Allemansrätten i Sverige

Lella

Trådstartare
Jag kommer nu efter årsskiftet att börja leta jobb i Sverige (ni behöver inte påminna mig om att det kan vara svårt, med dagens ekonomi är det svårt att få jobb över huvudtaget ;) ), just nu är jag bosatt i Finland.

Det som jag egentligen undrar över är allemansrätten i Sverige, var får man röra sig med häst, vad bör man tänka på osv. Jag har två hästar och planen är att ta endast den ena med till att börja med och senare möjligen söka efter boende för att kunna ha hästarna hemma och därmed ta den gamla ponnyn med. Till att börja med kommer hästen alltså att ackorderas in i något stall så att jag själv lär mig hur allt fungerar där i Sverige. Här i Finland har vi en aningen annorlunda allemansrätt än den ni har där.
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Det "enkla" svaret är väl att du inte får förstöra.
Du får förstås inte rida på odlingar, du får inte förstöra marken. Så om det är blött i skogen, får du inte rida där.

Som hobbyryttare får man rida i annans skog - men antagligen inte upprepat på samma markbit så att man belastar marken/skogen.
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Det "enkla" svaret är väl att du inte får förstöra.
Du får förstås inte rida på odlingar, du får inte förstöra marken. Så om det är blött i skogen, får du inte rida där.

Som hobbyryttare får man rida i annans skog - men antagligen inte upprepat på samma markbit så att man belastar marken/skogen.

Så med andra ord låter det som det är här i Finland då, förutom att jag förstått att man måste fråga extra vid ridning på annans mark i Sverige. I Finland måste man fråga om vägen belastas så mycket att ägaren måste sköta den oftare och stigar får heller inte trampas upp. Vägägare kan dock inte lägga upp en "förbjudet att rida"-skylt i Finland om vägen inte förstörs av ridandet, "Förbjudet att rida"-skylten upphör dessutom att gälla då man befinner sig mer än 200m från vägägarens/markägarens bostadstomt.
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Så med andra ord låter det som det är här i Finland då, förutom att jag förstått att man måste fråga extra vid ridning på annans mark i Sverige. I Finland måste man fråga om vägen belastas så mycket att ägaren måste sköta den oftare och stigar får heller inte trampas upp. Vägägare kan dock inte lägga upp en "förbjudet att rida"-skylt i Finland om vägen inte förstörs av ridandet, "Förbjudet att rida"-skylten upphör dessutom att gälla då man befinner sig mer än 200m från vägägarens/markägarens bostadstomt.

de reglerna skulle sitta fint i sverige med..;)
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Om du står i ett inackorderingsstall så är det lämpligt att fråga den som står för stallet. Generellt får du rida överallt där du inte förstör, rider man ofta på någon mark inte anlagda vägar med statsbidrag) så bör man fråga. Det finns ridförbud i vissa naturreservat och det kan finnas lokala regler såsom ridförbud på motionsslingor och gång/cykelbanor. På många orter finns anlagd ridvägar.
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Lite KL
Värt att tänka på är att anlagda ridvägar inte alltid hör till allemansrätten. Allemansrätten hantera skog och mark, anlagda ridvägar kan i vissa fall räknas som anläggning och inte lyda under allemansrätten. Kan t ex vara en träningsslinga som är anlagd och sköts om av ägaren.
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Lite KL
Värt att tänka på är att anlagda ridvägar inte alltid hör till allemansrätten. Allemansrätten hantera skog och mark, anlagda ridvägar kan i vissa fall räknas som anläggning och inte lyda under allemansrätten. Kan t ex vara en träningsslinga som är anlagd och sköts om av ägaren.
Hur är det då med min skogsbilväg, den har jag anlagd och bekostat så då?..;);)
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Bilväg = väg för fordon
Häst = lika med fordon ;)
Så bra då, jag har en enskild väg som inte uppbär statsbidrag. Då har jag som ensam väghållare rätt att stoppa de "fordon" som kommer på min väg.

Med den godkända skylten "Fordonstrafik förbjuden" och en lika godkänd skylt under som säger" Gäller ej behörig trafik";)
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Så har jag det redan. Den enda nackdelen juridiskt som jag träffat på är ett fall där man kringgått det genom att leda hästarna. Tror att det gick igenom när det stod ridning förbjuden. Men är osäker på det.
I vilket fall lyder inte vägar under allemansrätten.
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Tacksam för svaren och tankarna det väckt!

Jag kommer att börja i ett innackorderingsstall för att komma in i systemet i Sverige, med alla regler som är annorlunda, så minimeras misstagen och missförstånden. Angående häst och motorfordon här i Finland är en häst med vagn motorfordon och går inte under allemansrätten, medan en ryttare till häst är likamed cyklist, som igen går under allemansrätten och har rätt till lite vad som helst så länge hemfriden inte störs eller marken och vägarna heller för den delen. Jag kan ju tillägga att företag såsom turridning inte går under allemansrätten här, eftersom den upphör att gälla så fort någon betalar för att rida någon annans häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Allemansrätten i Sverige

Tacksam för svaren och tankarna det väckt!

Jag kommer att börja i ett innackorderingsstall för att komma in i systemet i Sverige, med alla regler som är annorlunda, så minimeras misstagen och missförstånden. Angående häst och motorfordon här i Finland är en häst med vagn motorfordon och går inte under allemansrätten, medan en ryttare till häst är likamed cyklist, som igen går under allemansrätten och har rätt till lite vad som helst så länge hemfriden inte störs eller marken och vägarna heller för den delen. Jag kan ju tillägga att företag såsom turridning inte går under allemansrätten här, eftersom den upphör att gälla så fort någon betalar för att rida någon annans häst.

Häst o vagn räknas trafiktekniskt som fordon, häst o ryttare med.
Rätt att färdas på enskild väg har du om du kan ta dig fram utan att skada.
Väghållare har rätt att sätta upp bom, färist o staket..så länge fotgängare kan passera.
OBS gäller endast enskild väg som ej uppbär statsbidrag.

Regeln för kommersiell användning borde finnas här med.

Men jag skulle ta kontakt med de väghållare vars vägar du tänker använda...så du inte råkar ut för överraskningar när du är ute med kunder.
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Men jag skulle ta kontakt med de väghållare vars vägar du tänker använda...så du inte råkar ut för överraskningar när du är ute med kunder.

Nu är jag ju inte ute efter att starta turridningsstall, utan klargör bara reglerna i Finland så skillnaderna syns bättre eftersom ingen riktigt vet var man ska "peka" för att hitta. Kollar såklart med markägare då det blir aktuellt, det hör till god sed, vilka allemansrättigheter man än har ;)
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Man kan göra det än lättare än Landsbyggdsbos envist sura kommentarer som visst kan vara berättigade.

Allemansrätten handlar om att ta sig, inte att använda samma tillfartsväg ständigt och jämnt och inte i kommersiella syften hur som helst. Riktigt hur det hänger ihop finns skrivet och ännu mera länkat till på andra platser i forumet.

Men nu till den enkla vägen:

Prata med alla markägare vars mark du vill ha med i ditt dagliga ridområde, kom överens om hur och var du rider på deras mark. Som av nån märklig anledning så har de ofta rätt bra ordning på var man tar sig fram.

Håll dig till det, det är klart att man ibland rider fel, men håll dig då till åtminstone hur. Var noga med att fundera på om du gjort några skador, och meddela dem. Möjligt att de låter sura just då men i det långa loppet så blir de nöjdare.

Bara för att vi har en allemansrätt så måste man inte ta sig dessa friheter hur som helst. På det viset kan man få tips om många fina stigar och fikaplatser bort i skogen som man knappast hade hittat på egen hand!

Jag följer här skogsmaskinspåren så gott det går, det har funkat för markägarna häromkring och att jag tar nya vägar runt det sönderkörda har det inte blivit några kommentarer om, men väl nya spår.

Några tankar om hur det går at resonera i alla fall.

Jo - rid i mitten på grusvägarna, där förstör du åtminstone minst!

Ptr
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Å andra sidan så blir det inte busridning så länge de promenerar med hästarna, så visst kan det vara bättre i alla fall.

Ptr
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Ja, man får leda hästen där det är ridförbud. Det likställs med att leda sin cykel. (Naturligtvis inte ok på odlad mark t.ex.) Källa: erfaren lärare vid trafikskola.

*kl*

Generellt får man rida där man inte förstör. Är det blött/fuktigt i skogen så att det blir ordentliga spår på stigen efter hästen, räknas detta som att förstöra (stigen riskerar att bli väldigt lerig om flera rider där i samma väderlek). Det ska i princip inte synas att häst och ryttare varit där. Odlad mark är naturligtvis inte ok att rida på. Anlagda motionsspår och liknande går generellt under anläggning - och anläggningar faller inte under allemansrätten. Däremot kan det finnas lokala undantag. Gång/cykelvägar får man generellt inte rida på, men det är upp till kommunen att avgöra.

//Liten, som rider mycket och ofta i skogen - men sällan längs samma stigar och ofta utanför stigarna så att vägen varieras ordentligt och har aldrig fått något klagomål trots att jag mött markägaren :)
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Nu är jag ju inte ute efter att starta turridningsstall, utan klargör bara reglerna i Finland så skillnaderna syns bättre eftersom ingen riktigt vet var man ska "peka" för att hitta. Kollar såklart med markägare då det blir aktuellt, det hör till god sed, vilka allemansrättigheter man än har ;)

Absolut rätt inställning för bra förhållanden på lång sikt;)
 
Sv: Allemansrätten i Sverige

Ja, man får leda hästen där det är ridförbud. Det likställs med att leda sin cykel. (Naturligtvis inte ok på odlad mark t.ex.) Källa: erfaren lärare vid trafikskola.

*kl*

Generellt får man rida där man inte förstör. Är det blött/fuktigt i skogen så att det blir ordentliga spår på stigen efter hästen, räknas detta som att förstöra (stigen riskerar att bli väldigt lerig om flera rider där i samma väderlek). Det ska i princip inte synas att häst och ryttare varit där. Odlad mark är naturligtvis inte ok att rida på. Anlagda motionsspår och liknande går generellt under anläggning - och anläggningar faller inte under allemansrätten. Däremot kan det finnas lokala undantag. Gång/cykelvägar får man generellt inte rida på, men det är upp till kommunen att avgöra.

//Liten, som rider mycket och ofta i skogen - men sällan längs samma stigar och ofta utanför stigarna så att vägen varieras ordentligt och har aldrig fått något klagomål trots att jag mött markägaren :)

Genom att rida utanför stigarna så bidrar du till att rotrötan sprids.
Rotrötan är ett problem som kostar skogsbruket o därmed Sverige miljarder om året....:cautious:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 588
Senast: Lhas
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 643
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 730
Senast: Nepenthe
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 951
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp