Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns en artikel från Uppsala Universitet om lusflugor, finns typ 150 modeller. Där står att lusen dras till djurets rörelse och att de gillar mörka ytor. Där har man även provat vanliga flugpreparat med eukaluptus och citronella, själva ytan där man sprayat gillade inte lusen men till skillnad från en vanlig fluga gick den bara iväg till den närmase osprayade ytan och bet sig fast.
Så, ljusa kläder, ljusa färger på skrittäcke massor med citronellabaserade sprayprodukter.
Man kanske kan bombadera svansen med det i alla fall då de är så förjäkligt svåra att hitta där..Tack! Får prova citronella och se om det blir någon lindring. Av med dem blir man nog aldrig men allt som eventuellt kan göra det bättre är värt att prova!
Man kanske kan bombadera svansen med det i alla fall då de är så förjäkligt svåra att hitta där..
Hejsan jag köpte ett flugtäcke eftersom skrittäcket är så korta, dessutom är det billigare. Sen klippte jag med saxen runt sadeln . Fungerar utmärkt slipper leta älgflugor under ridturen ! Bästa tipset .Det fullkomligt vimlar av älgflugor i skogen nu vilket gör det nästan olidligt för hästarna. Idag plockade jag 15 älgflugor som samtliga tagit av sig vingarna och satt i svansen på hästen. Nu undrar jag om det är någon som har något bra tips på spray, medel eller dylikt som funkar för att hålla kräken borta? Jag hittade ett tips på nätet om att de ogillar lukten av kamfer, någon som testat och vet om det funkar?
Sen försöker jag rida i lite i byn m stråk genom gärden mm inte direkt i skogen.. Mindre flugor. De dras sig helst till ljusa eller så syns de mer på ljusa hästar!Hejsan jag köpte ett flugtäcke eftersom skrittäcket är så korta, dessutom är det billigare. Sen klippte jag med saxen runt sadeln . Fungerar utmärkt slipper leta älgflugor under ridturen ! Bästa tipset .