Alla dina katter kommer att dö!!!!! Äh va?????

TinyWiny

Trådstartare
Diskuterade katter igår, och en människa säger att alla mina katter kommer att dö för att de är för många!
De kommer få sjukdomar och parasiterna kommer ta över dem och parasiterna kommer att gå över på hästarna så de också kommer att bli sjuka:confused:

Jag har just nu åtta kattungar som ska flytta hemifrån när de är redo i slutet av augusti.

Jag har tre katter som är ute och inne katter, sen fick vi katter på köpet när vi köpte vårat hus:smirk: och de bor i stallet fem stycken, alltså sexton katter sammanlagt.

Kan någon förklara för mig vad människan menade?

Varför skulle de bli sjuka och dö?

De är ju inte instängda i ett litet rum precis utan kan gå ut och in som de vill och har ju stora ytor att röra sig på!

Dessutom så påpekade hon att det blir ju jättedyrt att avmaska dem (som om jag inte visste det:angel:)

Sen undrar jag också varför säger folk "varför slår ni inte ihjäl kattungarna"

Öh varför skulle jag:confused:

Friska djur har rätt att leva enligt min livsfilosofi...givetvis ett bra liv:love:

Upprörd och irriterad TinyWiny:devil:

Sv: Alla dina katter kommer att dö!!!!! Äh va?????

Det handlar troligen om en människa som inte har någon kunskap om varken hästar el katter...
O som hatar katter.. Vad tror du själv?
O varför folk säger att man ska ha ihjäl kattungar har jag inte heller förstått. Har alltid hittat bra hem till de små liv jag fått här...

Riskerna ökar ju såklart när man har många katter, men det vet du ju säkert redan. Och du har säkert koll på att du måste ha tillstånd av kommunen om du säljer fler än 2 kullar per år eller har fler än 9 katter över 12 månader osv, även om det är huskatter. Men dö bara sådär gör dom ju inte, så länge dom håller sig friska.

Ursäkta att jag tränger mig in i den här tråden men...

Ska man söka tillstånd hos sin kommun för att få sälja kattungar??:eek:
Förresten gäller samma sak på häst och avel??:bow:

O man har mer än 2 kullar om året behöver man tillstånd.
Att katterna ebart av den orsak att de är många är inte sant. Däremot ökar smitttrycket ju fler katter man har. Men kattungar som ska levereras är ju en annan sak än att ha så många vuxna katter.

Ja man måste ha tillstånd om man säljer fler än två kullar eftersom det räknas som avelsverksamhet då. Samma sak med hundar också. Hästar vet jag dock inte

Jag tror att människan syftar på stressnivån. Katten är ju inget flockdjur så ju större flock de lever i, ju högre stressnivå. En hög stressnivå innebär större risk för smittsprindning om man väl får in någon smitta bland katterna. Det är vida känt och experter menar att man helst inte ska ha katter i större grupper än om 5 katter, just för att hålla stressnivån på en rimlig nivå.

Svarar alla

Ja människan ifråga är "lite" knepig...
Till saken hör att katterna i stallet egentligen är hennes systers, som blev lämnade vind för våg:devil:
När vi började flytta in hittade vi dem i stallet, magra och så medtagna av svält att de inte ens orkade jaga längre:cry:
Jag fattar inte hur man kan göra så...

Fanns ju inget annat att göra än att ta hand om de små liven...de har ju också rätt till ett bra liv!

Många tyckte att vi skulle köra dem till henne och lämna av dem där, men jag anser att hon inte ska ha några djur, kan man göra det en gång så varför inte igen!

Det märkliga är att folk som tycker man ska ha ihjäl kattungar ofta har katt själva...men det är ju oftast samma människor som aldrig skulle åka till vet. med katten om den var sjuk utan istället ha ihjäl den...för det är ju "bara" en katt:cry: och det kan man ju få gratis:devil:

Jag tror att människan syftar på stressnivån. Katten är ju inget flockdjur så ju större flock de lever i, ju högre stressnivå. En hög stressnivå innebär större risk för smittsprindning om man väl får in någon smitta bland katterna. Det är vida känt och experter menar att man helst inte ska ha katter i större grupper än om 5 katter, just för att hålla stressnivån på en rimlig nivå.

Jo det kan det ju vara, men hon vet att de kan komma och gå som de vill, hon vet att katterna i stallet alltid sover i en stor "hög":D även om det finns gott om bra sovplatser så väljer de alltid att gosa ner sig hos varandra:love:

Hon vet att jag tar hand om dem väl, har ofta fått höra gliringar för att jag tar dem till vet om det behövs ( de var ju som sagt illa medfarna när vi flyttade hit och en av hankatterna som givetvis inte ens var kastrerad:devil: var i mycket dåligt skick, hon tyckte att vi skulle skjutit den istället:cry:)

Många katter ökar smittrycket och risken ökar ytterligare om de inte
är vaccinerade. Det brukar ju vara så att ju fler katter dessto större risk att de ej är vaccinerade.
Tyvärr har många för många katter och det mår katterna inte bra av. Ofta resulterar det i att de börjar vandra in till grannar och liknande för att reviret inte räcker till med irritation som följd.

Våra nya grannar har 3 vuxna katter varav två dräktiga och 4 kattungar. Jag hoppas att de har tänkt sälja alla kattungarna för jag kan redan märka att de utökar sitt revir och jag vill inte ha dem på min gård.

Det bästa vore väl om grannarna säljer kattungarna och sedan kastrerar katterna som är kvar. Kastrerade katter behöver mindre revir än okastrerade.

Ursäkta att jag tränger mig in i den här tråden men...

Ska man söka tillstånd hos sin kommun för att få sälja kattungar??:eek:
Förresten gäller samma sak på häst och avel??:bow:

10 vuxna katter eller fler, alt två kullar om året kräver tillstånd (oavsett om det gäller gårdskatter eller raskattuppfödning inomhus).

9 vuxna katter får man ha utan tillstånd. När man får en tionde vuxen katt ska man ha tillstånd.

Är de vaccinerade?

Nja, jag hade praktik för många år sedan på en bondgård. Där dom sammanlagt hade 35 katter. Hon själv sa att oftast så dör dom ut av någon sjukdom. Eftersom hon inte avmaskade eller vaccinerade dom. Sjukt men sant tyvärr.
Det ska väl inte vara en stor fara med dina katter om du vaccinerar dom. Kanske kastrerar några av dom, om de nu inte är det.

Min sambo berättade en gång att hans mormor hade 9 katter samtidigt och de fick något som de kallade för kattsjukan. Antar att det har något med att de blir stressade av att vara så pass många katter på samma plats. De blir dåliga i magen så det bara rinner ur baken på dem. Äter och dricker men går ändå ner i vikt, uttorkade. Detta hände en av våra katter som vi köpte av en som hade massor katter i en lägenhet. Vi fick avliva henne efter någon månad. Himla synd, för det var verkligen världens goaste katt!

Min sambo berättade en gång att hans mormor hade 9 katter samtidigt och de fick något som de kallade för kattsjukan. Antar att det har något med att de blir stressade av att vara så pass många katter på samma plats. De blir dåliga i magen så det bara rinner ur baken på dem. Äter och dricker men går ändå ner i vikt, uttorkade. Detta hände en av våra katter som vi köpte av en som hade massor katter i en lägenhet. Vi fick avliva henne efter någon månad. Himla synd, för det var verkligen världens goaste katt!

Kattsjukan? Är det inte kattpest du menar? Det kan man slippa genom att helt enkelt vaccinera katterna, vaccinet är oerhört effektivt.

Nja, jag hade praktik för många år sedan på en bondgård. Där dom sammanlagt hade 35 katter. Hon själv sa att oftast så dör dom ut av någon sjukdom. Eftersom hon inte avmaskade eller vaccinerade dom. Sjukt men sant tyvärr.
Det ska väl inte vara en stor fara med dina katter om du vaccinerar dom. Kanske kastrerar några av dom, om de nu inte är det.

Ja alla hankatter är kastrerade (fyra) honkatterna jag har "inne" gick hjärtljuden ner så mycket på då de skulle kastreras att jag och vet. enades om att det var bättre med p-piller åt dem:crazy:
Dessa sex är vaccinerade.

Honkatterna i stallet "mammorna" är ju bevisligen inte kastrerade, har försökt fånga in dem men de är tyvärr så vilda:cry: (det var de som bodde här innan alltså) har diskuterat med vet om lugnande men enligt de jag pratat med så finns det inget man kan ge dem samma dag som op.:crazy:

Hoppas på att få låna en annan sorts fångstbur till hösten när kattungarna klarar sig själva så att det går att kastrera honorna då, om inte det går vet jag inte vad jag ska göra:confused:

Det är inte lätt när hjärtat blöder för övergivna djur:cry:

Jag vet att de flesta anser att jag borde avliva dem istället...
Får se hur det går med honkatterna, risken är ju stor att de blir så stressade av att åka bil och opereras så att de inte klarar det:(

Om de blir stressade av att vara så många kanske du kunde sälja några av de vuxna katterna också? Dom kanske skulle må ännu bättre av det.
Risken med de vilda katterna är kanske att dom får med sig någon smitta som sprider sig till de andra katterna. Det vore hemskt tråkigt! Fånga vild katterna och kastrera, ta blodprov, träckprov. Avmaska, ja allt som du inte kan göra utan lugnade och vet. hjälp. Skabb i öronen är lätt att katter får som måste behandlas ett par dagar. Ta bort äckliga fästingar osv. Vaccinering! Hur vilda är dom? Kan du kolla allt detta?
Jag har tagit hand om fler "vild katter" antagligen var dom sommar katter från början. De har bra hem idag, ena har vi kvar. Men måste tyvärr tas bort snart pga en tumör som växer i öron hålan. Det gör ont. Men hon har haft ett perfekt katt liv.
Hoppas allt löser sig med alla dina katter.

Mvh CR

Det är jobbigt för förvildade katter att fångas in och opereras, men det är ändå så kort tid i deras liv det är frågan om.
jag har varit med om att fånga katter i fällor flera gånger och några har jag haft i badrummet tills några dagar efter veterinärbesöket.
Några av katterna har slängt sig mot väggarna för att försöka komma ut- men sen har de lugnat sig och krupit in i kartongen eller något annat gömställe jag har gjort iordning.
Men det rör sig om katter som aldrig har varit inomhus förut.
Är det kvarlämnade katter så har de väl en gång varit tama och blir inte lika desperata när de tas in.
Det bästa är ju om man kan fånga katten och åka direkt till veterinären men man vet ju aldrig när katten går in i fällan.
Några katter har släppts ut efter kastreringen och andra har blivit innekatter och alla verkar trivas.
tänk så skönt att slippa få ungar flera gånger om året.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka