Allemansrätten i Sverige

Sv: Allemansrätten i Sverige

Jag fick ju rätt i diskussionen om allemansrätten och de gamla anorna så ingen vits att strö salt i såren i varje tråd som kommer upp, och mina åsikter kvarstår.

?? ja jag ger dig rätt om du hävdar att allemansrätten först näms ngn gång 1930, 1940 men urgamla anor? knappast. Det är Sossehittepå:D:D
Men då snackade ni om urgamla anor , fast det är klart, för en tioåring är ju 20 år urgammalt så....:D:D
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Gamla anor innebär inte att något måste vara nämnt vid samma namn, snarare är det troligt att det inte är det, hade namnet och rättigheterna varit identiska hade det inte bara anor utan själva allemansrätten skulle då varit urgammal vilket ingen har påstått.

Men vi har ju dragit allt det till leda och inget vi behöver förstöra denna tråden med.
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Inventerade du löpande skadefrekvensen hos stående träd under denna tid?

Ptr
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Inventerade du löpande skadefrekvensen hos stående träd under denna tid?

Ptr

:D Visst, jag mätte antal kubikmeter som gick till vrak dvs värme och kollade vilka stubbar som uppvisade rötskador.

Under hela veckan avverkningen pågick.

Och det underliga, nja så underligt var det ju inte. Var att 90% av alla stubbar som uppvisade rötskador fanns i anslutning till den av hästfolket förstörda stigen.

Idag är stigen gräsbevuxen. Ett litet antal människor använder den, till fots.
Så den gamla överblivna flyttbara färisten jag fick av grannen och lade på plats med skogskranen var ett klipp;)

En av anledningarna till totalavverkningen utefter stigen var att vi konstaterade att träden var rötangripna och att avverkning var det enda alternativet då den negativa tillväxten började öka..
 
Senast ändrad:
Sv: Allemansrätten i Sverige

Gamla anor innebär inte att något måste vara nämnt vid samma namn, snarare är det troligt att det inte är det, hade namnet och rättigheterna varit identiska hade det inte bara anor utan själva allemansrätten skulle då varit urgammal vilket ingen har påstått.

Men vi har ju dragit allt det till leda och inget vi behöver förstöra denna tråden med.

Om ändå rättigheterna vore identiska, då skulle de bara gälla dem som bor i byn, inga andra.....l!
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Under alla åren?

Ursäkta men jag trodde att alla förstod att en människa inte lever i 120 år.

Däremot så kan man, om man vet vad man letar efter rekonstruera tämligen bra.

De flesta som använder stigen kommer ihåg hur den såg ut före "hästfolks-epoken" Då var inte stigarna söndertrampade. De hästägare som fanns använde sig av permanentade eller grusade vägar höll sig från skog o mark. "Hästfolks-epoken" började i mitten av sjuttiotalet.

Efter det var man tvungen att ha på sig gummistövlar om man ville gå på dessa stigar.De var söndertrampade och ner trampade varför regnvatten inte rann undan från dem och blandades med jord o hästskit.

Koll har jag när man besådde marken, när den röjdes o när den gallrades.
Både i gårdens egna data + i årsringarna, där skogsvårds-åtgärderna syns väl
Men som sagt, nu är de problemen ur världen, det växer ungskog där nu och inga hästspår så långt ögat når:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 588
Senast: Lhas
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 643
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 730
Senast: Nepenthe
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 951
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp