Alla ni med Cavalier!

T

Toviie

har inte sett så himla många cavalierer här på buke, nu vill jag se bilder och info om era små cavalierer!

kan börja med min egen lilla kille:

Namn: Mozart (Charmörs Teacher)
Ålder: 8 månader!:love:
färg: Ruby
Far: Charmörs only the lonely
Mor: Cahrmörs Izabella.

Bilder:

10122016.jpg


http://archive3.pixbox.se/arkivet/synligt_18/10120000-10129999/640x480/10122013.jpg?0

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/07100000-07109999/640x480/7102696.jpg?0 (som valp..:love: )

http://archive3.pixbox.se/arkivet/synligt_18/10120000-10129999/640x480/10122014.jpg?0

http://archive3.pixbox.se/arkivet/synligt_18/10120000-10129999/640x480/10122012.jpg?0


Övrigt: han är världens underbaraste lilla pojke som är hur nyfiken och orädd som helst! men han är även världens kelgris och Charmtroll!

Ursäkta bildbombningen.. (även om det står 2005 på bilderna så e dom tagna 07)
 
Sv: Alla ni med Cavalier!

Jag kan ta din.. gosh så söt han var, även inom rasen så att säga :love:

Har han nåt hjärtfel? Har förstått att det är extremt vanligt bland äldre cavalierer :crazy:
 
Sv: Alla ni med Cavalier!

Jag kan ta din.. gosh så söt han var, även inom rasen så att säga :love:

Har han nåt hjärtfel? Har förstått att det är extremt vanligt bland äldre cavalierer :crazy:

Visst kan det vara vanligt med det.. just därför är kontrollen på just hjärtfel krav vid uppfödning.. Skall vara hjärtprovade högst ett år innan avel..
Min mamma har en Cavaljer tricolour.. Trotts att hon inte skall ha den till avel så har hon hjärttestat henne..
 
Sv: Alla ni med Cavalier!

Knapplån ...

Min syster funderar på att skaffa en Cavalier, kan ni berätta lite om rasen? Vilka rasrelaterade sjukdommar som finns och andra erfarenheter, såväl positiva som negativa.
 
Sv: Alla ni med Cavalier!

nej, inget hjärtfel! tack! visst är han charmig?:love:
 
Sv: Alla ni med Cavalier!

Jag har också en cavalier dock inga bilder.

Men hon heter Chesspools Kayo, är en tricolor och fyller 4 år i september. Vi tränar och tävlar agility klass 1 just nu. Ska klicka in henne i sommar och träna in apportering sen tänkte jag tävla apell och lydnad med henne. Helt underbar ras!! Synd att det finns så mycket hjärtfel bara, hade lätt skaffat mig en till annars. Men min är ua än så länge!! :bump:
 
Sv: Alla ni med Cavalier!

vad kul!! Ja, jag hade också tänkt träna/tävla agility med min! ska börja träna på riktigt efter sommaren.
 
Sv: Alla ni med Cavalier!

Jag hade äran att ha en Cavalier tik i 10 år i familjen.
Hon hette Cajsa (Encos Kajsa i stamtavlan) och var en blenheim. Hon föddes 8 April 1994 och avlivades den 2 December 2004 på grund av ett allt för jobbigt blåsljud på hjärtat.

Mor: Freetain's Dominante Delight
Far: Grantilley Gambler
Bilder på min sötnos :love:
10189196.jpg


10189197.jpg
 
Sv: Alla ni med Cavalier!

just därför är kontrollen på just hjärtfel krav vid uppfödning.. Skall vara hjärtprovade högst ett år innan avel..

Inte helt rätt, innan avel så får ett hjärtintyg vara max 8 månader gammalt, för att hjärtintyget ej skall vara mer än ett år gammalt då eventuella valpar fyller 8 veckor,
seriösa uppfödare ser nog till att inte ha ett hjärtintyg äldre än max 4-5 månader vid parning, icke att förglömma att om avelsdjuret är under 4 år gammal, så skall även dess förälrar ha godkända hjärtintyg efter 4 år fyllda.
Avelsdjuren skall också ögonlysas o knäledstestas efter ett år fyllda, innan avelsdebut som får ske tidigast vid två år fyllda.
 
Sv: Alla ni med Cavalier!

Knapplån ..

Är hjärtfel det störa problemet inom rasen? Är det något annat man som valpköpare ska vara aktsam på?
 
Sv: Alla ni med Cavalier!

Ja, tidiga blåsljud på hjärtat är det man i första hans skall vara uppmärksam på, därför kan inte nog poängteras hur viktigt det är med att söka sig till en seriös uppfödare, men man får därför inte glömma bort att det skall vara intyg på ögon o knän också,,, men ett enkelt tips, de valpar som förmedlas genom cavaliersällskapets hänvisning, de har alla godkända intyg på hjärta ögon o knän bakom sig, annars får de ingen hänvisning genom klubben, men se ändå till att uppfödaren visar friskintyg på samtliga de inblandade för en viss kull, för dessa intyg skall man som kund/valpköpare få ta del av o inte bara nöja sig med att få det enbart muntligt.
 
Sv: Alla ni med Cavalier!

Jag har två stycken :)

Namn: Lucky (Zolohouse Louksor)
Ålder: 2 år
Färg: Tricolour
Far: Sperringgårdens Clarence
Mor: Zolohouse Hot'n Sweet

Namn: Bonzo (Chicabeams Bonzo)
Ålder: 6 månader
Färg: Black & Tan
Far: Campanards Indian Blues
Mor: Longways Just For Me

Bilder finns på http://www.freewebs.com/bustass/bilder.htm

Fick inte till det att lägga in direktlänk eller en bild :confused:
 
Sv: Alla ni med Cavalier!

Här är en liten bild på dem båda två när Bonzo nyligen kommit hem till oss :)

10200414.jpg



Tänkte bara skriva att jag är väldigt nöjd med rasen, de är glada, snälla och lättlärda :love:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min gamla BC har haft liggsår på armbågarna ett tag. först var det inte så farligt, bara små skorpor. Nu har hon börjat slickar...
Svar
5
· Visningar
1 785
Senast: Grana
·
Hästvård Jag har själv en hel del åsikter om hur min häst ska skos, en del framför jag till hovslagaren men vill samtidigt låta denne göra sitt...
Svar
19
· Visningar
3 634
Senast: krusmynta
·
Hästvård Oki, blev kanske inte värdens bästa bild. Men hur tycker ni att formen ser ut på henne. tjock/smal/omusklad osv. Skulle vara roligt att...
Svar
7
· Visningar
1 582
Senast: Got2Be
·
Hästvård Visiterade hästarna nyss och upptäckte att 23åringen hade sårskorpor under pälsen öveer hovarna... Tänkte förts att det kanske var...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp