allergi-katt?

Sv: allergi-katt?

Nej, det gör det inte. Allt beror på vad du är allergisk mot. Är det pälsen funkar oftast nakenkatter alt rexar som fäller ytterst lite. Är det utsöndringen från huden kan långhåriga katter funka bra. Är det en blandning funkar oftast inget.

Sibirisk katt sägs ha lägre allergener, men om det stämmer eller ej vet jag inte.

Hej.
Det är äggviteämnet som katten har som man reagerar mot. Detta finns i huden,saliven och i avföringen, har alltså inget med håret att göra.
En nakenkatt som badas en gång i veckan tappar mkt av äggviteämnet som finns på huden när den tvättas så då kan det gå ganska bra för allergiker men det är inte säkert. Vissa klarar långhåriga katter bättre eftersom mkt av hudavlagringarna "binds" fast nära kroppen och inte kryper fram.
Men som sagt det är så individuellt från person till person.

Hälsningar Nisse :bump:

Hej.
Det är äggviteämnet som katten har som man reagerar mot. Detta finns i huden,saliven och i avföringen, har alltså inget med håret att göra.
En nakenkatt som badas en gång i veckan tappar mkt av äggviteämnet som finns på huden när den tvättas så då kan det gå ganska bra för allergiker men det är inte säkert. Vissa klarar långhåriga katter bättre eftersom mkt av hudavlagringarna "binds" fast nära kroppen och inte kryper fram.
Men som sagt det är så individuellt från person till person.

Hälsningar Nisse :bump:

Jasså? Och dom som inte tål katter med mycket päls, men tål katter som inte fäller nått knappt (typ rexarna) , hur förklarar du det då?

Alla reagerar ju på olika saker...
Vissa tål pälsen, men så fort de kommer i kontakt med katten tex via slick, så får de allvarliga reaktioner..
Och tvärt om typ..

Jag har en sibirisk katt :D han är lite allergivänligare för min låtsas pappa iallafall, fast han reagerade litegrand när han var kattunge men inget nu :D

går det att testa exakt vad det är man är allergisk mot på sjukhus?

min kille är nämligen allergisk mot pälsdjur men det är ju så underbart med en liten kissekatt!

för ett antal år sedan hade vi en Cornish Rex, fungerade jättebra, visserligen inte så kraftig allergi, men det var betydligt bättre än katten vi hade innan som var mer långhårig.

Jag har en kompis som föder upp sådana. Om inte annat så är ju pälsen lättskött, skulle jag skaffa katt så finns risken att det blir en sån :).

Jo, precis, mycket mer lättskött än en långhårig katt. :) Jag tyckte först att dom såg lite knasiga ut, men sen var vår katt världens gulligaste, så nu tycker jag dom e söta! :p

Jag har en don sphynx och en devon rex som iaf mina allergiska bekanta klarar av att gosa med. Sphynxen har provgnuggat alla i ansiktet!:D

Min bondkatt har däremot ingen av dem fixat riktigt.

Bild på Don Sphynxen?:laugh:

Jag har en Sphynx som min exsambo tålde.
Kattallergiker som vande sig in med mina katter, men hon var den enda som han kunde gosa med utan att snora lite..
(Så fort vi var hemma hos någon med katt, snorade han rejält.. )

Självklart, här är min nakenfis:

PICT0229.jpg

Vad roligt att vi är fler i forumet som har sphynx. :)

Hej igen.
En katt som fäller lite hår har ju kvar hudavlagringarna ( äggviteämnet) närmast kroppen så då kommer det inte fram på samma sätt och provocerar inte allergin. När långhåriga katter tappar päls så följer äggviteämnet med på håstråna och på sätt kommer det fram mer och provocerar då den allergiska personen mer.

Men som jag skrev tidigare så är det helt individuellt från person till person ;)
Har tre barn med mer el mindre allergiska problem + en svärson som är allergisk och det är väldigt olika på dom trots samma allergi, mot katt bla.

Och tur är väl att det finns djur som en allergisk person också klarar av för att ha djur det är ju livet :bump:

Skulle inte vilja vara uten vår hund, kanin och våra hästar :banana:

Ha en fortsatt trevlig dag i solen

Här är en närmare förklaring ang allergi .

"
Många, eller de flesta, tror att det är djurens päls som orsakar allergi och astma, så är det dock inte. Proteiner från saliv, hud och urin är det som framkallar reaktionerna. Hos katt har man funnit ett tiotal allergener men de flesta reagerar på en och samma, en substans som finns i dens talgkörtlar och saliv. Det är då katten tvättar sig som den sprider allergenet över pälsen. När den kelar med oss människor, gnider sig mot möbler i hemmet etc, avsöndrar talgkörtlarna allergen. På så sätt blir även miljön "smittad" med det. Kattungar brukar vara mer allergiframkallande eftersom deras mamma tvättar dem ideligen. Även okastrerade hanar innebär större risker för en allergiker.

Då det gäller kattallergier finns det en stor variation mellan olika raser. Man kan reagera kraftigt för en ras och inte alls för en annan."

Kan inte det här med att länka till olika sidor men det här stod på siames.ifokus. Stod så bra förklarat, har lite svårt själv att skriva ner mina tankar i ord så att det blir begripligt för er andra att läsa :laugh:

Ha det bra. Nisse

är don sphynx alltid "nakna"? jag måste nog erkänna att jag har lite svårt för katter utan hår.

Om man inte sätter på dem en tröja!;) Nja, det finns lite variationer med lite ludd i ex ansikte och svans, men mer eller mindre så är de hårlösa och det är önskvärt med så lite päls som möjligt på dem vad jag har uppfattat iaf. Min är helt näck med en väldigt charmig gummikänsla.

Jag är inte överdrivet insatt i sphynxaveln alls, jag skaffade en lite utav en slump. Är iaf väldigt förtjust i min lilla katt, även om det tog några dagar innan jag slutade haja till varje gång jag såg henne. :D

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
3
· Visningar
291
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
568
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
29
· Visningar
1 914
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
755
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama