Allerg, ohyra, eller något annat? HJÄLP!

N

Nathyu

Hej, jag var i tisdags in till veterinären med min lilla terrier brasiliero tik på 6 månader då hon troligtvis fått någon sorts allergisk reaktion.
Detta visade sig först i form av en stor böld på magen, och sedan inom loppet av 1 timme hade det även kommit tre bölder på ryggen (halv pingisboll storlek). Hon fick sedan en kortisonspruta och då försvann bölderna.
Nu när jag kommit hem, har jag sett att rodnaden i ljumskar och armhålor fortfarande kvarstår. Och att hon har som små svarta fläckar i pälsen, gör att hon ser smutsig ut trots att hon inte är det.

Kan detta vara allergi? Eller hör det inte ihop?
Veterinären sade ingenting om varken fläckarna eller rodnaden. Oseriöshet, slarvighet eller oviktigt?

Jag länkar till några bilder, så ni kan se hur det ser ut!

Hej, jag var i tisdags in till veterinären med min lilla terrier brasiliero tik på 6 månader då hon troligtvis fått någon sorts allergisk reaktion.
Detta visade sig först i form av en stor böld på magen, och sedan inom loppet av 1 timme hade det även kommit tre bölder på ryggen (halv pingisboll storlek). Hon fick sedan en kortisonspruta och då försvann bölderna.
Nu när jag kommit hem, har jag sett att rodnaden i ljumskar och armhålor fortfarande kvarstår. Och att hon har som små svarta fläckar i pälsen, gör att hon ser smutsig ut trots att hon inte är det.

Kan detta vara allergi? Eller hör det inte ihop?
Veterinären sade ingenting om varken fläckarna eller rodnaden. Oseriöshet, slarvighet eller oviktigt? :confused:

Jag länkar till några bilder, så ni kan se hur det ser ut!

http://www.pixbox.se/pic_show_id32512760.html

Sv: Allerg, ohyra, eller något annat? HJÄLP!

Har hunden simmat? Jag är långt ifrån expert, inte vidare kunnig alls, men hotspot kunde vara ett alternativ (googla hotspot hos hundar). Hotspot förekommer förstås året om, men det är en ganska typisk åkomma just på sommaren då hundarna simmar och är allmänt våta och geggiga hela tiden.

Fick hon någon medicin? Om inte kan du prova med att försiktigt putsa med utspädd betadine och försiktit klappa torrt med ren handduk eller blåsa med hårtork. Sen finns det olika medel att stryka på som lugnar.

Svullnaderna kan jag inte säga nåt om då det inte syns på bilderna.
Låter konstigt att veterinären inte sa något.

Hoppas det löser sig!

Sv: Allerg, ohyra, eller något annat? HJÄLP!

har själv en hund som är allergisk..
Hennes allergi är saker hon äter ..
Har enligt veterinärens undersökningar ingen allergi.
Men vi har kommit fram till att hon inte tål vete/ gluten
Hon svullnar upp och blir röd runt nos och ögonen.
Får även stora partier som kliar i ljumsken, under magen och på tassarna.
innan vi kom på vad de vad så tuggade hon sönder sig helt totalt då hon fanatiskt kliade sig så all päls försvann på de ställena..
i de flesta torrfoder finnst de vetemjöl så de va ju rätt kämpigt med foder.
Kunde inte äta proplan, inte royal canin eller någon av de andar kända märkena..

Nu äter Hon BritCare som är ett allergi foder och de funkar..
Fast hon e ju lite av en damsugare och vi har barn så plockar hon en kaka eller en bröd bit från golvet så syns ju de rätt fort :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka