Alger eller örter?

S

Skuggabaldur

Har en häst med (troligtvis kronisk) bronkit. Hon fick det i vintras och har klarat tiden efter "tillfrisknandet" bra. Nån gång när det varit mycket pollen i luften har hon hostat lite bara. Jag har vid 2 tillfällen gett henne ett anis/timjan-avkok som jag fick recept på här inne. Har upplevt att det har funkat ganska bra.
Nu de senaste dagarna tycker jag att andningen är lite sämre. Det hörs inte eller så, men man ser vid flankerna lite. Tycker det är skitsvårt det där med att se hur det ska se ut när de andas... Nån kvickdragsfåra har hon inte iaf. Sedan så hostade hon 4 ggr på raken idag. Har en teori att det kan bero på att de slog gräset i hagen nyss - vet inte om det är helt uppåt väggarna dock.

Så jag tänkte iaf att jag skulle ta och köpa alger. Läste på Algbörjes hemsida och det är ju ganska mycket man ska ge och det ska blandas med kraftfodergivan. Det är bara det att hon får inget kraftfoder och jag funderar på om hon överhuvudtaget kommer att äta det...
Så jag kanske skulle prova med en ny anis/timjan-kur istället?
Eller be att få nåt slemlösande utskrivet? Tog TID innan det hjälpte i vintras - då blev hon helt symptomfri först när det fuktiga vädret släppte.

Vad tycker ni? Är så jobbigt med sjuka hästar:(.

I övrigt rids hon som vanligt när hon mår bra och jag har inte direkt märkt att konditionen skulle vara nedsatt heller. Hon är pigg och glad. Hennes näsa rinner ju, men det kan det ju göra vad jag har förstått?

Sv: Alger eller örter?

En fråga till: Vad är det för skillnad på bronkit och kronisk bronkit(/COPD/kvickdrag och allt vad det kallas)? För det måste väl vara det senare min häst har? Hon har ju ingen kvickdragsfåra och ingen nedsatt kondition, men de kan ha kronisk bronkit ändå eller?

Många frågor...

Jag kan tyvärr inte svara på allt. Men jag misstänker att min häst börjar få bronkit. Eller att han hade det lindrigt i vintras och att shettisen i stallet lider av det.

Jag ger min häst en dl alger varje dag. med ja betfor räcker. Behöver inte alls vara utblandat med ngt speciellt.!
Men jag upplever dock ingen skillnad har gett kraken det så länge jag haft honom och först nu som jag märkt av det. (tror inte han hade det innan).

Jag ska få ett recept antagligen ngt liknande ditt att ge shettisen och min häst några veckor i vinter när det är som värst så får vi se om det hjälper. Vilket ajg hoppas skarpt på!

Hade nog inga riktiga svar mest svammel. Men hoppas du fick ut ngt av det iaf!

Usch, ja det är inget skoj när de blir sjuka:crazy:. Hoppas din blir bättre iaf! Intressant att höra att algerna inte hjälpt honom. De är ju ganska dyra ändå... Får se om jag provar anis/timjan-kuren först iaf. Kanske kör den lite längre.

Vet du eller nån annan hur länge man ska ge den egentligen? Och var man kan få tag på lakritsrot?

Jag gav min bronkit häst carrageen för några år sedan. Hon är helt symptomfri idag! Första veckan vägrade hon äta det men sedan gick det bra, tänk på att ge lite de första dagarna. Min häst fick dock äta det i ett år innan hon blev helt bra. Det är helt klart värt att prova även om det är rätt dyrt. Jag testade massor av olika slemlösande innan men inget hjälpte mer än tillfälligt. Titta över stallmiljön också, det bästa är så mycket utevistelse som möjligt.

Hej, en bronkit som varat mer än ung, tre veckor tror jag man kallar för kronisk...en kronisk inflammation behöver inte betyda att den finns där för alltid utan just att den har pågått ett tag (har ingen bronkithäst själv men däremot en hund med kronisk bronkit:crazy:)

Hej igen tänkte inflika att jag testat då vanlig börjes alger inte den carragreen. Kanske är den som skall hjälpa :P
Får ta och kolla upp det hela.

För personligen tycker jag inte algerna är allt för dyra.

Tack för svaren! Hon hostade idag igen lite och så tycker jag faktiskt att hon känns lite segare än vanligt när man rider och blir andfådd fortare. Så jag bestämde mig för att ringa vet. imorrn och höra om jag kan få nåt slemlösande utskrivet eller om hon tycker jag ska testa nåt annat.

Det som jag vet har funkat bäst på de problem du beskriver är Viequo Bronchheal, ett flytande fodertillskott som rensar från djupet.
Du kan titta på www.vetvital.se står iofs inte så mycket på svenska sidan, men det går att få upp information på engelska.

Oj, vad bra! Ska kolla upp det ikväll:).

Liknande trådar

Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
1 025
Senast: terrific
·
B
Hästvård Hejsan! Nu startar jag min första tråd här på buke :laugh: Jag behöver lite åsikter från er med erfarenhet av hästar med...
Svar
8
· Visningar
1 603
Senast: ridtravare
·
B
Hästvård Hejsan! Nu startar jag min första tråd här på buke :laugh: Jag behöver lite åsikter från er med erfarenhet av hästar med...
Svar
2
· Visningar
843
Senast: terwa
·
S
Foder & Strö Min häst har troligtvis kronisk bronkit. Hon fick en massa olika mediciner i vintras och blev till slut jättemycket bättre och gick att...
Svar
12
· Visningar
5 646
Senast: LisaPL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Jag kunde köpa en hund
  • Uppdateringstråd 31