Alkohol o tonårsföräldrar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Luff

Trådstartare
Handen på hjärtat

Efter att ha resonerat med lite olika folk har jag insett att..
det är vanligt att man på helgerna tar sig både ett o annat glas i familjens djupa soffa
OK det är vuxna människor.
Men
några av dom har tonårsbarn som är ute på byn - tänk om något händer, du ligger avknoppad i soffan bredvid din lika vinslöa partner, din 14-åriga dotter ringer hysteriskt gråtande då hennes kompis dragit och hon kan inte ta sig hem......

Frågan kom upp när min svåger - då barnlös - tyckte att hans granne var märklig då hon inte tog en droppe om hon inte visste att hon inte hade tillgång till en nykter chaufför och hennes tonårsson var "ute".
Nu 6 år gammal dotter senare har han sagt att han aldrig skulle chansa - tänk att inte kunna hjälpa bara för att man skulle dricka alkohol en vanlig helgkväll.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Har aldrig och skulle aldrig visa mig berusad inför mina barn.
Bor ute i en by så hemchaffis till barnen hör som till även om inget hänt.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Min morsa hade ingen bil. Men hon sa alltid "ta taxi hem" om nåt skulle hända. Ringa henen först så hon kunde möta upp betala taxin.(det här var inan mobiltelefoner)
.
Jag måste erkänna att jag aldrig lydde det rådet, lika lite som jag hade ringt och bett henen hämta mig med bil.
Jag har tyvärr varit lite för självständig för mitt eget bästa.

Däremot har jag fortfarnde aldrig sett mina mamma berusad, ävenom hon tagit ett par glas vin eller öl
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Det beror ju lite på hur man bor. Bor man inte alltför långt ute på landet så finns ju faktiskt taxi att ta till.

fast min mamma har faktiskt satt sig och kört bil, trots några glas vin tidigare på kvällen, när min bror lyckats få tändvätska över sig, ståendes bredvid elden på en grillfest :eek:... (turligt nog var de på stranden och han hade sinnesnärvaro nog att kasta sig i vattnet direkt. Men han missade sin sista vecka i nian, pga det. Var för brännskadad, om än bara ytligt.) Det var en såndär kväll då det var omöjligt att få en taxi att köra långt ut på vischan, så hon tyckte inte hon hade något val. Och hon är så extremt försiktig i trafiken i vanliga fall så jag gissar att hastigheten var låååååååg :p
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Hemma hos mig dricks det nästan aldrig alkohol, förutom på storhelger od. Jag dricker i princip aldrig, knappt ens på fester. Många anser nog mig som dödstråkig, men jag har inget behov av att hålla på och dricka i tid och otid.
Min man tycker om att ta ett glas whiskey men han har nästan helt slutat med det då han helst vill ha sällskap, och tillsammans med mig så blir det inte mycket till sällskap.. :D
Vi gick igenom vårt barskåp nu till jul och.. ja, jag blev förvånad själv trots att jag vet hur vi är. Det stod alltså flaskor där som har stått i 5-6 år och det lär nog ta lika lång tid igen innan dom försvinner. Och det mesta har bjudits bort...
Så risken att det inte skulle finnas någon chaufför hemma hos mig, den är VÄLDIGT liten...... :p
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Hmm...i detta läge skulle nog jag lösa det med taxi. Annars kan man ju aldrig dricka vin till maten på helgerna.

Jag var ju mer eller mindre alltid ute fredag och lördag varje helg från 14 och uppåt.

Nu har jag inga egna barn men så hade mina föräldrar löst det tror jag, vi sa det aldrig rakt ut men dom sa att jag skulle ringa om det var något och sen löser dom det.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Ja taxi är väl en lösning i större städer.
Jovisst lilla gumman jag förstår att du är hysterisk men mamma var tvungen att dricka vin och pappa också så ring en taxi...
den kanske inte vill köra 2 mil utanför stan för att hitta dig i lilla byn men det går nog bra. Ring igen om det inte fixar sig så kanske vi kan hitta en nykter granne....

Tonårstiden m uteliv varar kanske 5-6 år MAX - att inte under den tiden kunna vara utan vin är otroligt, om inte annat kan man väl turas om.
Varför denna fixering vid sprit o helg - som om det vore någon slags mänsklig överlevnadsfaktor att dricka vareviga helg.

Och ETT glas vin till maten gör nog inte till eller ifrån om man nu ska hämta/åka till sjukhus pga ett eventuellt skadat/ledset barn.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Jag håller med dig!

När man kollar runt lite i bekantskapskretsen så känns det som om alla dricker minst en flaska vin på fredagkvällen och sedan blir det väl gärna något på lördagen också. Vad är det för fel på folk? Kan dom inte koppla av utan sprit eller vad är det frågan om?
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Nu har vi inga bussar som går hit så är ungarna ute så får vi åka och hämta dom.
Fast det skulle inte spela någon roll om det gick bussar heller. Skulle aldrig någonsin dricka alkohol om ungarna är ute. Det är mitt ansvar som förälder anser jag.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Luff skrev:
Ja taxi är väl en lösning i större städer.
Jovisst lilla gumman jag förstår att du är hysterisk men mamma var tvungen att dricka vin och pappa också så ring en taxi...
den kanske inte vill köra 2 mil utanför stan för att hitta dig i lilla byn men det går nog bra. Ring igen om det inte fixar sig så kanske vi kan hitta en nykter granne....

Tonårstiden m uteliv varar kanske 5-6 år MAX - att inte under den tiden kunna vara utan vin är otroligt, om inte annat kan man väl turas om.
Varför denna fixering vid sprit o helg - som om det vore någon slags mänsklig överlevnadsfaktor att dricka vareviga helg.

Och ETT glas vin till maten gör nog inte till eller ifrån om man nu ska hämta/åka till sjukhus pga ett eventuellt skadat/ledset barn.

Jag kan ju bara relatera till Stockholm eftersom jag är uppväxt där. Skulle jag bo på landsbyggden skulle jag nog vara tvungen till att tänka om i mycket;)

Ang valet att vara utan vin måste ju varje person avgöra själv. Jag dricker inte vin för att slappna av utan för att det är godare till vissa maträtter. :d Jag dricker vin långt ifrån varje helg och om jag har barn skulle det förmodligen bli ännu mindre då jag själv är uppvuxen med en alkoholist som drack betydligt starkare saker än vin.

Jag tycker dock att det är lite överdrivet att man inte ska få dricka vin en enda helg under 5-6 år för att man har tonårsbarn, iaf om man bor i en stad där det finns taxi.
Bor man på landet kanske en bra lösning är att växla av varandra eller som du skriver hålla sif till 1-2 glas vin när barnet är ute och svirar ;)
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

zask skrev:
Jag kan ju bara relatera till Stockholm eftersom jag är uppväxt där. Skulle jag bo på landsbyggden skulle jag nog vara tvungen till att tänka om i mycket;)

Ang valet att vara utan vin måste ju varje person avgöra själv. Jag dricker inte vin för att slappna av utan för att det är godare till vissa maträtter. :d Jag dricker vin långt ifrån varje helg och om jag har barn skulle det förmodligen bli ännu mindre då jag själv är uppvuxen med en alkoholist som drack betydligt starkare saker än vin.

Jag tycker dock att det är lite överdrivet att man inte ska få dricka vin en enda helg under 5-6 år för att man har tonårsbarn, iaf om man bor i en stad där det finns taxi.
Bor man på landet kanske en bra lösning är att växla av varandra eller som du skriver hålla sif till 1-2 glas vin när barnet är ute och svirar ;)

Har man tonårsbarn som är ute varenda helg under 5-6 år så har man nog större problem än fredagens vinare till maten.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Ja där har du en poäng och du skulle bra veta vad vanligt det är.

Idag är det vanligt att tonåringar har ett helt eget liv som inte har några som helst beröringspunkter med sina föräldrar utöver måltider och pengautdelning.
Det verkar som många vuxna tycker att det är skönt att få ett eget liv på helgerna så dom kan få festa ifred så att tonåringen håller sig ur vägen är väl bara positivt....
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Jag håller mig nykter om jag vet att tonåringarna är nånstans och eventuellt kan behöva skjuts. Självklart. Så viktigt är det inte för mig att få ta ett glas vin.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Luff skrev:
Ja där har du en poäng och du skulle bra veta vad vanligt det är.

Idag är det vanligt att tonåringar har ett helt eget liv som inte har några som helst beröringspunkter med sina föräldrar utöver måltider och pengautdelning.
Det verkar som många vuxna tycker att det är skönt att få ett eget liv på helgerna så dom kan få festa ifred så att tonåringen håller sig ur vägen är väl bara positivt....

Jo, Jag vet att det tyvärr är väldigt vanligt och jag aldrig förstått det där.
Slutar man plötsligt upp att vara en familj när barnen blir tonåringar:confused:
Då är det väl viktigare än någonsin att man finns till för sina barn.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Tja vad säger man
Är vuxna idag vuxna - vi ska festa varje helg, köpa svindyra moderna kläder för att duga, vi bleker, suger ut och fyller i.
Att ha tonåringarna idag är väl ett tecken på att föräldrarna är gamla - HJÄLP - och då tror många sk vuxna att dom måste hålla jämna steg.
Vi verkar inte trivas i vår vuxenroll - att var tråkiga ibland, sätta regler, gå på fest bara nån gång då o då och kanske köpa mer förståndiga kläder.
Oj det blev lite filosofiskt och långsökt det här....
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Jag har stor alkoholfobi så jag hade stuckit ut om mina föräldrar ens plockat fram en öl från kylen. :crazy:
Fast som tur är så dricker de inte mer än när de går ut, ca en gång i halvåret.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Luff skrev:
Ja taxi är väl en lösning i större städer.
Jovisst lilla gumman jag förstår att du är hysterisk men mamma var tvungen att dricka vin och pappa också så ring en taxi...
den kanske inte vill köra 2 mil utanför stan för att hitta dig i lilla byn men det går nog bra. Ring igen om det inte fixar sig så kanske vi kan hitta en nykter granne....

Tonårstiden m uteliv varar kanske 5-6 år MAX - att inte under den tiden kunna vara utan vin är otroligt, om inte annat kan man väl turas om.
Varför denna fixering vid sprit o helg - som om det vore någon slags mänsklig överlevnadsfaktor att dricka vareviga helg.

Och ETT glas vin till maten gör nog inte till eller ifrån om man nu ska hämta/åka till sjukhus pga ett eventuellt skadat/ledset barn.

Det är ingen fixering - men det är gott, och ett gott vin eller ett gott öl förhöjer en god middag, som man ju ofta äter fredag och/eller lördag. Eller tar en avec till kaffet efter maten. Det är gott, helt enkelt.

Under min tonårstid hamnade jag aldrig i den sitsen att jag varit tvungen att ringa mina föräldrar för att de skulle hämta mig. Hade jag gjort det hade de nog kommit, men sen hade det nog varit slut med utgång för ett bra tag (nåt år eller så) framöver, eftersom jag så tydligt visat att jag inte var mogen nog att kunna hantera ansvaret.
 
Senast ändrad:
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Jag förutsätter inte att barnet ifråga missköter sig - man kan väl råka illa ut ändå.
Hastigt sjuk, snubbla och skrapa upp benet, polarna sticker, punka på moppen osv.
För att inte nämna att råka ut för en riktig olycka där du ligger på akuten o ropar efter mamma - som inte kan komma på en timma än för så lång tid tar det m taxi fast det är 20 minuters bilväg....
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Luff skrev:
Jag förutsätter inte att barnet ifråga missköter sig - man kan väl råka illa ut ändå.
Hastigt sjuk, snubbla och skrapa upp benet, polarna sticker, punka på moppen osv.
För att inte nämna att råka ut för en riktig olycka där du ligger på akuten o ropar efter mamma - som inte kan komma på en timma än för så lång tid tar det m taxi fast det är 20 minuters bilväg....

Men det där är väl ändå inte särskilt vanliga händelser? Det har aldrig nånsin hänt mig, något av det. Om polarna sticker och jag är nånstans där jag inte kan ta mig hem själv, så faller det under kategorin "klarar inte av ansvaret". Med uppskrapat ben hade det nog ändå varit att ta sig hem själv (och där hade säkert mamma plåstrat om). Och råka ut för en olycka kunde jag ju lika gärna (troligare kanske, eftersom det var längre tidsperioder) göra när jag var utomlands (flyttade till England själv ett år när jag var 16), men inte satt föräldrarna stand by på arlanda under den tid jag var borta ifall ngt skulle hända.

Nej, hemma hos oss har det snarare varit att om man tycker man är stor nog att gå ut på kvällen/natten, då får man också vara stor nog att se till att ta sig hem på ett vettigt sätt. Klarar man inte det - nå, då var man uppenbarligen inte stor nog. Därtill hör ju även att inte utsätta sig för onödiga risker, så att man inte sitter där ensam med uppskrapat ben, eller hur det nu var.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 17
  • hästens kroppshållning

Omröstningar

Tillbaka
Upp