Allegretto-avkommor

alice

Trådstartare
Nu är jag väldigt nyfiken på er med Allegretto-avkommor. Berätta lite om dom samt vad ni gör med dom (tränar dressyr eller hopp eller bara luffsar i skogen)? Hur stora? Temperament? Hur är steget? Hoppar bra eller dåligt? Vet att det inte är riktigt jämförbart eftersom det finns fler gener i en avkomma än från enbart en hingst (hästen har ju mamma, morfar mfl :D ), men jag är nyfis iaf. :angel:

//Alice

hej
har ett sto efter allegretto undan ett irländskt fullblod.
mitt sto är stor och reslig, har temperament och vilja, både på gott och ont.
är ganska kort i typen och är bastant.
hur fin som helst att pyssla med, men krävande när hon arbetar.
hon är super att hoppa, inte tävlad i det.
tävlad lätta klasser i dressyr.
hennes gång är ok, galoppen är den bästa.
är 167 cm hög, fx bls vita ben.
hon verkar mest som hobbyhäst i skogen, gillar utmaningar och är inkörd.
Hon är nu konstaterad dräktig med sir schölling, blir hennes första föl.
hon har snygg exteriör, men är intåad fram och biljarderar lite.
Undrar varför du är nyfiken på Allegrettoavkommor?

Har träffat ett par till och de har varit snygga att titta på rör sig bra men kan vara lite tuffa.

Har hittat en ev häst efter honom.
Tuff? Aj, aj! Hur menar du? Hur krävande är hon och vad menar du med krävande? Förklara gärna lite mer ingående! :)

//Alice

Jag har ridit/rider 2 avkommor undan samma sto som är efter just Allegretto- ceylon, stoet är syster till (har samma mamma) som Sack 907.
Den ena är 3 år efter Briar ca 175cm just nu är han ganska lätt i typen men jag tror han kommer grovna ganska mycket, han rör sig bra och väldigt taktmässigt, tyvärr har jag inte sett honom löshoppa men de som gjort det säger att han hoppar normalbra.
Brorsan är efter Robin Z och han är också väldigt stor och "mycket häst" ca 172cm, hoppdiplom som treåring. Han har tagit väldigt lång tid på sig att växa och har haft väldigt svårt att koordinera sig, men Robins avkommor mognar väl ganska sent har jag hört?
Båda två är ganska tuffa hästar, de har haft olika uppfostaran som fölungar eftersom mamman dog och 3åringen har gått med annan amma.

*puttar*

Förklara mer hur ni menar när ni säger "tuffa hästar"! På vilket sätt är de "tuffa"?

//Alice

Vi har en häst på ridskolan efter Allegretto-Collin. En riktig dam, jättesnäll att ha att göra med och snäll att rida. Inget märkvärdigt steg, hoppar ganska bra. Tyvärr har hon en skada som gör att hon inte håller för att tävlas i hoppning, och också att hon har stått mycket. Omtyckt annars.

ja de är tuffa i psyket, mkt som rör sig i huvvet på dom.
gillar att jobba och utmaningar att utvecklas.
måste hela tiden jobba henne för att hon skall må bra, energisk och kräver daglig motion och stor variation.

Men mamman betyder oxå mkt plus hästens uppväxt och fostran.
gör din egen bedömning av hästen i fråga, för man har ju olika uppfattning.

:bow:
Tack för ditt svar!

Håller helt med dig om att mamman spelar roll. I mödernet finns iaf Ceylon en bit bak. :crazy:

//Alice

Vi har fött upp ett sto e Allegretto-Collin. Blev nyfiken om hon kan ha hamnat i Stockholm. Hon hette Calla o var mörkbrun med nosbläs. Kan du berätta lite mer om den som står hos er?

Tack o hälsn Ann

Stuteri Stubbäng

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 834
Relationer Varning, långt inlägg. Jag har skrivit förut att jag dejtade en kille via nätet som skickade mycket dikter och dylikt, som dock var...
2
Svar
28
· Visningar
5 165
Senast: Twihard
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Avel Hallå alla! Funderar på olika hingstar jag skulle vilja använda på mitt sto i framtiden. Alice är e. Last Liberty ue. Temple wind xx...
Svar
7
· Visningar
1 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka