Alla kan mer än mig

Entita

Trådstartare
Jag skulle behöva åsikter från någon utomstående.

Jag är 22 år och har precis köpt häst, min allra första egna häst. Har haft ridning som hobby sedan jag var 10 år. Jag har aldrig ridit särskilt seriöst utan har bara varit en "skogsmulle". Har inte gått hästgymnasium eller ridit 10 år på ridskola. Red lektioner i ett par år sedan har jag mest ridit ut på ett turridningsstall, där jag även hjälpt till med hästarna och lett turer.
Har även haft foderhäst och "sommarhäst".

Men nu känner jag att ingenting jag kan duger, jag står i ett stall där alla har vuxit upp med hästar, haft egen häst sedan de var små och alla har gått hästgymnasium eller liknande. Jättetrevliga tjejer, verkligen! Men jag känner mig som att jag inte kan någonting och inte borde ha häst :/

Jag tycker inte att jag rider tillräckligt bra, det finns en tränare jag kan träna för på gården, det är hon som äger stallet. Men jag vill inte att hon ska se hur dåligt jag rider i jämförelse med dom. Jag vill ju verkligen utvecklas och bli bättre, men jag är väl för feg.

Sitter och funderar om jag verkligen borde ha köpt häst, men jag älskar att ta hand om min häst och jag känner mig verkligen lycklig nu när jag har min första egna. Men räcker det?

Ursäkta för ett virrigt inlägg, jag är bara så fundersam och skulle verkligen uppskatta lite feedback från er hästmänniskor!

Tack o hej.
 
Sv: Alla kan mer än mig

Att ha häst handlar inte om att kunna så mycket som möjligt, utan att ha så roligt som möjligt.
 
Sv: Alla kan mer än mig

Hej,

Grattis till första egna hästen :).

Alla är vi nybörjare, jag kände likadant när jag köpte min första häst, och jag har gått på ridskola och haft turen att ha en kompis med egna hästar som jag hjälpt till med, tränat och tävlat.

Vill du inte rida för tränaren på gården ring någon som du får åka till alt kommer till dig tills du känner att självförtroendet ökat lite :).

Jag vet många som har häst som inte borde ha häst. Det man hela tiden får tänka på är att det finns många olika sätt som är bra och man får försöka hitta det som passar för dig och din häst.

Samtidigt får man komma ihåg att man aldrig bli fullärd och att man inte ska skämmas när man ber om hjälp, jag vet många gånger vad som är rätt, men frågar gärna någon annan ändå bara för att vara på den säkra sidan.

Vad har du din häst till? Vill du skogsmulla med den eller vill du träna och tävla och vilken gren? Det är också frågor man måste ta hänsyn till. Dock spelar det ingen roll om vad du ska ha hästen till vad det gäller deras välbefinnande tex ta ut veterinär, hovslagare, hur mkt grovfoder hästen ska m.m.

Du kan även försöka läsa på via nätet och faktaböcker så får du mer kunskap :).

Lycka till!
 
Sv: Alla kan mer än mig

Grattis till hästköpet :)

Vet lite känslan för när jag skaffade min första kände jag likadant men VÅGA fråga och våga lära dig. Alla kan inte allt, inte ens toppryttare kan allt ;)

Ridningen handlar om njuta och ha kul. Inte vara en know-it-all. Undrar du något så har du alltid google eller buke ;) Eller tjejerna i stallet.

Alla är vi nybörjare nån gång och alla lär vi oss även av misstag. Man måste våga för vinna.
 
Sv: Alla kan mer än mig

Hej o grattis till hästen :)

När jag köpte min första häst hade jag ungefär samma ridbakgrund som du, jag hade i stort sett lärt mig att rida via turridning och på en släktings ponnyer. Första gången jag hade lektion med tränaren på stallet sa jag som det var - "jag har aldrig haft en ridlektion i hela mitt liv, så nu ska det bli ordning på mig!" och uttryckligen bad henne kommentera sitsen, mm.

Gör det du - var stolt över den ridkunskap du har (du är säkert mycket duktigare än dom andra på vissa saker!) och jobba på att fylla dina luckor. För att luckor har alla - och ju mer man lär sig, desto fler hittar man!

Upp med hakan nu o lycka till :banana:
 
Sv: Alla kan mer än mig

Om du har lett turer på turridniing kan du troligen en hel del. alla är inte stjärnryttare och ingen är det från början. Du vill ju lära dig mera och det är bästa sättet att bli bättre. De som tror de redan kan allt fastnar. Eftersom du är öppen och mottaglig kommer du säkerligen lära dig massor i snabb takt. Lycka till!!
 
Sv: Alla kan mer än mig

Hej Vännen
Misströsta inte var glad åt din möjlighet med hästen. du är säkert inte så dålig som du tror, snarare bra mycket bättre, för det brukar vara de som slår sig för bröstet o säger hur duktiga de är som är riktigt usla på att ta hand om sina djur.

Så jag tror nog att du både kan och har möjligheten att ta hand om din häst på rätt sätt.

Och inte behöver du skämmas för be om hjälp, trots att jag hållit på med hästar sedan jag var en liten liten tullta så ber jag om hjälp (50+ nu).
Det är oxå så att alla behöver hjälp med jämna mellanrum.

Lycka till med din alldeles egna första häst.
 
Sv: Alla kan mer än mig

Hej! Grattis till hästköpet :)

Jag kan säga såhär, jag har ridit i 14 år ungefär (då har jag inte räknat med mitt uppehåll i tonåren) jag har gått hästgymnasium, hade egen ponny när jag var yngre, har varit medryttare ett flertal gånger och även haft foderhäst. Nu har har jag precis köpt min första "egna" häst i vuxen ålder och känner ändå att jag inte kan tillräckligt. Står i ett stall med tävlingsmänniskor och riktigt duktiga dressyrryttare.
Jag känner mig verkligen jättedålig i jämförelse med dem, MEN jag försöker vända det till att jag kan lära mig otroligt mycket av dem. Jag rider för tränare varje vecka nu för att jag ska kunna utvecklas så mycket som möjligt, och lyssnar på stallkompisarnas råd och tips.

Jag vet att jag inte är så dålig som jag ibland tror, men blir väldigt osäker i sällskap av "mer erfarna" människor.

Våga ta hjälp av tränare, det är så otroligt bra! Och våga fråga dina stallkompisar om det är något du undrar. Du kommer lära dig snabbt.
Alla är vi olika och på olika nivåer, men det finns alltid mer att lära och det är det som gör det så roligt, inte sant? :laugh:
 
Sv: Alla kan mer än mig

Om du tittar på de allra duktigaste ryttarna, de som rider VM och OS osv - även de tränar för tränare och lär sig nya saker hela tiden.

Tycker att det är lite oturligt att du har din tränare där du är uppstallad, om du känner dig osäker, och om det kanske sen inte funkar med tränaren. Kan du träna någon annanstans?

Du kan säkert sånt som andra kan vara osäkra på. Om du t ex har jobbat med hästar i grupp (turridning) så kan du ha blivit duktig på att läsa hästar. Osv.

Lycka till! Gud vad kul att ha egen häst!!!
 
Sv: Alla kan mer än mig

Grattis till din häst!!

Så här känner jag. Jag har haft hästar som hobby från det jag var liten och arbetat med hästar under en tioårsperiod (skötare, egen träniongsverksamhet, stuteri etc.) har efter det haft egen häst i princip hela tiden. Jag har en tämligen gedigen erfarenhet kombinerad med utbildning.

MEN..... jag KAN inte rida. Jag har jobbat i travsporten, jag har skolat om egna travare i grunderna i western och det går ganska bra. Men när jag kommer på en utbildad häst så blir det så tydligt vad som fattas. Jag red en lektion på välutbildad westernhäst och mitt självförtroende åkte ner i källaren med en smäll. Jag kunde minst av alla och lyckades inte med något. Jag ville bara packa ihop och aldrig mer komma tillbaka. Men det enda jag kan göra är på't igen. Jag måste ju utvecklas.

Så släng känslorna om att du inte kan, eller vad andra skall tycka eller tänka. Besluta dig för att lära dig saker med din häst. Om du har förtroende för tränaren kan du alltid prata med henne först. Berätta att du känner dig lite osäker på just den typen av ridning. Framförallt HA KUL. Släpp prestigen. Det är kul att träna och man lär sig massor:banana:
 
Sv: Alla kan mer än mig

Äsch, nu är du allt bra larvig :p

Den som inte kan allt från början har heller inte lärt sig fel. Den som inte kan allt har däremot en lång och rolig resa att göra genom att läsa på, utvärdera, lära sig tillsammans med hästen och genom att iakkta djur och andra människor.

Den som tror sig kunna allt är däremot ute i farliga svängar. Den dag man slutar ifrågasätta sig själv och sin egen tolkning av hur saker ska vara så blir man per automatik en liten sämre hästägare.

Därmed inte sagt att man inte skall sträva efter kunskap, givetvis skall man det men man skall (tycker jag) se sitt hästägande som en lång resa som man gör tillsammans med sin vän hästen. Tillsammans bestämmer man resmål och delmål och var man skall stanna ett lite längre tag och ett lite kortare...

Jag köpte min första häst som trettioplussare, hade ridit något år på ridskola som liten, haft medryttarhäst ett drygt halvår och foderhäst (samma som jag varit medryttare åt) i drygt ett år. Skulle köpa mig en välriden och välkörd valack i lämplig ålder... på något sätt kom jag hem med en fyraårig, oinriden och oinkörd hingst... Vår resa har varat i fyra år nu och vi har njutit av varenda dag. Han är inkörd och inriden i dag - grundläggande nivå på båda delarna visserligen men ändå. Jag rider fortfarande som en kratta men tränar regelbundet för instruktör ändå.

Tänker man skämmas för att man inte kan rida skitbra så skulle ju ingen kunna lära sig att rida - eller hur?
 
Sv: Alla kan mer än mig

Du är inte ensam... jag är själv 43år och har ridit och haft hästar sen jag var 10år på "skogsmullevis"
NU har jag börjat rida för tränare och det är häftigt att lära sig RIDA.
:laugh:
 
Sv: Alla kan mer än mig

Tack så jättemycket för att ni delar med er av era erfarenheter!
Jag vill främst "skogsmullerida" men jag vill även lära mig rida ordentligt nu när jag har möjlighet.
Tack vare era kommentarer så känns det mycket bättre! Det är ju nu jag har chansen att suga åt mig massor av kunskap!
Ska nog ta och boka en lektion för tränaren i stallet och säga som det är, att jag red lektioner i ett par år vid 10-12 års ålder sedan har jag bara skogsmulleridit. Tränaren är väldigt trevlig och har bara träningar då och då för folk hon känner eftersom hon inte jobbar heltid med det längre, så förhoppningsvis blir det inga sura miner ifall jag inte skulle vilja träna för henne sen. Kan ju alltid vara så att det inte funkar med en viss tränare.

Jag har ju trots allt världens finaste häst, så länge han mår bra så kan jag ju vara nöjd!
 
Sv: Alla kan mer än mig

Grattis till hästen!

Det viktigaste är att man vill lära sig och att man tar till sig kunskap. Läs mycket och fråga när du inte vet. Det viktigaste är ju att hästen får rätt foder, får bra hovvård och att veterinären kollar tänder och att man upptäcker när hästen är sjuk samt sköter vaccineringar vilket du ju säkert har koll på. :)

När hästens grundläggande behov av foder och annan skötsel är gjord kommer man till ridningen och då är det superbra att ta hjälp av en bra tränare som man har förtroende för. Våga fråga och ta hjälp av kunniga personer så kommer det bli hur bra som helst!

Lycka till!
 
Sv: Alla kan mer än mig

Jag har ridit i många år, ridskola, haft några medryttarhästar. Jag känner mig efter när det gäller skador och sjukdomar, jag läste inte allt jag kunde när jag var yngre, var inte på alla teorilektioner, och önskar lite mer av teorilektionerna.
När jag började med min nuvarande medryttarhäst som rids akademsikt och jag skuller rida han första gången kändes det som att ägaren skulle tycka att jag var jättedålig. Men det tyckte hon inte. Sen är det ju lite skillnad på AR och engelsk ridning.

Huvudsaken är ju att man är villig att lära sig. Jag tror inte du kommer ta sämre hand om din häst bara för att du känner att du kan mindre. Sen tror jag faktiskt man lär sig mest när man har egen häst. Och lär sig och utvecklas, det gör man ju hela tiden. Ingen kan allt!
 
Sv: Alla kan mer än mig

Se det som att du nu har chansen att lära dig! Tillsammans med stallkamraterna, tränaren och inte minst hästen - som är den bästa av alla på att lära ut :)
Det är trots allt genom hästen du får kvittot på ditt arbete, mår den bra, är harmonisk och nöjd med livet så är det ett kvitto på att du gör rätt ju - alla hästar är olika och ska behandlas som individer!
Det finns fler exempel på människor som köper sig en häst det första de gör, för att lära sig tillsammans med den, och det är inte heller fel - så länge man är villig att lära sig!

Jag tror du och din nya vän kommer ha många fina år tillsammans, och ni kommer att lära er massor - båda två! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Alla kan mer än mig

Har inte så mkt att tillägga mer än vad en riktigt duktig tränare/hästkarl sa till mig en gång:

"Desto mer man lär sig om hästar, desto mindre anser man att man kan och vet om dom."

Kanske är du inte så dålig som du tror??
 
Sv: Alla kan mer än mig

Grattis till hästen :)

Du står på en anläggning där du kan få hjälp. Ta hjälp av personen du skulle kunna rida för.

Jag har haft egen häst i 7 år och jag kan inte skolridningen. Jag har haft skogsmullehästar och ridit runt i skogen och tränat lite på den sista innan han gick sönder :cry:
Jag anser mig inte som en duktig ryttare, jag kan rida men det är inte mer än så. För 3 veckor sen fick jag hem en 4 årig halvblodsvalack. Jag har gett mig f*n på att jag och han ska utvecklas tillsammans och göra framsteg.
Jag funderade mycket innan jag köpte honom och jag rådfrågade personalen i stallet jag står i (ridskola). Deras svar va "du står på en ridskola och har tillgång till alla oss som kan hjälpa dig". Då var det klar, hästen köptes och shit va kul vi har.

Ta hjälp så kommer det här gå bra för dig! Du kommer ha så kul på vägen!
Lycka till!
 
Sv: Alla kan mer än mig

Grattis till din första häst!

Förstår absolut att man känner sig mindervärdig i sina kunskaper när det finns så många duktiga (jag är personligen jättenervös inför att bara ha medryttarhäst), men å andra sidan är det väl inget fel i att lära sig så länge man inte skadar någon. Tror de flesta hästvana har begått misstag med sina hästar (fanns det inte en tråd om detta?) som nog är mycket värre än att inte vara expert på dressyr/hoppning/skötsel...

Man lär väl sig under tiden, och det är väl kanske det som är skönt med privathäst då det är på dina och din hästs villkor att du lär dig.

Verkligen avundsjuk just nu :D
 
Sv: Alla kan mer än mig

Ett tips.

Jag tror att det är viktigt att man erkänner för sig själv, att man kanske inte är så duktig (vilket du verkar ha gjort för dig själv). Och på så vis kunna vara öppen med det mot de andra i stallet.

Om dina stallkamrater frågar dig hur det går med träningen med hästen, kan man svara typ. "Äh, det går väl sådär, vi har jättekul ihop, men jag är inte så duktig, så hade väl behövt lite hjälp egentligen".
Då är det ingen som förväntar sig att du ska vara en stjärna. Och när de väl ser dig träna, så kommer de istället att tycka, "men hon är ju inte så dålig som hon säger" Och du kommer garanterat att få deras stöd och kommentarer att du fixar det där riktigt bra!



För övrigt, grattis till hästköpet!
Det var många som idiotförklarade mig när jag köpte min första häst. Och jag har verkligen haft något att bita i, men aldrig ångrat mig att jag köpte honom. Och jag kan inte ens föreställa mig hur mycket jag har lärt mig med den här hästen! Om jag har ridit i 15 år, så är det först de senaste 3 åren som jag fått lära mig på riktigt!
Så oroa dig inte så mycket, utan sug åt dig kunskap och testa dig fram!

Lycka till med din häst :laugh:!
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 154
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 790
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 812
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 953
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Dejtingtråden del 38
  • Hemstädning - hiss eller diss?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp