Alla ni som kan avmaskning, se hit!

J

Jenna

Veckorna går med stormsteg och snart är det snart är dags att släppa hästarna på bete. Har i år upprättat en mer "ordentlig" avmaskningsplan än tidigare år men jag skulle gärna vilja höra era synpunkter på den.

Angloarabiskt fullblod 19 år - År 1:
3 dagar innan betessläpp, dvs i slutet av april - Equimax vet.
Slutet av juni - Ivomec
Slutet av augusti - Ivomec
Slutet av oktober - Ivomec

År 2:
3 dagar innan betessläpp, dvs i slutet av april - Banminth vet. (dubbel dos)
Slutet av maj - Banminth vet.
Slutet av juni - Banminth vet.
Slutet av juli - Banminth vet.
Slutet av augusti - Banminth vet.
Slutet av september - Banminth vet.
Slutet av oktober - Banminth vet.

Shetlandsponny - 2 år - År 1:
Början av februari - Ivomec vet.
3 dagar innan betessläpp, dvs i slutet av april - Equimax vet.
Slutet av juni - Ivomec vet.
Slutet av augusti - Ivomec vet.
Slutet av oktober - Ivomec vet.

År 2:
Början av februari - Banminth vet.
3 dagar innan betessläpp, dvs i slutet av april - Banminth vet. (dubbel dos)
Slutet av maj
Slutet av juni
Slutet av juli
Slutet av augusti
Slutet av september
Slutet av oktober

// Jenna

Sv: Alla ni som kan avmaskning, se hit!

Har du tagit träckprov så du vet att du verkligen behöver avmaska?

2 åringen behöver du inte vinteravmaska, den avmaskningen är mot spolmask, och hästen utvecklar eget motstånd mot den 6 mån efter första smittan, dvs tidigt i livet.

I övrigt ser schemat helt ok ut. Med tillägg dubbel dos Banminth på våren. Nån speciell anledning till att hästen behöver Equimax? Bekräftad bandmask, och i så fall, varför bara varannat år?

Ja jag håller med ofta avmaskar vi våra hästar i onödan. Ta ett träckprov och se om du behöver avmaska. Det kostar inte så mkt. Du kan ju slippa köpa avmaskning istället

Madick - Nej, jag har inte tagit träckprov. Har aldrig gjort det. Har alltid avmaskat efter den intervall tillverkarna rekommenderar. Har du nån koll på vad det kostar? Gör detta alltså att jag kan avmaska mer sällan (om det nu inte visar att de är fulla i mask förstås)?
Jag förstår inte riktigt hur du menar med det övriga. Har läst studier som visar att hästarna lider mer av bandmask än vad man tidigare trott, och därför bör avmaskas varje år mot bandmask, dock ej med samma substans. Därför tyckte jag att det kunde vara smart att när man har Ivermektin-år även avmaska en gång med Equimax som innehåller ivermektin/prazikvantel och som ju biter på bandmasken.
Dubbeldos Pyrantel innan betessläppet har jag fått som rekommendation av veterinär.

När det gäller shettisen så trodde jag att alla hästar under 3 år skulle avmaskas i januari/februari. Det står det iaf på Banminths hemsida.

Ett träckprov visar precis vilka maskar du behöver ge medel mot och dessutom förhindrar provet att du avmaskar i onödan. Det finns inget "för säkerhets skull-avmaskande" här. Det som kan hända vid onödig avmaskning är att masken utvecklar resistens mot medlen och då blir man till slut inte av med dem alls. Jag tror att du kan köpa ett Kolla masken-kit på apotek, kostar ca 250 kr.

*knapplån*

Noromektin(stavning?) är ett avmskningsmedel, dom brukar ha gratis träckprov.

Har däremot för mig att träckprovet inte märker om det finns bandmask i hästen.

Mvh
Camilla

Om du alltid avmaskat med rätt intervall och inte har andra hästar på din mark så är dina hästar troligtvis rätt rena från blodmask och du kan övergå till träckprov årsvis och avmaskning om du ser en ökning.

KollaMasken lådan är smidig, köps på Granngården eller Apoteket. Där står det också precis hur du ska göra.

Bandmasken behöver man inte rutinavmaska mot. Visst är det möjligt att den ökar, men har man inte problem eller bekräftad infektion är det onödigt att avmaska mot den. Har du läst på Equimax att hästarna bör stå på stall 2 dygn efter avmaskning (pga prazikvantelen)? Så länge du inte misstänker att dina hästar har mycket bandmask (t.ex avmagring, kolikanfall) så är det inte nödvändigt att vidta åtgärder. Skulle du få problem så finns det både träckprov (25-40% hittas) och blodprov (påstås 95% hittas) för att kolla bandmaskförekomst.

Vilka preparat skulle man växla mellan när det gäller bandmasken? Pyrantel i dubbel dos tar bara vuxna bandmaskar, och prazikvantel är receptbelagt och har relativt nyligen blivit "allmän".

Vinteravmaskningen är för att komma åt spolmasken som jag skrev nedan. Många veterinärer och även apotekare, samt böcker, säger bara "unghästar". Hur länge en häst räknas som unghäst beror på sammanhanget.

Har däremot för mig att träckprovet inte märker om det finns bandmask i hästen.

Jodå, finns det bandmaskägg så hittas de. Däremot avger inte bandmasken ägg hela tiden, så man kan få negativt resultat trots att hästen har bandmask.

Hur vet man då om hästen har bandmask? Om hästen inte har magrat av/haft kolik alltså?

Min ena häst var på hugget, i gott hull och blankast i sta´n när den fick kolik av mkt bandmask.
Jag tycker inte att Banminth x 2 fungerar tillfredsställande, Equimax är bättre.
Den hade även blodmask tidigare o maskade då med Cydectin istället för Ivomec, som oxå tar de som sitter i slemhinnorna.
Jag har alltid lämnat in träckprov för att inte ge giftiga substanser i onödan. Men numera maskar jag enligt schema.

Senast ändrad:

Om någon häst i stallet haft problem med bandmask kan man räkna med att ens egen häst har det också. Bandmasken har ett gräskvalster som mellanvärd, och är mycket svår att bli av med när den väl fått "fäste".

Är man orolig så gör de tester som finns. Antingen träckprov eller blodprov.

axel skrev:
Min ena häst var på hugget, i gott hull och blankast i sta´n när den fick kolik av mkt bandmask.
Jag tycker inte att Banminth x 2 fungerar tillfredsställande, Equimax är bättre.
Den hade även blodmask tidigare o maskade då med Cydectin istället för Ivomec, som oxå tar de som sitter i slemhinnorna.
Jag har alltid lämnat in träckprov för att inte ge giftiga substanser i onödan. Men numera maskar jag enligt schema.

Banminth tar bara vuxna bandmaskar, prazikvantel tar fler stadier (man behöver inte ta Equimax, Droncit är enbart prazikvantel om man ändå har ett pyrantel-år).

Blodmask är den vanligaste parasiten hos våra hästar. Hur mycket hade din häst? Varför har du övergått till att avmaska efter schema? Har du inte möjlighet att påverka markerna så de hålls mer rena? Om du tar träckprov ser du ju om du behöver avmaska, men du kanske har en häst som alltid har hög parasitbörda? Vissa individer är såna, och då behöver man avmaska regelbundet.

Hur mycket EPG hade din häst i blodmask? Har du tagit något jämförande prov nu när du avmaskat efter schema ett tag?

Madick skrev:
Banminth tar bara vuxna bandmaskar, prazikvantel tar fler stadier (man behöver inte ta Equimax, Droncit är enbart prazikvantel om man ändå har ett pyrantel-år).

Blodmask är den vanligaste parasiten hos våra hästar. Hur mycket hade din häst? Varför har du övergått till att avmaska efter schema? Har du inte möjlighet att påverka markerna så de hålls mer rena? Om du tar träckprov ser du ju om du behöver avmaska, men du kanske har en häst som alltid har hög parasitbörda? Vissa individer är såna, och då behöver man avmaska regelbundet.

Hur mycket EPG hade din häst i blodmask? Har du tagit något jämförande prov nu när du avmaskat efter schema ett tag?

Självklart lämnade jag in fler prover.
Jag har skrivit i tidigare trådar att jag blev förskräckt, när det här med Bandmasken uppdagades.
Labbet som hade gjort alla analyser informerar mig DÅ att det är svårt att få dessa ägg att flyta upp. och att det bara händer om hästen har mkt.
INFO: EPG= antal ägg per gram.

Har från i vinter o framåt bytt till helt rena marker:banana:

Jamen alltså, hur mycket EPG blodmask hade du när du ansåg att du behövde gå över till att följa schema?

Med rena marker lär du kunna gå över till att bara köra träckprov om ett år om du har avmaskat efter schema ett år redan.

Hur vet man att marken är "ren"? Hur länge överlever mask i marken, ngn som vet?

Vi tog träckprov för 2? år sedan och det visade inget. Så jag tycker inte att det är nödvändigt att maska våra hästar så ofta som många tillverkare rekommenderar, dessutom har jag hört att äldre hästar ej behöver maskas så ofta, rätt eller fel? (hästarna är 10, 18, 19 och 21) (mamma vill maska tre-fyra ggr om året)

Vi byter hagar till dem 3-4 fyra ggr om året. (vinterhage, vår/hösthage och sommarhage) Vi brände vår/hösthagen och sommarhagen tidigt våren 2004.

Någon som vill tycka till om hur vi ska göra med maskning?

kommer inte ihåg.Den hade ingen Blodmask vid senare prover.
Det var efter Bandmaskproblemet som jag har maskat efter schema

Den äldre hästen hade tidigare inte visat något nånsin, så unghästen måste ha haft detta med sig.
Sen måste jag oxå ha underskattat vikten av den. Se tid. tråd

Vad trevligt att se att någon "på ön" inte hakar på masshysterin om avmaskning ;)

Det beror på vädret hur länge masken kan överleva. Men här i Sverige där vi har rejäla vintrar så räknar man med 1½ år utan häst för att markerna ska räknas som rena från blodmask.

Jag tycker ni ska göra ett träckprov nu i vår (eller nu om ni har kommit längre med våren än vi har) och avgöra efter det. De flesta vuxna hästar avmaskas alldeles för ofta.

Bandmasken dyker ofta upp så, med nya hästar. Inte så kul att sen behöva hålla efter den.

Men alltså, avmaskar du mot blodmasken också efter schema, eller håller du efter bandmasken. Om du kör på schema för blodmasken, varför? Där ser du ju lätt på träckprov hur det står till. Bandmasken vet du ju att du har i stallet.

:angel: :angel: Skulle kanske sagt att pållarna befinner sig Sverige... :p (Söderut)

Men annars var det ett bra tips. :bow:

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka