Allemansrätten i Sverige

Sv: Allemansrätten i Sverige

Genom att rida utanför stigarna så bidrar du till att rotrötan sprids.
Rotrötan är ett problem som kostar skogsbruket o därmed Sverige miljarder om året....:cautious:
Rotröta är absolut ett elände. Men finns det underlag som visar att spridningen påverkas i någon omfattning av ridning?
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Ja och tänk att markägarna inte tänker på det när de låter bolagen köra maskinerna kors och tvärs!

Praktiskt blir det ju när vindfällena ligger vid vägarna efter större blåsväder i och för sig, men då gör maskinföraren en ny väg tio meter bredvid den gamla för att kunna ta träden säkert.

Sen klagar de när jag kom och red och var nyfiken på vad som händer, nåja pekade på maskinen och på spåren samt vägen, som vi stod på. Fick aldrig mer några klagomål när jag träffade på markägaren igen, dock fick hästen lite gott ur matsäcken.

Så ja det lönar sig att prata helt enkelt.

Ptr
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Nja, spridningen påverkas av markskador är det väl en viss samsyn om.

Sen att vissa ser det som att det är bara sådana markskador som inte hör till den egna verksamheten som är de dyra, eller hur de tänker. Km med diken efter maskinerna är inget i jämförelse med en häst som knatar på diagonalen.

Hästar förstör, se på vinterhagarna, men man får se till att det blir måttligt. Och att man väljer väg så att bidraget till skadad yta är så liten det bara går.

Ptr
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Rotröta är absolut ett elände. Men finns det underlag som visar att spridningen påverkas i någon omfattning av ridning?
Jag gjorde en avverkning av ett äldre granbestån för ca 15 år sedan.
en då livligt frekventerad stig (hästar) gick rakt genom beståndet
ca 3 Ha
90% av all rotröta fanns inom 15, 20 meter från stigen..
Det är mitt underlag.

Sedan så är det väl fastställt att rotrötan behöver exponerat levande träs för att slå till i stor omfattning.
Gallring vid varm temperatur
körskador eller hovtramp.
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Ja och tänk att markägarna inte tänker på det när de låter bolagen köra maskinerna kors och tvärs!

Praktiskt blir det ju när vindfällena ligger vid vägarna efter större blåsväder i och för sig, men då gör maskinföraren en ny väg tio meter bredvid den gamla för att kunna ta träden säkert.

Sen klagar de när jag kom och red och var nyfiken på vad som händer, nåja pekade på maskinen och på spåren samt vägen, som vi stod på. Fick aldrig mer några klagomål när jag träffade på markägaren igen, dock fick hästen lite gott ur matsäcken.

Så ja det lönar sig att prata helt enkelt.

Ptr

Inte på min fastighet..där kör jag själv
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Nja, spridningen påverkas av markskador är det väl en viss samsyn om.

Sen att vissa ser det som att det är bara sådana markskador som inte hör till den egna verksamheten som är de dyra, eller hur de tänker. Km med diken efter maskinerna är inget i jämförelse med en häst som knatar på diagonalen.

Hästar förstör, se på vinterhagarna, men man får se till att det blir måttligt. Och att man väljer väg så att bidraget till skadad yta är så liten det bara går.

Ptr

Hm..då är det väl rätt ovanligt med röta i de granar som växer i gammal hagmark då?

En exponering via ett diknings-företag är naturligtvis en smittokälla.
Men samtidigt så förbättras trädens motståndskraft genom en förbättrad fukthalt i jorden.
När folk rider utefter stigarna så blir det småskador varje gång......

Vi får inga häst relaterade skador i den nya granplanteringen. Där kommer numera bara fotgängare förbi..
Ett krondike (gammalt)
En hög stenmur(ännu äldre)
En färist (ny)
Löser problemet.
 
Senast ändrad:
Sv: Allemansrätten i Sverige

Jag gjorde en avverkning av ett äldre granbestån för ca 15 år sedan.
en då livligt frekventerad stig (hästar) gick rakt genom beståndet
ca 3 Ha
90% av all rotröta fanns inom 15, 20 meter från stigen..
Det är mitt underlag.

Sedan så är det väl fastställt att rotrötan behöver exponerat levande träs för att slå till i stor omfattning.
Gallring vid varm temperatur
körskador eller hovtramp.

Sist vi diskuterade detta kom vi fram till att du egentligen inte viste då du inte haft full koll under hela trädens liv men att då du sett hästarna och inget annan så gav du med hela skulden. Man kan också tillägga att gran har ytliga rötter och tar större skada än exempelvis tall med rötter som går djupt.

Det finns mycket som kan skada trädrötter och allt du räknar upp ovan + vilt, kor och alla annan mekanisk nötning.
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Sist vi diskuterade detta kom vi fram till att du egentligen inte viste då du inte haft full koll under hela trädens liv men att då du sett hästarna och inget annan så gav du med hela skulden. Man kan också tillägga att gran har ytliga rötter och tar större skada än exempelvis tall med rötter som går djupt.

Det finns mycket som kan skada trädrötter och allt du räknar upp ovan + vilt, kor och alla annan mekanisk nötning.

Då som nu konstaterade jag att rotrötan fanns längs med stigen.
Att stigen var flitigt använd av de stall som granngårdarna hade uthyrda.
Och att skadorna från gummistövlar inte orsakde skadorna utan stålet från de skodda hästarna. Problemet är dock löst nu. Så näste ägare(om 70 till 90 år) slipper rötan :sneaky:
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Och att du inte haft full koll vad som hänt under hela trädens livstid och däremed bara gissade.

Jag förringar inte problemen med röta, men du är så förbaskat snabb att kritisera hästar/hästägare och lägga skulden på dem helt utan bevis utan endast egna antaganden. Läser man diskussioner där andra markägare deltar så är tonen väldigt mycket trevligare och kontentan är att man inte alls vet 100 hur mycket hästar skadar och man framhåller att det är mycket annat som spelar roll.
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Och att du inte haft full koll vad som hänt under hela trädens livstid och däremed bara gissade.

Jag förringar inte problemen med röta, men du är så förbaskat snabb att kritisera hästar/hästägare och lägga skulden på dem helt utan bevis utan endast egna antaganden. Läser man diskussioner där andra markägare deltar så är tonen väldigt mycket trevligare och kontentan är att man inte alls vet 100 hur mycket hästar skadar och man framhåller att det är mycket annat som spelar roll.
Att en människa har fullkoll på 120 till 130 år faller på sin egen orimlighet. Å andra sidan vet jag att före 1970 förekom ingen hästtrafik på sagda stig,den nyttjades endast av gårdens folk för att till fots ta sig till sjön....

Jag vet att vi gick på den stigen ner till sjön barfota, stigen var täckt med ett flera centimeter tjockt lager av granbarr.
Sedan dör hästarna upp, stigen blev då opasserbar vid regn om man inte hade gummistövlar, för marken var söndertrampad och svart med undantag av de avskaldade rottrådarna från de intill stående träden.

Vid avverkningen så kom 90 % av de kasserade rotstockarna från direkt anslutning till stigen.

Att du som hästidealist tycker att det är otrevligt att jag påpekar det är din sak.

Jag vet att jag inte har några möjligheter att få rätt, varken för den förra avverkningen eller den som brukar gården vid nästa.

Alltså gjorde vi det näst bästa. Blockerade stigen för hästekipage.

Vilket vi har rätt till så länge folk till fots enligt allemansrätten kan passera. Och det kan de ju över den befintliga färisten;)
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Jag förringar inte problemet med rotskador, men de skogsägare jag pratat med (vars mark jag ridit på regelbundet) har uppskattat att jag rider en del off road, för att de ansåg att slitaget blev mindre. På många ställen i den skog jag syftar på, finns inte ens ordentliga stigar att följa.. Jag red ytterst sällan några speciella rundor regelbundet, och hästen klev därmed ytterst sällan på samma ställe regelbundet. Jag rider naturligtvis inte där marken inte tål ridning.
Samma skog (oh well, iaf samma område) användes och används fortfarande som sommarbete till hästar ungefär halva året.
Jag får ju anta att ägaren har koll på vad som orsakar skador på dennes skog och mark.. Vi i stallet hade en bra dialog med bonden som ägde majoriteten av skogen i närheten. Min gissning är att de som olovandes kör fyrhjuling/cross i samma skog orsakar betydligt större skador. Och de som nöter och nöter på samma lilla runda år efter år (ställen som var helt förstörda för något år sedan :( ).

//Liten, som flyttade för 1½år sen och nu har kommunens sandvägar och utmärkta spår för ridning (som går genom i princip hela kommunen, ser det ut som).
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Det finns de som har bestämt sig för att det är hästarna som förstör, hur nyanserat det är och alla förutsättningar som ligger bakom vet ingen. Troligtvis inte de själva heller. Inget att göra åt.

Troligtvis har de råkat ut för ett antal icke hänsynsfulla ryttare som på några få individer ställt till med mer än alla andra ryttare tillsammans i grannskapet. Bitterheten från detta går nog aldrig ur, så är det bara.

Viktigare än att tala om hur man hindrar, hur man motar bort jävla ryttare mm så borde de istället fundera på om de har nåt att tillföra om hur ryttare bör göra när de korsar deras mark. Men det hoppet har jag gett upp!

Ptr
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Just det, det är orimligt att ha full koll och veta och ändå så vet du att hästar är boven.
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Jag förringar inte problemet med rotskador, men de skogsägare jag pratat med (vars mark jag ridit på regelbundet) har uppskattat att jag rider en del off road, för att de ansåg att slitaget blev mindre. På många ställen i den skog jag syftar på, finns inte ens ordentliga stigar att följa.. Jag red ytterst sällan några speciella rundor regelbundet, och hästen klev därmed ytterst sällan på samma ställe regelbundet. Jag rider naturligtvis inte där marken inte tål ridning.
Samma skog (oh well, iaf samma område) användes och används fortfarande som sommarbete till hästar ungefär halva året.
Jag får ju anta att ägaren har koll på vad som orsakar skador på dennes skog och mark.. Vi i stallet hade en bra dialog med bonden som ägde majoriteten av skogen i närheten. Min gissning är att de som olovandes kör fyrhjuling/cross i samma skog orsakar betydligt större skador. Och de som nöter och nöter på samma lilla runda år efter år (ställen som var helt förstörda för något år sedan :( ).

//Liten, som flyttade för 1½år sen och nu har kommunens sandvägar och utmärkta spår för ridning (som går genom i princip hela kommunen, ser det ut som).

Det är ju den markerade texten det handlar om.;)
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Just det, det är orimligt att ha full koll och veta och ändå så vet du att hästar är boven.

Hästen? Sorry men hästen är garanterat oskyldig. Däremot kan man klart diskutera vissa fä;n som sitter på ibland...
För det är ju de som väljer väg inte hästkraken.

Men oavsett vilket. problemet nere vid den gamla mossodlingen är numera ett ickeproblem tack vare en enkel fä..rist
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Så du menade inte ovan?

Har du inte lärt dig att jag menar vad jag säger.
Ett träds levnads cykel är nästan 2 mansåldrar.

Däremot så är ju den "urgamla" traditionen som kallas allemansrätt inte mer än knappt 75 år. Och bruket att ryttarinnor* på egna eller lånade hästar drev runt i skogarna är nog inte mer än 40 år.
De rent fysiska skadorna på stigarna började uppträda på sjuttiotalet. Då grannfastigheterna hyrde ut tomma torparladugårdar till hästfolket. Så ja, jag kan nog tidsbestämma när skadorna började uppträda. För på femtiotalet var det bara gamla avdankade kavallerister som höll sig med häst och red på promenader i skogen....

*ja den absoluta majoriteten var och är tjejer..
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Ja du har ju din kristallkula...Och hugger som en orm mot ryttare. Det är inte så att jag inte kan tänka mig att ryttarna ställt till med skadorna, men din tvärsäkra attityd i ett läge när du själv säger att du inte kan veta gör att du mister den lilla trovärdighet du har.

Nej du vet inte men du har hittat syndabockar, skönt att ha någon att skylla på.

Och nej nag har inte lärt mig att du menar vad du säger utan snarare tvärt om. Set är ingen som ändrar sig så ofta som du när det gäller att motivera din ståndpunkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Allemansrätten i Sverige

Ja du har ju din kristallkula...Och hugger som en orm mot ryttare. Det är inte så att jag inte kan tänka mig att ryttarna ställt till med skadorna, men din tvärsäkra attityd i ett läge när du själv säger att du inte kan veta gör att du mister den lilla trovärdighet du har.

Nej du vet inte men du har hittat syndabockar, skönt att ha någon att skylla på.

Och nej nag har inte lärt mig att du menar vad du säger utan snarare tvärt om. Set är ingen som ändrar sig så ofta som du när det gäller att motivera din ståndpunkt.

Där kom din beryktade kristallkula tillbaka:D
Jag behöver ingen att skylla på. Jag har avverkat de gamla granarna, planterat nya och stoppat det som förorsakade skadorna,punkt slut.;) Så ser det ut nu.

Så du menar att man inte kan ändra sig? Ja det förklarar ju en del ståndpunkter som kommit från ditt håll genom åren.

Jag ändrar mig direkt när jag hittar fakta som förmår mig till det. Fakta men inte skrönor.

En gång i tiden var du bland dem som svamlade om allemansrätten urgamla anor..blivit märkbart tyst om det nu...läst på?:D:D
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Jag fick ju rätt i diskussionen om allemansrätten och de gamla anorna så ingen vits att strö salt i såren i varje tråd som kommer upp, och mina åsikter kvarstår.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 588
Senast: Lhas
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 643
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 730
Senast: Nepenthe
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 951
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp