alla med Cavalier, titta hit!!

T

Tovanlovan

Jag har ju en liten Cavalierhane (17.v) som jag tänkte visa lite bilder och skriva lite fakta om.
så alla som har cavalierer får lägga in bilder på sina sötnosar och skriva lite om dom!!

Namn: Charmörs teacher "Mozart
Ålder: 17 v.
Färg: ruby.
Övrigt: Busig och älskar att leka i snön. väldigt charmig och kelig också!

Bilder:

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/07100000-07109999/640x480/7102696.jpg?0
:love:

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/07100000-07109999/640x480/7102701.jpg?0 så söööt!

Visa bilder nu!!!
 
Sv: alla med Cavalier, titta hit!!

Haha Tack :D han är underbar :love:
 
Sv: alla med Cavalier, titta hit!!

En bild på en av dessa sötnosar

som valp

Indian.jpg


som vuxen

Indian0.jpg
 
Sv: alla med Cavalier, titta hit!!

Den här bilden tycker jag är underbart söt på en av Prunellas kullar:love: . Hanarna på bilden.

hanar63.jpg
 
Sv: alla med Cavalier, titta hit!!

ingen annan som ska skriva? :(
 
Sv: alla med Cavalier, titta hit!!

Jag har också en cavalier! En kille på 1 år. men tyvärr inga bilder i datan nu... :(
Min Hugo är riktigt stor för att vara en Cavalier han väger 11.5 kilo och är 40cm i manken. Han är inte tjock. Han är bara strl större hela han. Hur stora är era vuxna cavalier? Hugo är jätte fin trefärgad med långa öron och alla som träffar honom älskar honom! Han är väldigt glad och snäll! :love:
 
Sv: alla med Cavalier, titta hit!!

11.5 kg är inte särskilt mycket för en Cavalier, o allra minst för en hane, därimot är höjden 40cm väldigt mycket, man vill inte gärna att de skall vara högre än max 35cm i mankhöjd. Tikarna ligger oftast i viktklass på ca 7-10kg o hanarna 9-12 idag.
Hoppas du kan fixa en bild på din fyrbenta vän:smirk:
 
Sv: alla med Cavalier, titta hit!!

Jag har inte sett någon cavalier som är större. Alla cavalier jag har träffat har varit så små.
När jag har letat fakta om Cavalier har jag hittat att vikten bör ligga på ca 6-8 kg. Men det är bara bra om det inte stämmer. :rofl:
 
Sv: alla med Cavalier, titta hit!!

Den standart som finns skriven är mycket gammal o stämmer inte angående vikten, där står 5,5-8 kg, men skulle vi idag ha en tik som vägde så lite som 5-6 ja då skulle det knappast våga avlas på den...idealet idag är väl en tik omkring 7-8kg
o en hane omkring 9-10, men många många fler väger nåt kg till utan att för den delen vara "ur" standard, men som sagt, mankhöjden är mera viktig, då Cavalieren ändå är en "toyspaniel" o de skall inte överstiga höjden 35cm. Har du mätt ordentligt med vattenpass över manken på din kille? Låter otroligt om han skulle vara hela 40cm...:confused: men jag är i allafall säker på att din hund är lika älskad oavsett:love:
 
Sv: alla med Cavalier, titta hit!!

Nej jag mätte med ett måttband. Så det kan vara lite dåligt mätt. :angel: Men han är mkt större än 35 cm! :D
På cavaliersällskapets hemsida står det också 5,5-8 kg. Man borde ju kunna lita på vad dom skriver där tycker man. :crazy:
Vi har tänkt att gå på utställning med han för att höra vad dom säger om honom. Jag skulle gärna vilja ha valpar efter honom. Uppfödaren sa att han har en bra stam mkt bra morfar tror jag att hon sa. Hur många cavalier har du?
 
Sv: alla med Cavalier, titta hit!!

Njaaa, det är ju inte riktigt så att de menar att luras angående vikten, utan man skriver ju ut den standard som finns skriven på just en viss ras, detta var ju idealet då den skrevs ner och blev gällande, men frågar du en uppfödare som hållit på med rasen i många år så säger de nog detsamma om att vikten klart har ökats sen mångar många år tillbaka.
Idag blir man glad då man hittar en tik som väger kanske 7-8 kg...
Nåt år innan kennelklubben gjorde om grupperna så fanns det en dvärghundsgrupp o dit hörde Cavalieren,slutet på 80-talet början på 90 om jag minns rätt, de sista åren innan den benämningen försvann så började man att mäta och ibland även väga Cavalieren på utställning, o de som översteg 35cm gick ej vidare i bedömningen,,tyvärr så gjordes grupperna om sen o dvärhundsgruppen försvann o Cavalieren placerades bland sällskapshundar,,, därmed slutades det med mätning o vägning.

Om du vill ha en så exakt mankhöjd som möjligt på din hund, så ta ett vattenpass, nån som hjälper dig att hålla honom stilla stående, och så en tumstock, så skall du nog få fram ett sanningsenligt mått.
 
Sv: alla med Cavalier, titta hit!!

jag skrev i en annan tråd att jag funderade på att skaffa en cavalier valp, och nu är det bestämt!:) :)

hon är en helt underbart söt black and tan tik:love: :love:
får hem henne v 10:banana:
 
Sv: alla med Cavalier, titta hit!!




En bild på en av dessa sötnosar

som valp

Indian.jpg


som vuxen

Indian0.jpg



Meeen!!! Vad sa vi om dessa valpbilder?? :mad:
Klarar inte av nå mer!! Usch dom är jätte fula!! :angel:
Vill inte ha nån valp.. usch! :love:
 

Liknande trådar

G
Hundhälsa Min 10 månaders valp blev i går anfallen av en Schäfer, denna slets sig från ägaren, hoppade på min lille (borderterrier/shitzu 7 kg)...
Svar
7
· Visningar
1 466
Senast: skuggi
·
Hästvård Pålle fick nya skor i går. Kom gärna med synpunkter, tips osv! Bakgrund: 10-årigt kallblod, Rids mest i dressyr, men även hoppning och...
2
Svar
36
· Visningar
5 451
Senast: MaRomer
·
T
Övr. Hund har inte sett så himla många cavalierer här på buke, nu vill jag se bilder och info om era små cavalierer! kan börja med min egen...
Svar
14
· Visningar
1 120
Senast: Sozzi
·
Hästvård Nu behöver jag lite råd... I slutet av mars fick jag en häst, det kom lite plötsligt men jag kunde inte tacka nej kände jag... Nu...
Svar
13
· Visningar
1 447
Senast: lislolaslo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp