Älgloppor.....

Cosy

Trådstartare
Någon som har något knep (medel) som håller dessa små otäcka kryp :devil: på avstånd? Både hästar och ryttare blir mer eller mindre "bombaderade" numera ute på skogsritterna.:crazy:

Sv: Älgloppor.....

Just älgloppor vet jag inte hur de reagerar, men vi har kört med beckolja blandat med matolja och sprejat på. Funkar mot broms, sven, mygg och sånt iaf :idea:

Jag hade problem med dem förra året. I år har jag inte sett till dem som tur är. Tyvärr har jag inget knep. De verkar ganska oberörda av olika medel. Jägarna hade stora problem förra året vet jag. Det kanske lönar sig att höra med en sån om han har nåt bra tips?

Provat hjorthornsolja? Säljs visst i Sverige igen, åtminstone häromkring. Det luktar ju fruktansvärd stinkande apskit rent ut sagt :crazy: :rofl:

Hittils har jag bara haft en lus på hästen, en på mig. Flugsprej hjälper inte iaf. Men tänkte på om man skulle prova den där oljan iaf. Kan ju inte skada.

Álin skrev:
Provat hjorthornsolja? Säljs visst i Sverige igen, åtminstone häromkring. Det luktar ju fruktansvärd stinkande apskit rent ut sagt :crazy: :rofl:

Hittils har jag bara haft en lus på hästen, en på mig. Flugsprej hjälper inte iaf. Men tänkte på om man skulle prova den där oljan iaf. Kan ju inte skada.

Vart kan man köpa hjorthornsolja?
Vi har stora problem med dessa älgflugor/loppor!:eek:
/Camilla

Har haft hjorthornsolja på hästen under ridtur i älglustrakter och kan ju säga att dom lusarna struntade fullständigt i att hästen stank vedervärdigt...vi blev helt nedlusade ändå. Bäst är att undvika ungskogsområden och lövskog i myrmarkstrakter....sly och sånt elände.
Vedervärdiga kryp:mad: :cool:

Liknande trådar

Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
359
Senast: Elo
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
1 902
Senast: Mint
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 059
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 109
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka