ÄlgflugeÅr!!!

R

rosita

Vi har så fruktansvärt mycket älgflugor här i år, min ena häst hade 25 :eek:älgflugor runt svansroten och även i mamen, de är sååååååå äckliga, hur fan får man bort dom??
suger de blod? hästarna blir ju totalt avblodade om det fortsätter så här, nån som vet nåt medel de inte gillar?

Sv: ÄlgflugeÅr!!!

Jag har märkt att vitlök och spoton hjälpt lite på dem, jag hatar dem med men har tyvär inte hittat något annat som hjälpt så mycket. De suger blod men ska inte föröka sig på hästar, endast hjortdjur. Så konstigt att h*n hade så många på sig, mina brukar få "endast" ett par. Det är både älgfluge och fästingår, bäst är det om man har staket som håller hjordjuren utanför hagen, så kan man begränsa spridningen lite. Och helst inte ha skogshagar. De är aktiva hela året mer eller mindre..men de är som mest aktiva vår/höst(hösten är värst) så det är därför man oftast bara ser dem då. Älgar kan ha så mycket älgflugor på vintern att man kan se i snön var de legat, legorna är nämligen variga av blod och rödfärgade av älgflugorna :S usch säger jag bara.

Usch vilka otrevliga kryp! :(

Hur långt upp i landet kan de finnas då? Jag har aldrig någonsin sett en sån där läbbig typ här uppe hos oss...

de verkar finns mycket här i Skåne, vi som inte har så mycket Älgar:D
tror inte jag har så mycket hjortdjur heller, så det är verkligen konstigt,på sommarbetet växer "Älggräs"!!! om det kan ha med saken att göra, sen verkar det vara väldigt lokalt också, många runtomkring har inga älgflugor, vet inte varför de finns hos mig, mina hästar har väl "gott" blod.

När jag stod i mitt gamla stall kryllade det av älgflugor överallt! Herregud, där var 25 ingenting, fy faan... De höll sig mest i svansen på min så jag sprejjade säkert en hel flugmedel flaska där, då kröp de ut så tog jag dem med en pincett och dödade kallblodigt :devil:

Hatar dom små äckeldjuren. Har inte sett några i det stallet jag står i nu *peppar peppar*

Jag vet andra omkring som pratar om dessa jobbiga små kräk, men allvarligt talat har jag aldrig sett någon själv..skönt:)

Liknande trådar

Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
721
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 110
Senast: Amha
·
Hästvård :devil: :devil: :devil: :devil: :devil: Hjälp! Hästen är full av flugor som slaskar på småsår och suger blod! Har ni nåt bra tips på...
Svar
13
· Visningar
806
Senast: Elo
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka