Allergi mot pelleterat foder?

M

mirjada

Hejsan alla glada! :)
Jag undrar om det är någon som har en häst som reagerar med knölar på bla ryggen när den ätit pelleterat foder?
I stallet där jag håller till finns det en häst som har flera knölar på ryggen bla i sadelläget men också utanför sadelläget. Endel av knölarna är ganska stora(1,5-3cm) och inte helt runda utan mera avlånga. Dom som hamnar under sadeln blir "nötta" så att håret försvinner och dom som inte är under sadeln har håret kvar.
Dom tvättas och smörjs in med helosan eller aloevera för att huden på dom blir som torr och hård.
Från början hade hästen inga knölar började sedan äta krafft pellets och fick knölarna gick över en period på bara havre och betfor + mineraler och då blev dom tydligen bättre. Nu går den på hippo basic och det "ploppar upp" nya knölar ibland.
Jag kan tyvärr inte säga om hästen går på en uträknad foderstat eller inte det jag vet är att den just nu äter hippo breed och betfor + hö (av bra kvalitet för min häst går på samma hö)
Kan det vara någon form av allergi?
Någon som varit med om nått liknande?

Sv: Allergi mot pelleterat foder?

Hästar kan ju precis som oss reagera på vissa födoämnen, så varför inte?

Jag skulle nog skippa fabriksblandat till den hästen och ge "rena" foderslag där man vet att man bara ger det man ser. (T.ex. havre, korn, betfor, lucern, soja.) Då kan man lättare se vad hästen verkar reagera mot och utesluta det fodermedlet.

Sv: Allergi mot pelleterat foder?

Ja, så tänkte jag också...
Kanske till och med (nästan)skippa kraftfoder och bara ge hö. För att få i hästen mineraler kan man ju ge lite betfor...
Höet är bra... (8 mj, 50g smb rp, kommer inte ihåg mineralerna) och det är en häst på ca 450kg. Så det borde vara fullt möjligt att ge "bara" hö och med detta täcka behovet av mj och smb rp.

Liknande trådar

M
Foder & Strö *Vilket föredrar du och varför?? *Vad ger du din häst, hur mkt?? Har en känsla av att det inte är första gången frågan är uppe på...
Svar
10
· Visningar
1 273
F
Hästvård Någon som känner sig och vill förklara hur man tar sig ur det här?? *desperat* För ett och ett halvt år sedan köpte jag en arab, då 7...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Nattis_83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama