älgloppor

K

kolungarna

Kanske inte denna tråd passar in här... men hursomhelst.
Jag blir vansinnig av dessa avskyvärda spindelliknande flygfän med sju liv och pansar! Tidigare visste jag inte vad det var, men nu får jag dem på mig nästan varje gång jag är ute och rider/springer. Jag hatar dem! Jag nästan gillar flugorna mot dessa, och då kan ni ju tänka er... I vanliga fall är jag verkligen emot utrotning, men finns det verkligen ingenting att göra mot dem? Idag då jag red en förövrigt härlig runda på skogsbanan så fick jag och min häst fem älgloppor på oss! Man känner sig inte såvidare fräsh med en älgloppa springande över kinden, trots att man duschat.
Det måste väl finnas fler som har erfarenhet utav dem?

Sv: älgloppor

Älgflugor men vi kallar dem älgloppor ;)
Jodu för första gången i mitt liv har jag träffat på dessa jä**la odjur och ja jag vill oxå utrota dom :mad:
De finns i sån otal mängd att jag blir galen, våra hästar har flera st på sig varje dag och de får panik och jag förstår dem :crazy:

Jag har bott här i 5 år och aldrig sett till en innan
Att ansa svansen varje dag är ett måste för de gömmer sig där och biter & suger blod, när man borstar och letar så springer de upp på ryggen på pållan eller hamnar på mig :mad:

Så nån som har bra tips kom igen :D

Flugor & mygg är inte hälften så irriterande tycker jag efter dessa odjurs tillkommande :crazy:

urk det går kalla kårar blä urk blä blääääääääää

ja hatar dom!! enda djuret ja aldrig skulle ta i ngnsin. skriker som en dåre om det är en på mijna hästar,mamma tycker det e lika kul varje gg :D

Dom jäävlarna kom hit för c.a 2 veckor sen, har undvikit att rida i skogen sen dess...
Kommer inte ihåg när dom försvann förra året? men när frosten kommer kan man ju hoppas!

Dom tål ganska mycket frost kan jag säja! Och dom tål både vatten, schampoo, mankam, piggborste... Nästan omöjligt att få bort dom när dom väl kommit in i hårrem, svansrot eller ditt eget hår. Vi hade en häst som nästan sparkade sönder boxen av vanmakt. Vi vågade inte stå bakom och leta i svansen heller, för rätt vad det var sparkade han bakut och blev vild. Finns det nåt medel som gör att dom inte "trivs"?

med risk för att verka korkad, vad är älgloppor för något :confused:

Har nog aldrig sett såna, begränsade till vissa delar av landet?

Låter iaf som att jag ska vara glad att jag (och hästen) aldrig sett någon , ta i trä... :)

Vad glad för det!

Jag vet inte helt hundra vad det ÄR, men äkligt är det iallafall. Liknar spindlar med vingar som är helt jäkla omöjliga att få tag på. Duschar håret varje gång jag varit ute i stallet och ändå så känner man något som springer i nacken, upp för kinden eller ner för halsen.

Så var glad att du inte vet vad det är!

Vi har provat vitlöksvatten och det hjälpte om det nu var så att dom kanske hade försvunnit vet jag inte, men dom har haft varje dag fram tills dess iaf.
Vi har lagt hela vitlöksklyftor i vatten som har dragit i 3 veckor och detta duschade vi på sen dess har dom inte haft några..

Igår så skulle jag gå en promenad i skogen med Novan. För att sammanfatta det hela så blev promenaden väldigt kort. 20 metwr in i skogen så blev hästen helt plötslig flugskimmel :eek:. Visst har jag sagt att jag gärna ser att hon blir flugskimmel men kanske inte så fort. Novan blev hysterisk men tillslut fick jag stopp på henne och ställde mig och började plocka. Fick bort det mesta av eländena och gick 20 meter till så var det kört igen. Skogspromenaden tog slut för hon drog hemmåt i en lugn men bestämd takt. När vi kom ut på vägen igen så var det bara att ställa sig och plocka igen :crazy:. Jag tog säkert död på minst ett hundratal äckliga kryp igår. Har aldrig tidigare sett så många och dom flesta flög sin väg igen och kan hoppa på någon annan stackars häst, älg eller rådjur.
Som tur är så förstår Novan att man försöker hjälpa henne så man kan stå bakom henne och plocka dom utan att hon sparkar trots att hon har sparkat bara sekunderna innan :love:.
Tack för tipset om vitlöksvatten :bow: :bow:.

Dom är vidriga. Känns som det börjar krypa på mig nu när jag sittar och läser det här. :mad:

Smart det med vitlöken. Ska prova. Hoppas det fungerar.

mysko skrev:
Vi har lagt hela vitlöksklyftor i vatten som har dragit i 3 veckor och detta duschade vi på sen dess har dom inte haft några..

Hur många vitlöksklyftor och hur mycket vatten blandade du?

skär sönder 3 klyftor och tryck ner dom i en duschflaska och fyll upp med vatten.

Lycka till!

Den ena hästen har inte använt detta och han har älgflugorna men inte min & den andra som sprayats :D

*ryyyys* De låter ju vidriga! Har ni ingen bild på dessa vidriga djur!!!??? :eek:

Jag har aldrig sett en och jag tycker det kryper på hela min kropp trotts det!!! :crazy:

Senast ändrad:

usch ja...... stängde ner sidan så fort som möjligt!!
Har jag haft tur som bara träffat på sånna två ggr, en på hästen o en på mig???

Gud, dom är sååååå VIDRIGA!!!!! Nästan värre än fästingar! :eek:

Hade en i håret häromdagen och jag hatar dom verkligen!

Sprayade du på hela hästen eller bara i svansen?
Är det i svansen som dom vanligtvis sitter, eller hela kroppen?

Sprayar du upp hela sprayflaskan, hur ofta behövs det?

Det kliar över hela mig just nu, urk, bläääää, ryyyys!!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka