Sv: allergi-katt?
fast han reagerade litegrand när han var kattunge men inget nu
Ja, kattungar och fertila katter, speciellt hanar, är riskfaktorer. Så om en kattallergiker vill vara kattägare, bör denne satsa på en vuxen kastrat. Möjligen en äldre kattunge (jag vet inte var den exakta gränsen går för kattungar).
Allra bäst försäkra dig om att det finns någon i din släktkrets/bekantskapskrets som kan överta katten om så behövs.
Alternativt kom överens med säljaren att katten får gå tillbaka om det inte funkar alls.
I övrigt är det precis som de flesta var inne på: det är mycket individuellt, både för kattindivid och människoindivid. Det är möjligt att vissa raser är lite säkrare, men det är inte speciellt meningsfullt att satsa på det...
Det räcker inte riktigt att besöka en kattägare för rasen.
Man måste provgosa kattindividen ifråga. Alternativt låta den gnuggas+slicka/ligga på ett kuddvar, och sedan sova på kuddvaret...
(
Allergiker som har andningsproblem måste givetvis vara dubbelt vaksamma - otäcka grejor de där andnödsanfallen... . Att ha ett bra kortison-preparat alltid tillhands är ett måste ).
Jag har t.ex. sett flera vittna att perser var alldeles utmärkta. Min hypotes här är att det funkar eftersom man rutinmässigt brukar noga sköta om perserns päls, inklusive regelbundna bad.
Och just bad - gärna helt enkelt låta katten simma / duschas - är ett utav knepen....
I övrigt det är vanligt (dock INTE säkert) att allergikern vänjer sig vid sina egna katter = en naturlig desensibilisering).
Det finns andra knep för den kattälskande allergikern, t.ex.:
Bra luftrenare. Undvika alla former av dammsamlare. Våttorka mycket. Eventuell dammsugning med HEPA-filter. Efter gos - vidrör inte ansiktet och tvätta händerna. Kattfri sovrum (det kanske största offret för ägaren - att låta katterna sova i sängen är ju skönt i sig). Ingen rökning... Leva allmänt sunt...
Besök din läkare och komplettera gärna med alternativ medicin. Jag har sett flera förslag; akupunktur, bioresonans m.m. Observera alltså att detta skall göras som komplement till doktorns behandling. INTE istället för: för då utsätter du alternativmedicinaren för risk att anklagas för kvacksalveri.
Sist. Jag är en nöjd ägare till två russian blue hanar, Vagis och hans pappa som bägge varit fertila hanar. Det är aldrig någon som har reagerat på mig. Inte ens min kraftigt allergiske bridgepartner märkte något.