Allergi eller Eksem

Sv: Allergi eller Eksem

Hörde en gång en veterinär definiera sommareksem som: "Allergi mot knott, som gör att hästen kliar sig i man och svans sommartid".

Alltså, hästen är allergisk och det gör att den kliar sig, kliandet ger sår och gör att man och svans lossnar etc. Själva allergin ger också upphov till ödem - mankammen och svansroten svullnar.

Sedan finns det givetvis andra orsaker till att hästar kliar sig (löss, annan ohyra osv), och det finns ju också andra allergier (mot foder, pollen, you name it....), men då kallas det alltså inte sommareksem.

Soleksem är också en annan sak - det kan vita/ljusa hästar få där de blir "solbrända", t.ex. på mulen på hästar med vit bläs/lykta. Men det har ju inget med allergi att göra.

Allergi ger en allergisk reaktion, tex eksem är en såda reaktion.

Det är så jag tänker...har man en eksemhäst så är det ju en allergi...ska man försöka bota den bör man ju ta den inifrån..och inte med salvor odyl...eller salvor kan man ju ha för att fösöka lindra klådan men den kan ju aldrig bota allergin.....eller??

Salvor och dyl är sekundär lindring, så det är bara resultatet som behandlas och inte orsaken.

Jag har ju böjat att behandla min märr homeopatiskt...ÄN har hon inte börjat klia.....men jag minns inte riktigt när hon började förra året heller men det var i April iallafall....det ska bli jäkligt spännande å se....

Japp, allergi ger exem. Och du tänker helt rätt, man borde behandla inifrån. Vet att homeopati har användts framgångsrikt mot sommarexem. Bl.a. så finns det ett medel med ursprung i odjuren som biter hästarna som ska funka bra. har tyvärr inga egna erfarenheter...

Men jag skulle råda dig till att främst fokusera på hästens konstitusjons-medel, för att få kroppen i balans och öka vitaliteten.

svårigheten är ju att hitta rätt konstitution.....nu lämade jag in manprov och har fått medel till henne...

martha skrev:
Jag har ju böjat att behandla min märr homeopatiskt...ÄN har hon inte börjat klia.....men jag minns inte riktigt när hon började förra året heller men det var i April iallafall....det ska bli jäkligt spännande å se....

Vad är det för homeopatpreparat du behandlar henne med???

Jag vet faktiskt inte för det är ihopblandat pulver...och jag har det ute i stallet nu och kan inte läsa på burkarna......

martha skrev:
Jag vet faktiskt inte för det är ihopblandat pulver...och jag har det ute i stallet nu och kan inte läsa på burkarna......

Du kan väl kika imorgon, och se om du kan tyda ut vad det innehåller... alltid spännande att se...

martha skrev:
svårigheten är ju att hitta rätt konstitution.....nu lämade jag in manprov och har fått medel till henne...
Jag har en gammal russvalack som kliar sig på sommaren. Han har redan börjat... :( Jag skulle gärna testa homeopati, eftersom jag tror som du att man måste behandla orsaken inte symptomen, men har ingen erfarenhet. Var lämnar man in manprov och hur går man tillväga?

Carina på Silver Arabians

All eksem kommer inte ur allergi! På vår ö har vi extremt mkt kalk,järn och Mangan i vattet vilket gör att många får torr hud och det leder till eksem om man inte smörjer in sig noga. Detta är INTE allergi utan bara yttre påverkan på känslig hy. Jag tror att en del eksemhästar INTE är allergiska utan mer känsliga pga yttre omständigheter. Har märkt att vårt ena sto som är kliig av sig, kliar sig inte alls om man smörjer in henne i mankammen med mjukgörande kräm.
Sjukvårdspersonal och frisörer som ständigt tvättar sig och har konstiga medel på händerna får ofta torr kliande hud som kan utveklas till eksem om de inte smörjer in sig. Det är heller inte allergi.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En svensk forskargrupp ska försöka ta reda på hur allergier hos hästar fungerar, och hur det kan botas. Med en budget på tre miljoner...
Svar
0
· Visningar
173
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 732
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Jag förlovade mig 2019, gifte mig i våras. Så mina ringar har jag använt ett tag utan problem. Men för några veckor sen så blev det rött...
Svar
10
· Visningar
831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Kattbilder #10
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka