Allergi/överkänslighet?

Seabaz

Trådstartare
Med tanke på att islandshästar verkar vara lite extra utsatta för eksem så undrar jag om det är något mer de kanske generellt är lite mer utsatta för?

Jag håller just nu på att utreda min islandskorsning för foderallergi och funderar på om det är något generellt för rasen eller om han bara "åkt på det" ändå?

Sv: Allergi/överkänslighet?

Om islandshästar är mer känsliga mot olika fodersorter än andra hästar i någon slags utsträckning?

Det bör de inte vara. Eksemet kommer ju oftast av att det är importer från island som aldrig träffat på svidknott tidigare. Sen kan det säkert i sin tur utlösa andra allergier.

Stärkelserikt foder (havre korn majs....) tycker jag man ska undvika ge. Liksom väldigt klöverrikt foder. Men det är nog mer generellt än till just islandshästar.

Jag tycker att jag ser alltfler russ, shettisar och nordsvenskar med eksem.
Gemensamt med de är ju att de har lite "kallblodig" karaktär. Jag har aldrig stött på ett fullblod med eksem. Nu har väl inte jag gjort någon grundläggande undersökning men..
Det känns generellt som att de här lite mer kallblodiga/naturraserna är mer utsatta.

Sven Forsström gör en intressant koppling mellan sinneslag/grundkaraktär och eksem på Islandshäst i sin senaste bok!

Eftersom de har så tjock päls löper de större risk att få fuktexem, loppor, pälsätare osv.
Eftersom det är vanligt att ha ute pålösdrift inom denna ras och många rider sina häsatr svettiga och slänger p åett täcke för att kunna släppa ut och då kan hästen utveckla fuktexem.
Så rider man en islänning( eller ja alla raser med tjock päls) hårt är det viktigt att raka den så den torkar upp fort efter en ridtur om man inte har den tiden att vänta och låta den torka upp i en box.
Men få har ju den tiden idag med jobb barn/familj och annat som skall fixas i livet än hästen!

Annars upplever jag nog islänningen som tålig.. min reagerar iaf inget vid foderbyten, behöver inte välja henne med ett nytt foder utan de är bara å börja med det nya.

Exem är det vanligt bland kallblod men även lippizzanare som får solexem oftast!

Men soleksem och den sk sommar eksemen är inte jämförbara, vid solekesem får hästen brännskador på utsatta ställen medan sommar eksem ger klåda ffa i mankam och svans. Ibland även på andra ställen på kroppen.

Jag tror det är lätt att säga att just den rasen är känslig för det osv. Sen finns det sann fakta samt bluff och båg..
Kan ge ett exempel på min "kära" granne som bara var tvungen att ge mig lite "tips" i en kommentar på fb när jag la upp en bild på Dimma i hagen.
"Islandshästar har lättare att få fång och problem med hovarna så ha koll när hagen blir lerig".
Ok, tänkte jag det måste ju gälla de flesta hästar beroende på hur man tar hand om dom och underlag?!
Dock hade min granne hört detta av en veterinär hon hade på 90talet som sa att jo så är det minsann.
Slutade med att jag fick säga till min "kära" granne om att hon får gärna ge mig tips och synpunkter om både mina hundar och hästar och vår nya soffa, vår bil osv men kom till mig personligen och inte kommentera och hinta på fb ;D

Sorry för jag föll bort lite från ämnet men ville bara berätta om stollan!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 139
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 913
Senast: Frida.G
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar