Diabetikern

Trådstartare
Så har man fått otrevligt mycket alger i sitt akvarium. Har fått göra rent det varannan dag för att det ska hålla sig någorlunda.
Har fått tipset att mörklägga akvariumet i 2 veckor för att alla alger ska dö ut. Tycker det verkar lite väl drastiskt för fiskarna men jag vet inte vad jag sak göra. Har ni varit med om detta tidigare? Råd? Alla tips mottages tacksamt.

Innan jag ger tips på åtgärder skulle jag vilja ha svar på några frågor......

1: Storlek på akvariet?

2: Hur mycket fisk har du i baljan?

3: Hur mycket växter har du och vilka sorter?

4: Vad har du för fiskar? Algätare, bottenlevare?

5: Kan du identifiera algen? Hur ser den ut? Färg? Hur växer den?

6: Använder du någon slags växtgödning?

7: Hur mycket matar du dina fiskar?

8: Har du timer på ljuset? Hur länge är det ljust? Vad har du för lysrör?

9: Står akvariet i solljus?

Många frågor blev det.... :o
Mörkläggning är en drastisk åtgärd, man kan få bort alger på enklare sätt. Svara på frågorna så kan jag nog hjälpa dig sen..... svårt innan.
:crazy:

Ok ska försöka svara på frågorna. :D

1: Storlek 70l

2: 3st.

3: Inga levande växter (än)

4: Fiskarna är. en mal, en Scalar och hm... halvstor fisk som är myclet vanlig men jag inte kommer ihåg namnet såhär på rak arm.

5: Ser inte hur själv algen ser ut. Men det är ingen som fastnar på stenar,glas mm mm utan får bara vattnet att bli grönt på nolltid. Vattnet börjar bli grönt på några timmar först långsamt sedan med fullkraft.

6: Nej bara en som gör kranvattnet mildare för fiskarna som de rekommendera i affären. AquaLife tror jag det heter.

7: Lite, lite en gång om dagen.

8: Nej men det sätts på vid 7-8 på morgonen och släcks vid 10 på kvällen. (+ - 30min) Inget lysrör utan en liten lampa som står brevid. Men nu på sommaren är det så ljust i det rummet det står i att den inte används.

9: Inte i direkt solljus men hela rummet fullkomligt badar i ljus. Svårt att hitta något ställe där det inte är i solljus i ca 1 timme.

Om det finns något annat sätt än mörkläggning så mottages det tacksamt.
Detta är mitt första akvarium så jag har börjat i liten skala. :D

Alger blir lätt av solljus så mitt tips är att du drar för fönstrerna när du inte är där. =/
Lycka till.

Ha ljuset på i akvariet under kortare tid. 14-15 timmar är väldigt lång tid. Du kan åtminstone halvera den tiden. Fiskarna klarar det utan vidare och du har ju ändå inga växter.

Ok, då ska vi se.....

Jag tror du har svävalger i ditt akvarium.... om du inte har en grön kleggig sörja på ytan oxå, för då är det nog algblommning.... Algblomning bekämpas med mörkläggning, men svävalgerna kan du få bort på annat sätt.

Första problemet är att du inte har levande växter.... de tar vanligtvis upp den näring som nu göder algerna.... Skaffa snabbväxande växter, typ Vattenpest (Egeria densa), växer som attan, eller Hornsärv (Ceratophyllum-arter) väldigt effektiva. Jag tyckte det verkade jobbigt med levande växter i mitt första akvarium, men upptäckte att det tyvärr är nödvändigt.... och ganska fint :D

Försök att ha lampan tänd mindre. Max 12 timmar, helst mindre. Speciellt nu när du har alger, kan du låta det lysa bara 10 timmar. Kan du dra ner persienner eller dra för gardiner under en vecka så är det väldigt bra.

Ta gärna en dag i veckan som standard, där firrarna INTE får mat. Mina får bara måndag till lördag, söndagen är matningsfri. Då letar de på växter och på botten i stället och städar lite.

Skaffa gärna en siamesisk algätare, de är oslagbara. Förutsatt att dina andra fiskar inte är för stora, så att en till fisk inte får plats... :crazy:

Om du har doppvärmare, så kan du sänka temperaturen något, så att den ligger på runt 25-26 grader, helst inte så mycket varmare.

Hur ofta gör du vattenbyte?? Prova att byt ca 20% av vattnet, varje dag i 4 dagar. Skrubba rutorna med en liten svamp, med grön baksida först och gör vattenbytet sen, annars flyger bara algerna runt och sätter sig igen. Slamsug botten, eftersom alger förökar sig med sporer, som fastnar i gruset. Ta ut plastväxterna och skrubba dem och koka dem, för att döda sporerna där med. Sätt inte i dem igen....Mata ingenting på denna tiden. Fiskarna överlever, det finns alltid mat i ett akvarium.

Vad har du för pump?? Det är bra om man kan ha den ganska högt upp, så att den rör om ytan ordentligt. Då blir det bra cirkulation i vattnet. Kontrollera att pumpen är tillräckligt stor för ditt akvarium....

Det är verkligen inte kul med alger, och särskilt inte i början när man håller på med akvarium. Det är många som tröttnar då. Jag höll ut, läste på mycket på nätet, och nu sitter jag med 5 akvarium hemma, storlekar från 54 liter upp till 250 liter.

Här har jag en bra länk åt dig.......

Akvariesida, med bra forum. Många tips kan man få där.

Där tillbringar jag mycket tid. Mest bara genom att läsa lär man sig massor, och det blir ännu roligare att ha akvarium om man kan mycket om det.

Lycka till nu och hoppas att du blir av med grönvattnet!!!!! Skicka gärna pm, om det är nåt mer!! :)

Skaffa gärna en siamesisk algätare, de är oslagbara. Förutsatt att dina andra fiskar inte är för stora, så att en till fisk inte får plats... :crazy:

Personligen skulle jag inte rekommendera siamesisk algätare till ett 70 lit akvarium, de blir 15 cm långa och behöver betydligt mer plats.

Jag hade väldigt mycket alger i mitt 43 lit akvarium i vintras, min lösning blev att köpa tre platy som inte blir så stora men älskar alger och nu har jag i princip inga alger alls. Även svärdbärare äter alger.

Om det var mitt akvarium skulle jag plantera ner växter och sedan skaffa en lysrörsramp, glödlampor är bra på att alstra värme men deras ljus passar inte så bra till växter. Även om rummet badar i ljus så behöver växterna ett lysrör.

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 315
Senast: Badger
·
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
855
Senast: MJLee
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 098
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar