Alkohol o tonårsföräldrar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Mabuse skrev:
Som jag minns det så var det någon här på Buke som berättade att när hon och hennes man skiljde sig, och deras dotter mådde psykiskt dåligt på grund av det, så var hon glad och stolt över sin ännu-icke-tonårsdotter som på egen hand gick till skolpsykiatrikern med sina problem istället för att prata med sina föräldrar, eftersom barnet visste att föräldrarna hade fullt upp med sitt eget och inte ville störa dem med sina problem. Men den mamman tycker säkert ändå att hon ställer upp för sina barn och sätter deras behov i främsta rummet alltid.
Visst var det jag.
Du slår hårt och vilt under bältet, och jag börjar att allvarligt undra varför.
Den skilsmässan var i ett längre perspektiv det bästa för barnen.
Men att som förälder inte alltid orka eller räcka till är inte samma sak som att välja att ägna sig åt fredags eller lördagsnöje i stället för att ta hand om barnen.

Ibland, när saker blir dåliga, så kommer barn i kläm.
Och det räcker så bra med det, man behöver inte spä på med att välja bort dem för att ägna sig åt andra nöjen så att man inte har tid för dem.

Mabuse skrev:
Gör det? Så om man alltid sätter barnen i främsta rummet så kan man garantera att barnen aldrig drar runt eller gör något dumt?
Ett bra sätt att hindra dem från att dra runt är ju att rent handgripligen hämta dem.
Vilket ju kan vara svårt om man hellre sitter hemma och äter gott och dricker vin.

Mabuse skrev:
Om föräldrarna är nyktra, kan man vara säker på att barnen inte råkar illa ut då? Det hette ju nyss att många tonårsföräldrar inte vet vad barnen håller hus och vad de sysslar med, vad spelar det då för roll om man tar ett glas vin eller inte?
Man kan då ta bilen och åka ut och leta rätt på dem.
Man kan väl inte bara sitta där och dricka vin och strunta i att man inte vet var tonåringen är.
Kontroll är bra.
Så man får väl se till att ta reda på var tonåringen håller hus.


Mabuse skrev:
Saker och ting är inte alltid svarta eller vita, och man kan finnas där för sina barn på flera sätt. Att alltid stå till tjänst med skjuts och hämtning är ett sätt, men inte det enda.
Men förklara då för mig varför vissa föräldrar inte håller reda på sina tonåringar?
Och varför dessa föräldrar i princip alltid är onyktra när deras tonåringar behöver hämtas och tas om hand?
Berätta även för mig om dessa andra sätt som man kan finnas för sina barn så att de inte är ute och ränner runt på byn om nätterna?

Att visa sina tonåringar att dricka alkohol är det absolut viktigaste sättet som pappa och mamma kan roa sig på, känns ju inte som en sådan fantastisk förebild mot detta faktikst.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Mabuse skrev:
Det är klart det är, och det är grundtrygghet som man skulle önska alla barn. Fast det behöver ju inte alltid yttra sig i skjuts, det går att åstadkomma på andra sätt. Och det är klart att man kan vända sig till föräldrarna för hjälp även om de druckit ett glas vin, just bilköring är ju inte den enda hjälp man kan behöva under uppväxten.

Fast som det ser ut på stan idag så tycker jag att det är en stor risk att låta barnen ta sig hem själva.
Vare sig man bor med bussförbindelse eller inte.
Sen är det väl ändå inte så att ungarna är ute varje kväll iaf.
Men dom kvällar som dom är det så är det väl inte hela världen att stå som backupp till dom.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

hur ser du då på t.ex mig som har barn som blir 17 i år och bor i egen lägenhet 5 mil från mig? Vissa helger väljer hon att inte komma hem, sällsynt men det händer, för att hon vill gå på dans. Skall jag då känna krav på total nykterhet för att kunna hasat in till stan om det skulle bli något? Skulle jag mao ALLTID vara nyktyer och beredd för att hon trots allt bor i stan och är där i princip jämt förutom ex 3 helger månad?
Jag förstår hur du resonerar men jag instämmer inte i alla dina åsikter, precis som du inte instämmer i mina, menjag menar faktiskt inte att jag super mig redlös och hoppas och tror att Johanna INTE blir nerslagen på stan. Det FINNS backup om man verkligen behöver det om det skulle vara så.
Jag tror inte att vi någonsin kan enas för du är faktiskt inte nog empatisk i din förmåga att analysera personer och deras åsikter.
Jag har rätt mkt livserfarenhet och och står med båda fötterna på jorden, därmed inte sagt att jag är fullkomlig.


*Mamma med bl.a en tjej född -89*
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

_carmenzita_ skrev:
hur ser du då på t.ex mig som har barn som blir 17 i år och bor i egen lägenhet 5 mil från mig? Vissa helger väljer hon att inte komma hem, sällsynt men det händer, för att hon vill gå på dans.
Det kan vara på 2 sätt.
Antingen så har din 17-åring tidigare visat att hon klarar av att klara sig själv och inte behöver dig som backup.
Vilket är troligt eftersom du har låtit henne sticka iväg och bo för sig själv i egen lägenhet och inte kräver att hon skall komma hem varje helg.

Eller så är du en förälder som tycker att det är okej att din tonåring är ute och ränner.
Det måste ju finnas ganska så många sådana föräldrar med tanke på hur många tonåringar som faktiskt ÄR ute och ränner.

_carmenzita_ skrev:
Jag tror inte att vi någonsin kan enas för du är faktiskt inte nog empatisk i din förmåga att analysera personer och deras åsikter.
Du, det här har inte ett dugg med empati elller inte att göra.
Det handlar om helt andra saker.

Det handlar om varför så många tonårsungar är ute och ränner och varför deras föräldrar inte tar hand om dem.
Och varför föräldrarna skyller på sin rätt att dricka alkohol när de inte kan ta hand om sina ungar.

Varför tror du att tonårsungarna är ute och ränner?
Och vad tycker du att föräldrarna borde göra åt det?
Inget, för att de vill festa själva då eller?
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Konstig frågetällning i sin helhet, det här. Jag menar att föräldrar dricker vin och att det skulle stjäla barnens berättigade uppmärksamhet.

Konstigt av två skäl:

1. Jag minns som odelat positivt när mina föräldrar hade vänner på middag, drack vin, det var väldigt avslappnat och trevligt och man pratade mycket. Annars jobbade de mycket, och var ofta lite stressade. Vid dessa viotillfällen fick min syster och jag verkligen det alla barn behöver UPPMÄRKSAMHET.

2. Om det är nöjen som hindrar föräldrar att ta hand om ungarna som de borde, tror jag att alkohol inte är den största boven bland flertalet här på forumet. I mitt eget fall jobbar jag mycket, det stjäl ork som nog ibland borde ha tillfallit barnet. Och jag kan inte bara skylla på att jag försörjer oss - andra klarar av det på mindre tid. Nej, jag gillar mitt jobb och ger väldigt mycket till det. Dessutom vill jag ju tjäna mycket eftersom jag har en dyr hobby, nämligen ridning (inte konjaktsprovning!). Ridningen tar tid och pengar som annars kunde kommit familjen till del på annat sätt.

Mot det perspektivet dricker de flesta i samma livssituation väldigt lite, och det är inte detta drickande som gör ungarna försummade, om de är det. Man kan helt enkelt inte i längden leva som jag lever och samtidigt supa hårt.

Varför är just fritidsnöjet alkohol så förkastligt? Jag har mer dåligt samvete för ridningen.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Petruska skrev:
1. Jag minns som odelat positivt när mina föräldrar hade vänner på middag, drack vin, det var väldigt avslappnat och trevligt och man pratade mycket. Annars jobbade de mycket, och var ofta lite stressade. Vid dessa viotillfällen fick min syster och jag verkligen det alla barn behöver UPPMÄRKSAMHET.
Jo men då så var ni ju tillsammans.
Ni barn var hos era föräldrar.
Inte ungarna på drift åt ena håller och föräldrarna åt det andra.
Fest, även med alkohol, tillsammans med barnen tycker jag också är jättetrevligt.

Petruska skrev:
2. Ridningen tar tid och pengar som annars kunde kommit familjen till del på annat sätt.
......
Varför är just fritidsnöjet alkohol så förkastligt? Jag har mer dåligt samvete för ridningen.
Därför att det är just det som det skylls på när man inte kan komma och hämta och ta hand om sina ungar som behöver tas om hand.
Det skylls på att man har druckit och inte kan köra, inte på att jag måste ut och rida.
Min övriga erfarenhet är också att just hästmänniskor tar bätte hand om sina barn än andra.
Och att man ofta då har samma intresse i hela familjen, hästarna.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

geisli96 skrev:
Hej !

Även jag har precis som Petruska totalt tröttnat på både Inte_Ungs och Luffs inlägg , pga att det tydligen inte finns andra åsikter än deras som räknas.

Även jag har tonårsbarn 14 och 15 år men resonerar ungefär som mabuse. Erfarenheten har alltså även jag ....... men åsikterna stämmer fortfarande inte med Inte_Ungs och Luffs så jag antar att detta ska ältas ett tag om mina alkoholvanor mm mm igen vilket är det vanliga resultatet när man försöker ge sin syn på saken i denna tråd.

När har JAG sagt att jag har mer "rätt" än dig, när har jag skrivit något om DINA alkoholvanor.
Mina åsikter är inte Inte_Ungs och hennes inte mina - även om vissa av våra åsikter är kompatibla.
Flera av er SKRIKER i högan sky om att era barn minsan inte mår dåligt av att ni gör som ni gör - hur det nu är ni gör.....
Då är det väl bra då - jag som jobbar med andras tonåringar träffar dock ett tvärsnitt och kan tala om att det kryllar av tonåringar som INTE har en trygghet i sina föräldrar.

En del är besvikna för att deras föräldrar inte kunde skjutsa till det enda drogfria disco som anordnades på höstterminen - anledning vet jag inte. Kanske inget större trauma dock.

Någon 15-åring hamnar på magpumpning och när jag försöker kontakta föräldrar så är dom bortresta - över helgen.
Den familjen har inte alkoholproblem men deras dotter helt klart - då det var andra vändan till sjukhuset.

En bunt (ca 10-20 i kärngänget, och ibland lika många till) super regelbundet på kvällen före studiedagar - åldrar? 14-17 !!
I detta gäng finns även även misshandel, stöld och ringa narkotikabrott på agendan.
Och i den gruppen har vi ÄVEN dom skötsamma - dom m bra betyg, med bra ickestruliga föräldrar - som dock är naiva för deras barn är tävlingsdansaren, läkarsonen, lagbowlerskan, advokatdottern, hockeyspelaren och sådana barn kan väl ta ansvar och ränna på stan sent......

Kan inte du Geisli se att det finns andras barn än dina - yngre tonåringar som skulle behöva en backup - om inte annat för att ha den psykologiska faktorn i ryggen.
-Händer det mig något så kan jag ringa - och någon fixar hem mig, bor jag i taxizon så betalar mamma taxin som hämtade upp mig på mammas anmodan när jag blivit rånad..........
-Bor jag i skogen så är någon i familjen nykter när jag dristat mig till stan för att gå på disco eller bio.

Vad är det som är så fruktansvärt med detta????
Förklara tack.:confused:
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Luff skrev:
Kan inte du Geisli se att det finns andras barn än dina - yngre tonåringar som skulle behöva en backup - om inte annat för att ha den psykologiska faktorn i ryggen.
-Händer det mig något så kan jag ringa - och någon fixar hem mig, bor jag i taxizon så betalar mamma taxin som hämtade upp mig på mammas anmodan när jag blivit rånad..........
-Bor jag i skogen så är någon i familjen nykter när jag dristat mig till stan för att gå på disco eller bio.

Vad är det som är så fruktansvärt med detta????
Förklara tack.:confused:

Så om jag förstår saken rätt bör Geisli hålla sig nykter för att andras barn skulle behöva föräldrabackup?:confused:

Taxi hade du ju för övrigt redan dissat - det enda som dög var mamma med egen bil, annars var man en ansvarslös förälder.

Ingen här har väl påstått att barnen inte ska kunna ringa hem om det har hänt något? Vad jag och flera andra vänder mig mot är att man måste sitta beredd att hämta barnen med bil.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Mabuse skrev:
Ingen här har väl påstått att barnen inte ska kunna ringa hem om det har hänt något? Vad jag och flera andra vänder mig mot är att man måste sitta beredd att hämta barnen med bil.
Och det som vi reagerar emot är när föräldrarna inte kan komma och hämta sina barn med motiveringen "Nej, vi har drukit litet vin och kan inte köra".
Varför svarar föräldrarna så då och inte "Vänta jag kommer med taxi för jag kan inte köra själv".

Dessutom så ÄR det ofta ett problem att få tag på en taxi en stökig fredagkväll, de brukar vara upptagna då.
Och det ÄVEN i den i dina ögon så perfekta stora staden Stockholm.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Inte_Ung skrev:
Dessutom så ÄR det ofta ett problem att få tag på en taxi en stökig fredagkväll, de brukar vara upptagna då.
Och det ÄVEN i den i dina ögon så perfekta stora staden Stockholm.

En sen stökig fredagskväll har man inte ute att göra i stockholm som fjortonåring, enligt min mening. (herregud, när jag var i den åldern fick jag inte åka in till stan ö h t själv, ens dagtid en vardag) Som ordentlig sjuttonåring går det utmärkt att ta bussen/tåget/tunnelbanan. Hade jag tonårsbarn skulle jag verkligen inte låta dem driva runt på stan på sena kvällar, och sen komma och hämta dem med bilen vid ettsnåret eller när nu stället de är på stänger, och därigenom tycka att jag gjort min plikt som förälder. Som fjortonåring kommer man för övrigt inte in nånstans, så det verkar inte vettigt att vara ute på stan på kvällarna då.

Var har jag skrivit att Stockholm är perfekt, för övrigt? Eller är det dina fria spekulationer om mig igen?
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Mabuse skrev:
En sen stökig fredagskväll har man inte ute att göra i stockholm som fjortonåring, enligt min mening.
Det håller jag ju med om.
Men grejjen är ju om de vill vara hemma hos en kompis, och allt ser bra ut tills att det ballar ur.
Det var inte meningen att de skulle drälla på stan, men det blev dumt hemma hos kompisen och nu så behöver 14-åringen komma hem.

Mabuse skrev:
Var har jag skrivit att Stockholm är perfekt, för övrigt? Eller är det dina fria spekulationer om mig igen?
Du måste ju tycka det, eftersom du tycker att man skall bo civiliserat när man har barn och du bor där och tydligen planerar på barn.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Inte_Ung skrev:
Du måste ju tycka det, eftersom du tycker att man skall bo civiliserat när man har barn och du bor där och tydligen planerar på barn.

Gör jag? Var har jag skrivit att man ska bo civiliserat om man har barn?
 
Senast ändrad:
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Inte_Ung skrev:
Det håller jag ju med om.
Men grejjen är ju om de vill vara hemma hos en kompis, och allt ser bra ut tills att det ballar ur.
Det var inte meningen att de skulle drälla på stan, men det blev dumt hemma hos kompisen och nu så behöver 14-åringen komma hem.

Så du menar alltså att ens fjortonåring hade tillåtelse att vara hemma hos en kompis, varpå det hela ballade ur och h*n sedan olovligen åkte in till stan, var kvar där så länge att sista tåget gått, inte tagit reda på hur nattbussarna går, och ringer hem vid halvtvåsnåret och ber att få bli hämtad, långt efter det att h*n egentligen borde ha varit hemma från kompisen (för är man fjorton så skulle jag nog sätta en hemkomsttid betydligt tidigare än så)? Jisses, efter en sån kväll skulle det sannerligen vara slut med utgång för det barnet.
 
Senast ändrad:
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Mabuse skrev:
Jisses, efter en sån kväll skulle det sannerligen vara slut med utgång för det barnet.
Jo, det skulle det ju.
Men det gäller ju att det INTE är slut på barnet i detta läget.

Händelsen som du beskriver är nog inte så osannolik som du tror.
14-åringar rymmer, drar till Göteborg från Stockholm på egen hand och hitta på allt möljigt farlig.
Det gäller att hålla jämna steg och försöka få den att överleva till vuxen ålder.

Jag är glad att min är så som hon är.
För jag ser ofta hennes klass och skolkamrater i sammanhang där de inte borde vara.
På hennes skola så florerar gängbråk så till den milda grad att det kallas in polisstyrkor för att kontrollera och avstyra.
14-åringar är inga änglar och de är definitivt inte lättstyrda.
Helt vanliga normala familjer kan få så totalt upproriska tonåringar att det verkar omöjligt att de ens är släkt med sina föräldrar.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Mabuse skrev:
Så du menar alltså att ens fjortonåring hade tillåtelse att vara hemma hos en kompis, varpå det hela ballade ur och h*n sedan olovligen åkte in till stan, var kvar där så länge att sista tåget gått, inte tagit reda på hur nattbussarna går, och ringer hem vid halvtvåsnåret och ber att få bli hämtad, långt efter det att h*n egentligen borde ha varit hemma från kompisen (för är man fjorton så skulle jag nog sätta en hemkomsttid betydligt tidigare än så)? Jisses, efter en sån kväll skulle det sannerligen vara slut med utgång för det barnet.

Javisst! Fantastiskt! Vilka enastående möjligheter för ansvarstagande som öppnar sig! Det är ju bara att stillatigande, men nykter, låta alla situationer gå åt skogen, för att sedan rycka in och känna sig god och seriös!

Eftersom man ju absolut inte kan ta för givet att en fjortonåring som skulle sova hos en kompis och som inte hört av sig kl 01.30 sover, så måste man sitta spiknykter och pigg och utvilad vid telefonen med bilnycklarna i handen hela natten! Samma förälder har alltså inte heller vid något tillfälle under kvällen ringt barnets mobil och kollat att allt går bra? Mycket kan ju ske när man sover borta, och man kan behöva lite stöd.

Kompisen i exemplet tycks inte ha några föräldrar. Trots det var det hos kompisen de var, inte hemma hos oss. Ens egen tonåring ringde inte när det sket sig, utan många timmar senare. Vilken underbar kontakt mellan familjemedlemmarna detta tyder på!

Ja, nog skulle jag tillse att ungen transporterades hem under sådana förhållanden. Egen bil, taxi eller helikopter får avgöras av omständigheterna för övrigt. Sen skulle det dröja ett bra tag innan den ungen fick tillfälle att upprepa det hela.

Jag hoppas att jag skulle fatta att det faktum att jag, på småtimmarna, fick rycka ut med bilen INTE tyder på att jag tog mitt ansvar som förälder, utan snarare i tolfte timmen ingrep i något jag faktiskt inte borde ha tillåtit från början. Felet är förälderns. "Straffet" (att hålla sig hemma på kvällarna) drabbar barnet.

Hela exemplet handlar mycket lite om vem som ev dricker lite vin till maten.

Sen, för att befria Mabuse från misstankarna, vill jag bara tillägga att det var jag som tyckte att en civiliserad bostadsort verkade vara att föredra när man har barn om scenarior som de som nämnts i tråden är vad som annars uppstår. Jag bor inte i Stockholm, men överväger ofta att flytta till Köpenhamn. Mitt kollektivtrafikrutinerade barn har aldrig missat att kolla hur man tar sig hem. Väldigt omsorgsfullt och omständigt vid fjorton, lite mer rutinerat nu. Eftersom nattrafiken är lite otrevlig, fylla etc, brukar han tillse att ta senast sista vanliga förbindelsen.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Mabuse skrev:
Gör jag? Var har jag skrivit att man ska bo civiliserat om man har barn?
Oj, jag måste ha trott att ett av Petruskas inlägg var ditt.
Jag hittade inlägget som jag tänkte på, men det stod inte ditt namn på det.

Ursäkta klantet.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Inte_Ung skrev:
Jo, det skulle det ju.
Men det gäller ju att det INTE är slut på barnet i detta läget.

Händelsen som du beskriver är nog inte så osannolik som du tror.
14-åringar rymmer, drar till Göteborg från Stockholm på egen hand och hitta på allt möljigt farlig.
Det gäller att hålla jämna steg och försöka få den att överleva till vuxen ålder.

Jodå, men om fjortonåringen rymmer till Göteborg på egen hand, så tror jag inte att det hela hade kunnat motverkas bara mamma kunnat hämta, och inte tagit det där glaset vin. Om min fjortonåring åker till Göteborg på egen hand, så är väl skjutsen hem det minsta problemet. Det stora problemet är väl snarare hur och varför barnet får för sig en så vansinnig idé? Och jag skulle tro att betydligt mer ligger bakom i så fall än bara detta att mamma inte kunde hämta.

Jag vet att sådant kan hända - det är bara det att jag inte tror att botemedlet är en allerstädes närvarande skjuts.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Petruska skrev:
Mitt kollektivtrafikrutinerade barn har aldrig missat att kolla hur man tar sig hem. Väldigt omsorgsfullt och omständigt vid fjorton, lite mer rutinerat nu. Eftersom nattrafiken är lite otrevlig, fylla etc, brukar han tillse att ta senast sista vanliga förbindelsen.

Det är just hit jag vill komma! Om man inte är stor nog att kunna ta sig hem med nattrafiken (som helt visst kan vara otrevlig och stökig), då tycker inte jag att lösningen är att mamma hämtar, utan att man åker hem lite tidigare, så att man kan åka med ordinarie trafik. När man är äldre och mognare, så att man kan hantera nattrafiken - ja, då kan man också vara ute längre.

Finns det ingen trafik ö h t - ja, då får man antingen åka moppe, eller också komma överrens på förhand med föräldrarna om att bli hämtad.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Mabuse skrev:
Så om jag förstår saken rätt bör Geisli hålla sig nykter för att andras barn skulle behöva föräldrabackup?:confused:

VAAAA:confused:
Är du på riktigt - vad jag menar är naturligtvis att JAG inte diskuterar Geislis personliga familjerelationer utan det faktum att det finns barn som inte har någon backup.


Taxi hade du ju för övrigt redan dissat - det enda som dög var mamma med egen bil, annars var man en ansvarslös förälder.

Taxi har jag inte dissat för din och andra stadsbors del - men för andra hälften av Sveriges befolkning så är det mer komplicerat än så.

Ingen här har väl påstått att barnen inte ska kunna ringa hem om det har hänt något? Vad jag och flera andra vänder mig mot är att man måste sitta beredd att hämta barnen med bil.

Vad du vände dig emot i dina första inlägg var att du skulle vara betjänt/chaufför åt barnen som i alla lägen skulle ta ansvar för alla situationer dom kunde hamna i.
Du kunde inte tänka dig att skippa dina 2 glas vin till maten och din avec för att eventuellt behöva hämta ditt barn

Grejen handlar om att det finns en massa ungar som ränner runt för att föräldrar inte tar sitt ansvar - för att dom inte tycker att ungarna bör prioriteras.

Men du - du är vuxen och har din åsikt, behåll den så behåller jag min.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Luff skrev:
Men du - du är vuxen och har din åsikt, behåll den så behåller jag min.

Med andra ord är vi framme vid den slutsats jag hade redan för x antal inlägg sedan - var och en gör på sitt sätt, som man tycker det passar det egna barnet och den egna situationen. Jag tycker inte du gör fel som skjutsar dina barn, och jag hoppas du kan tycka det är ok att andra föräldrar inte gör precis som du?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp