Ok, då ska vi se.....
Jag tror du har svävalger i ditt akvarium.... om du inte har en grön kleggig sörja på ytan oxå, för då är det nog algblommning.... Algblomning bekämpas med mörkläggning, men svävalgerna kan du få bort på annat sätt.
Första problemet är att du inte har levande växter.... de tar vanligtvis upp den näring som nu göder algerna.... Skaffa snabbväxande växter, typ Vattenpest (Egeria densa), växer som attan, eller Hornsärv (Ceratophyllum-arter) väldigt effektiva. Jag tyckte det verkade jobbigt med levande växter i mitt första akvarium, men upptäckte att det tyvärr är nödvändigt.... och ganska fint
Försök att ha lampan tänd mindre. Max 12 timmar, helst mindre. Speciellt nu när du har alger, kan du låta det lysa bara 10 timmar. Kan du dra ner persienner eller dra för gardiner under en vecka så är det väldigt bra.
Ta gärna en dag i veckan som standard, där firrarna INTE får mat. Mina får bara måndag till lördag, söndagen är matningsfri. Då letar de på växter och på botten i stället och städar lite.
Skaffa gärna en siamesisk algätare, de är oslagbara. Förutsatt att dina andra fiskar inte är för stora, så att en till fisk inte får plats...
Om du har doppvärmare, så kan du sänka temperaturen något, så att den ligger på runt 25-26 grader, helst inte så mycket varmare.
Hur ofta gör du vattenbyte?? Prova att byt ca 20% av vattnet, varje dag i 4 dagar. Skrubba rutorna med en liten svamp, med grön baksida först och gör vattenbytet sen, annars flyger bara algerna runt och sätter sig igen. Slamsug botten, eftersom alger förökar sig med sporer, som fastnar i gruset. Ta ut plastväxterna och skrubba dem och koka dem, för att döda sporerna där med. Sätt inte i dem igen....Mata ingenting på denna tiden. Fiskarna överlever, det finns alltid mat i ett akvarium.
Vad har du för pump?? Det är bra om man kan ha den ganska högt upp, så att den rör om ytan ordentligt. Då blir det bra cirkulation i vattnet. Kontrollera att pumpen är tillräckligt stor för ditt akvarium....
Det är verkligen inte kul med alger, och särskilt inte i början när man håller på med akvarium. Det är många som tröttnar då. Jag höll ut, läste på mycket på nätet, och nu sitter jag med 5 akvarium hemma, storlekar från 54 liter upp till 250 liter.
Här har jag en bra länk åt dig.......
Akvariesida, med bra forum. Många tips kan man få där.
Där tillbringar jag mycket tid. Mest bara genom att läsa lär man sig massor, och det blir ännu roligare att ha akvarium om man kan mycket om det.
Lycka till nu och hoppas att du blir av med grönvattnet!!!!! Skicka gärna pm, om det är nåt mer!!