All välmening skapar problem??

P

Poziomka

Det är inte ofta jag besöker sidorna längre, men var intresserad av att se ifall det fanns några bra tips på hur jag anlägger en bra djupströbädd i min lösdriftshall för 3 shettisar. Har ni några idéer??
När jag bläddrade vidare och läste allmänt om alla dessa problem som verkar finnas bland dagens "fritidshästar", så får man sig en tankeställare. Varför använder man så mycket preparat och täcken, lindor och annat som hästen inte har det minsta behov av. Hästen får sin päls för att den är skapt så.Varför ska den klippas bort? Den svettas annars, får man till svar. Ja, och att den svettas är också naturligt för den. Sen ska vi inte gå in på hältproblematiken, för det har jag en alldeles egen teori om. Jag vill bara påstå att det finns inga genvägar att gå om man vill ha en frisk häst.
Ge gärna era synpunkter!!!

Sv: All välmening skapar problem??

Visst krånglar vi till det mycket för oss, men samtidigt så måste vi tänka på att hästen befinner sig inte längre i sitt naturliga tillstånd, det är ju långtifrån natruligt för en häst att bära runt en ryttare nån timme om dagen. Jag tror att under omständigheterna så måste vi anpassa hästhållningen en del, dels för att få hållbara, friska och glada hästar, dels för att det ska passa oss människor.

Angående klippning så är det ju inte bara svart och vitt, dom flesta är nog väl medvetna om att hästen sätter pälsen för att den behöver den, och visst svettas den en del med den men!, en häst med tjock vinterpäls som tränas relativt hårt en timme blir svettig, och sånn häst är inte kul att släppa ut i hagen. Så varför inte klippa hästen och ersätta pälsen med ett täcke den tiden hästen behöver det? Att täcken kan vara lite väl överbrukade ibland är en annan sak, men man ska inte dra alla över en kam, vissa hästar behövs klippas, andra inte.

Angående diverse lindor och sånt, tror jag inte att det är till ondo på ngt sätt, men mkt onödigt arbete, då man inte kan ersätta hästens dagliga motion med lindor och diveres prylar och tillskott. Hästar ska motioneras varje dag, oavsett hur mkt dom går i hagen eller inte, punkt slut.

Genvägar finns det alltid, vissa är faktiskt bra, andra inte. Vilka som är vettiga och vilka som inte är det är upp till var och en att avgöra, och så länge hästarna inte far illa, varför inte?

Sv: All välmening skapar problem??

Ja och Nej. Är min reaktion. Visst har du en poäng, vissa saker är överdrivna, men vilka vi tycker är giltiga och vilka som är överdrivna är ju väldigt individuellt, så där skapar du en debatt av alldeles egen natur :) Tex tycker jag det är skäligt att klippa och täcka en häst som jobbar mycket över vintern, däremot tycker jag det är rent vansinne hur örter och mirakel preparat tex alger osv har vunnit intrång på marknaden och hur folk spenderar otroliga summor på sådan och sedan har problem för att hästen inte vill äta tex algerna. När hästar är födda att äta gräs, inte alger... men somsagt, det är ju min egen åsikt och var och en är vi saliga på vår tro. :)
Jag måste dock avsluta med att säga att jag ser forumet som en jättebra källa till kunskap när det gäller allmänna frågor. Det har ett otroligt antal besökare och alla är oändligt villiga att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Sen kan jag tycka att folk ger forumet lite FÖR mycket tillit ibland, - tex skulle jag aldrig komma på tanken att be om analys av en hälta här, det väcker bara vilseledning och spekulation om ni frågar mig, det är ögonvittnen och veterinär som gäller och inget annat, absolut inte ett anonymt forum. Men somsagt: när det gäller allmänna frågor och att dela med sig av erfarenheter och ideer så är forumet kanon och ovärderligt. har sagt det förr och säger det igen: tack alla ;)

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Gamla hösilagebollar
  • Strö i boxen
Tillbaka