungerar bra. Simon är bara lite allergisk mot katter och hästar men mycket allergisk mot kaniner. Det lustiga är att vår gamla kanin (den är 9 år) kan han klappa (han får inte men gör det ändå!) och den reagerar han inte på. Precis som att han är van vid just den kaninen. Han rider ibland och det går också bra.

Om jag vore som dig så skulle jag avvakta tills ni har tagit allergitest. Det kan ju var som i Simons fall, ingen allergi för hundar. Har du sedan möjlighet att låna en pudel i några veckor så kan ni ju se hur det går. Förhoppningsvis går det hur bra som helst. Lycka till!
 
Sv: Allergi

Tack för svar!
Men visar hon allergi på testet så kommer jag inte köpa hund, även om hon inte visar symtom.

Utan kravet för mig är att hon inte visar allergi på test.
Men min undran var om det kan 'växa' fram en allergi mot hund om hon har en hund hemma?

Självklart kommer jag åka och hälsa på uppfödare och hon kommer få hänga med. Kommer vara väldigt noga med var jag köper hunden i från :)

Det här är väl förmodligen en fråga kanske som det inte finns något riktigt svar på. Utan risken finns väl alltid.

Så jag är helt enkelt ute efter era tankar och erfarenheter.
 
Sv: Allergi

Det finns ju också allergivänliga raser, om hon nu skulle visa sig vara allergisk mot hundar kan ni ju titta på t.ex nakenhund, prova vara i olika miljö med olika raser flera ggr, kanske rentav ta hem någon och ha hemma i en vecka eller dylikt och se hur det funkar.

Sen kan allergin blomma ut och bli värre eller i bästa fall dunsta bort med tiden. Det är ju individuellt och svårt att säga. Min pappa reagerar på katter och hästar, hästar hade han aldrig reagerat på när jag var liten och red på ridskola förrän på senare år när jag blev äldre. Han kan inte klappa hästar eller katter men vistas i samma miljö. Klappar han måste han direkt gå och tvätta händerna. Hundar har han dock aldrig haft problem med och är glad för det. Tror inte att han är testad. Hans nötallergi har planats ut och han kan äta nötter nu igen. I många år kunde han inte äta annat än jordnötter och mandlar.

Mediciner finns också, är det en mild allergi så kan det ju funka med medicin samt djurförbud i hennes rum så hon kan hämta andan därinne. Kruxet blir ju allt hår på kläder, hon blir ju inte av med dem och tvätta bort dem går ju inte riktigt. Hoppas ni kommer fram till en bra lösning :laugh:
 
Sv: Allergi

Tänker som dig! Kanske hade Simon varit allergisk om han inte fått en lagom dos av hund under hela sin uppväxt. Och jag tror också att det kan vara smart att inte ha hundarna i sovrummet, kan kanske bli för mycket "av det goda".
 
Sv: Allergi

Jag har en son som är 10 år och är allergisk mot katter, hästar och kaniner. Vi har hundar och han känner inte av dem alls. Vi har hästar och en kanin också men de bor ju inte i huset. Jag har diskuterat detta med läkare och allt fungerar bra. Simon är bara lite allergisk mot katter och hästar men mycket allergisk mot kaniner. Det lustiga är att vår gamla kanin (den är 9 år) kan han klappa (han får inte men gör det ändå!) och den reagerar han inte på. Precis som att han är van vid just den kaninen. Han rider ibland och det går också bra.

Om jag vore som dig så skulle jag avvakta tills ni har tagit allergitest. Det kan ju var som i Simons fall, ingen allergi för hundar. Har du sedan möjlighet att låna en pudel i några veckor så kan ni ju se hur det går. Förhoppningsvis går det hur bra som helst. Lycka till!

Va roligt att höra att det går bra! Det ger mig hopp.
Som du säger, kommer vänta tills vi får svar på testet!

Vill så gärna ha en hund! :) Men är livrädd att få lämna bort den efter några år för att hon utvecklar en allergi.

Eran kanin där, verkar som att det är så olika på individen och så. Är så konstigt med allergier, verkar inte finnas några klara 'regler' liksom.
 
Sv: Allergi

Tror ärligt talat att risken är ganska liten att det skulle växa fram en allergi. Inbillar mig att just pudel kan var ett mycket bra val då de inte hårar. (Ja, nu är ju inte jag någon doktor:p).
 
Sv: Allergi

Såg du tittade på mellanpudeln, glömde att pudlar är allergivänliga. :laugh:

Finns nog inget djur som är helt allergifri... Mycket beror ju på olika saker som finns i huden. Hästen har t.ex stöv och det är det som ger utslag på allergin.
 
Sv: Allergi

Tänker som dig! Kanske hade Simon varit allergisk om han inte fått en lagom dos av hund under hela sin uppväxt. Och jag tror också att det kan vara smart att inte ha hundarna i sovrummet, kan kanske bli för mycket "av det goda".

Håller med, hennes rum får vara djurfritt.
Dessutom är hon hos oss växelvis, hon är ju mitt bonusbarn, varannan vecka. Hennes mamma har inga pälsdjur. Kanske är positivt.
 
Sv: Allergi

Är man allergisk mot en sak så är det kätt att man utvecklar allergi för något annat man utsätts för.

Allergitesterna är inte speciellt säkra. Min son är allergisk mot de flesta pollen o gräsorter, dovk inte mot något pälsdjur, han klarar hundar om han tvättar händerna direkt efter kontakt, i hem där det finns katter kan han inte vistas öht.

Det finns inga allergifria raser, en del reagerar på pudlar, andra på taxar, etc i all oändlighet, man får prova sig fram, att en nakenhund skulle vara mindre allergiframkallande är inte säkert, det är inte pälsen man är allergisk emot, det brukar vara hudflagor eller saliven.

mvh
 
Sv: Allergi

Är man allergisk mot en sak så är det kätt att man utvecklar allergi för något annat man utsätts för.

Allergitesterna är inte speciellt säkra. Min son är allergisk mot de flesta pollen o gräsorter, dovk inte mot något pälsdjur, han klarar hundar om han tvättar händerna direkt efter kontakt, i hem där det finns katter kan han inte vistas öht.

Det finns inga allergifria raser, en del reagerar på pudlar, andra på taxar, etc i all oändlighet, man får prova sig fram, att en nakenhund skulle vara mindre allergiframkallande är inte säkert, det är inte pälsen man är allergisk emot, det brukar vara hudflagor eller saliven.

mvh

Det är väl lite det jag misstänkt. Att man har lättare att utveckla allergi mot ett pälsdjur när man är allergisk mot ett annat. :(

Hennes allergi mot katter är som sagt endast på papper, har aldrig reagerat på katt. Men man vet ju att den finns där.

Nakenhund är inte något allternativ då jag vill kunna ha med mig den i stallet långa dagar sen när den är stor nog, och då känns det lite som om den kommer frysa ihjäl på vintern.

Jag får ta testet. Prata med doktorn och gå vidare därifrån.

Är jätteintressant att läsa om era tankar och erfarenheter iaf.
 
Sv: Allergi

Fast där kan jag påminna om något! Stallmiljö fungerar inte alls för mej OCH hundar som vistas i stall tar med sej allergerner från stallet till hemmet = jag blir sjuk!

Det samma gäller på sommaren om hundarna är ute och springer i ett timotej-fält! Pollen fastnar i pälsen och följer med in = jag blir sjuk!

Så det gäller att tänka i många steg och se vad som fungerar för den enskilda individen!

/Swat
 
Sv: Allergi

Där sa du något som påminde mig... Knasen tar med sig halm och lite hö hem från stallet eftersom han älskar att rulla sig och dyka ner i renmockad box. Han luktar häst då också :love:

Bra skrivet, ska tänka på det ifall vi ska träffa någon allergiker och tar med oss Knasen...
 
Sv: Allergi

Fast där kan jag påminna om något! Stallmiljö fungerar inte alls för mej OCH hundar som vistas i stall tar med sej allergerner från stallet till hemmet = jag blir sjuk!

Det samma gäller på sommaren om hundarna är ute och springer i ett timotej-fält! Pollen fastnar i pälsen och följer med in = jag blir sjuk!

Så det gäller att tänka i många steg och se vad som fungerar för den enskilda individen!

/Swat

Intressant!
Barnet i fråga är inte allergisk mot hästar, både enligt test och sen vistas hon ofta i stallet med mig och hästarna.
Så det bör inte vara någon fara.

Men som sagt, jag är ju verkligen orolig för att hon ska utveckla allergi hund även om hon klarar testet. Verkar ju som att risken finns att det kan hända :cry:
Usch, så svårt beslut att ta.
 
Sv: Allergi

bara som klarläggande vad gäller allergitester:

det finns några olika varianter på tester avseende allergier, vanligaste är väl pricktester (hudtest) och blodprov. det dessa prov visar är att i just den delen av kroppen (dvs huden eller i blodet) finns celler som reagerar på det och det (ex pollen, katt, hund osv). detta behöver inte säga ETT SMACK om hur personen ifråga tåler att umgås med djur, eller reagerar vid pollensäsong. det mest strålande exempel jag har är en stackars unge som alldeles uppenbart inte kunde vara bland hästar, näsan och ögonen rann och luftvägarna svällde (=astmaanfall). inget som helst resultat på häst på pricktesten, eftersom det inte var huden som reagerade, utan slemhinnorna. (och jo, det VAR hästarna hon inte tålde, symtomen kom även om en kompis bara klappat en häst ute i hagen)

så: reagerar bonusdottern inte på katt, så är hon inte allergisk mot katt. reagerar hon inte på hund så är hon inte allergisk mot hund. sen är det ju olika saker på djuret man är allergisk mot. saliv, hudproteiner mm.
sedan kan man ju också hyposensibilisera sig själv genom att försiktigt umgås med djur man är LITE allergiska mot (detta gäller inte småbarn, men har man tagit sig upp i mellanstadieåldern eller är vuxen så kan det funka), och sedan gradvis utsätta sig mer och mer.

summa av mina tankar: ta med bonusdottern till en uppfödare, flera gånger. reagerar hon inte är det lugnt, skaffa hund. om hon reagerar så är det ju faktiskt hennes val om hon tycker att hon kan acceptera de symtom hon får. tex: kliar det i ögonen om hon har gnuggat ansiktet i hundens päls, men inte annars, så kan hon ju låta bli att gnugga ansiktet och då är det ju inga problem... strunt i allergitestet, det kan visa vad som helst, ni (och hon) märker ju om hon reagerar på något!

lycka till!!!
 
Sv: Allergi

Jag är också allergisk mot en massa djur och diverse. Jag har två schäfrar idag och två katter (har varit tre katter). Just mot katt har jag varit väldigt allergisk och främst mot korthåriga men idag känner jag inte av min korthåriga katt på något vis. Men andras katter och hundar kan jag reagera mot, tror att det kan vara lite psykologiskt detta då vissa kan "nysa" bara de ser en katt på bild.
Har haft häst och dammet i stallet och höet kunde jag reagera mot men tålde hästen.
Det enda jag reagerar på när det gäller djuren är när de är i ansiktet på mig, då blir jag rödflammig eller får massa prickar. Hästmule i ansiktet = röda prickar.

Är jag lite förkyld eller dyligt kan jag reagera mera men aldrig så jag blir jättedålig. Då undviker jag att borsta osv. Skulle aldrig göra mig av med mina djur pga att någon i familjen blir allergisk, det finns ju mediciner mot allergi.

När jag var liten och de konstaterade att jag var allergisk så gjorde mina föräldrar sig av med vår katt, det var hemskt.
 
Senast ändrad:
Sv: Allergi

Skulle aldrig göra mig av med mina djur pga att någon i familjen blir allergisk, det finns ju mediciner mot allergi.
Det är väl helt OK att leka Rysk Roulette med sitt eget liv. Undrar om du tänker lika dant den dan du får ett gravt allergiskt barn som har t ex Astma o faktiskt kan riskera att dö pga din egoism?
:devil:
Även om man kan äta mediciner så kan det ibland innebära en övervägande risk för ett kortare liv med sämre livskvalitet.
:devil:
 
Sv: Allergi

Det är skillnad på att göra av med djur och att skaffa djur i det läget, tycker jag.

Den största skillnaden är dock om det gäller barn eller vuxen..du kan själv bestämma vad som är bra för dig men att barn ska inte behöva äta medicin för att mamma/pappa vill ha hund.
 
Sv: Allergi

Ojdå, det var ord och inga visor.....
Vilken tur att mina barn är stora nudå :angel:

Jag har astma själv och vet att det finns hjälp att få. Vi skulle lösa det på bästa sätt förstårs, men genom att jag och min man inte har speciella grava allergier så är man väl kaxig. Skulle mycket till om vi fick ett superallergiskt barn.
Ingen av mina allergier gick vidare till mina barn.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+...
Svar
5
· Visningar
412
Senast: Sol
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
742
Senast: igbest
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 183
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 244
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp