allergi-katt?

Sv: allergi-katt?

Som uppfödare av Sibirisk Katt kan jag vittna om att många allergiker faktiskt klarar av rasen. MEN, det finns även de som inte gör det. För att ta reda på om/hur man klarar rasen (eller vilken ras som helst) är det bäst att besöka en uppfödare och "provnosa".

Självklart, här är min nakenfis:

PICT0229.jpg

Vad roligt att vi är fler i forumet som har sphynx. :)

Naww vilka sötnosar!

Ja jätte roligt!
Har för mig att det finns en eller två till om jag inte minns helt galet.

Självklart, här är min nakenfis:

PICT0229.jpg

Vad roligt att vi är fler i forumet som har sphynx. :)

Åh sphynxen är så himla läcker:love: Såg dem på senaste utställningen jag var på, har tidigare bara sett dom på bild. Han hade några kattungar ned sig och jag hade bra lust att bara kidnappa en av dem och springa fort av bara tusan där ifrån :D

Men hos mig skulle den få gå fullt påklädd hela tiden, eller ligga nedbäddad i sängen för en stor gammal dragig kåk är nog inget för en sphynx är jag rädd.

Vår katt fick för flera år sedan en liten röding med extremt tät och fluffig päls, hårstråna var nästan lite vågiga.
Han ägs numera av en tjej med kattallergi.
Vanlig bonnkatt.

Jag har ju min Sphynx i ett hus som är som du beskriver. :angel:
Här eldas det för jämnan i kakelugnen under vintern och hennes favvo platser är att ligga där framför eller under täcket i sängen. :D
Vi båda ängtar till sommaren och värmen för vi är nog lika frusna både hon och jag!:D
http://www.goeswild.se/027 liten.JPG-for-web.jpg

Tack tack!:D

Hon är helt underbar. :love:
Blir nog små Viror här hemma senare i år om jag får min vilja igenom. :angel:(och om hon går igenom alla hälsotester såklart. :D)

Jag har en don sphynx och en devon rex som iaf mina allergiska bekanta klarar av att gosa med. Sphynxen har provgnuggat alla i ansiktet!:D
.

Och jag har tvärtomerfarenhet. Min mamma blev plötsligt allergisk mot katt när jag hade mina (hon har haft egna förr om åren och aldrig känt något). Den hon kände av mest var en av rexarna (jag hade två Cornish och en bondkatt). Nuvarande sambo upptäckte också plötsligen kattallergi när vi träffades; något han aldrig känt förut (fast han är allergisk mot en massa annat så det var inte så förvånande att han blev det). Han kände absolut av rexarna.

Orsaken jag skriver detta är inte att säga att du har fel, för det är säkert olika från person till person. Men det kan vara bra för TS att känna till att det inte finns mer garanti med en rex än med någon annan ras (min mamma hade aldrig känt av bondkatten hon träffade dagligen och min sambos mamma hade också huskatt som han aldrig märkt något av). Nakenkatter kan jag ju inte uttala mig om.

fast han reagerade litegrand när han var kattunge men inget nu

Ja, kattungar och fertila katter, speciellt hanar, är riskfaktorer. Så om en kattallergiker vill vara kattägare, bör denne satsa på en vuxen kastrat. Möjligen en äldre kattunge (jag vet inte var den exakta gränsen går för kattungar).
Allra bäst försäkra dig om att det finns någon i din släktkrets/bekantskapskrets som kan överta katten om så behövs.
Alternativt kom överens med säljaren att katten får gå tillbaka om det inte funkar alls.

I övrigt är det precis som de flesta var inne på: det är mycket individuellt, både för kattindivid och människoindivid. Det är möjligt att vissa raser är lite säkrare, men det är inte speciellt meningsfullt att satsa på det...

Det räcker inte riktigt att besöka en kattägare för rasen.
Man måste provgosa kattindividen ifråga. Alternativt låta den gnuggas+slicka/ligga på ett kuddvar, och sedan sova på kuddvaret...
(Allergiker som har andningsproblem måste givetvis vara dubbelt vaksamma - otäcka grejor de där andnödsanfallen... :cry: . Att ha ett bra kortison-preparat alltid tillhands är ett måste ).

Jag har t.ex. sett flera vittna att perser var alldeles utmärkta. Min hypotes här är att det funkar eftersom man rutinmässigt brukar noga sköta om perserns päls, inklusive regelbundna bad.
Och just bad - gärna helt enkelt låta katten simma / duschas - är ett utav knepen.... :)
I övrigt det är vanligt (dock INTE säkert) att allergikern vänjer sig vid sina egna katter = en naturlig desensibilisering).

Det finns andra knep för den kattälskande allergikern, t.ex.:
Bra luftrenare. Undvika alla former av dammsamlare. Våttorka mycket. Eventuell dammsugning med HEPA-filter. Efter gos - vidrör inte ansiktet och tvätta händerna. Kattfri sovrum (det kanske största offret för ägaren - att låta katterna sova i sängen är ju skönt i sig). Ingen rökning... Leva allmänt sunt...

Besök din läkare och komplettera gärna med alternativ medicin. Jag har sett flera förslag; akupunktur, bioresonans m.m. Observera alltså att detta skall göras som komplement till doktorns behandling. INTE istället för: för då utsätter du alternativmedicinaren för risk att anklagas för kvacksalveri.

Sist. Jag är en nöjd ägare till två russian blue hanar, Vagis och hans pappa som bägge varit fertila hanar. Det är aldrig någon som har reagerat på mig. Inte ens min kraftigt allergiske bridgepartner märkte något.

Senast ändrad av en moderator:

kl

Jag vill tacka alla som har försökt hjälpa mig hitta en allergi-vänlig katt, men det är nog som ni säger att det är olika från katt till katt och allergiker till allergiker.

Just nu så bor vi dessutom väldigt litet så det få bli i framtiden när vi har större lägenhet och råd att köpa en ras-katt:)

Jag ville bara höra om det fanns hopp för oss att nån gång kunna skaffa sig en liten katt:D

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
3
· Visningar
291
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
568
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
29
· Visningar
1 914
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
755
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama