Älgen Tor får inte tränas i ridning

Sv: Älgen Tor får inte tränas i ridning

Varför skulle det vara olämpligare än säg.. att rida på en häst, en kamel, elefant eller en åsna?

Det finns inga djur som är "skapta" till för att ridas på.

Är det ens lagligt att ha älg som "husdjur"?

Varför skulle de inte vara de?

De finns en familj här uppe som har en stor älg farm. Precis som denna människa har. Han har en stor älg farm för turismens skull. ;)

isf skulle de inte vara lagligt att ha hjortar, rådjur, kameler,strutsar, alpacka mm som husdjur anser jag. Dom är juh lika vilda som älgarna. :p

Jag menade mer ifall man bara liksom kunde fånga in en älg från skogen och göra den tam.
;)

Gud vad folk ska lägga sig i...:angel:
Den är ju tam och den blir iallafall inte sysslolös gående i ett häng.
Rida kanske inte är nått man att åka säde efter den våre ju roligt. De gör man ju med renar.

Varför skulle det vara olämpligare än säg.. att rida på en häst, en kamel, elefant eller en åsna?

Det finns inga djur som är "skapta" till för att ridas på.

Det finns djur som är framavlade för att ridas på och har en fysik därefter, det säger väl sig självt? Likaså att älgen inte är ett av de djuren.

Det finns djur som är framavlade för att ridas på och har en fysik därefter, det säger väl sig självt? Likaså att älgen inte är ett av de djuren.

vilka djur exakt anser du är framavlade och har en fysik avlad att ridas på?

Har varit ett reportage om älgen Tor i ridsport, och det verkade så gulligt! Han som "äger" Tor har ett älghägn, och håller alltså inte Tor som en häst i ett stall. Tor hittades som liten älgkalv och har handmatats för att överleva och alltså vuxit upp mer som ett föl än en älg. Mannen som har honom har typ vant honom vid träns och tömkört mest på kul, och sagt att om det går att rida in honom kanske jag testar :D

Fanns några bilder på älgar som reds i Ridsport också, ska se om jag hittar något!

Tycker det är lite fjantigt att länsstyrelsen ska lägga sig i, om ingen mår dåligt kan väl Tor få bli riden om han nu vill det. Och vad betyder egentligen uttalandet, "hej, vi tycker det är olämpligt att du rider på Tor" Jaha, och?

Håller med alla ni som likställer det med att ha;kameler,strutsar, alpacka m.fl
Att vi har dem i frysarna är helt ok,men att ngn har en annan lite annorlunda idé,då kommer genast "Storebror" och pekar med hela handen:confused:
Om de istället kunde lägga mer krut på,ärenden som verkligen visar dålig djurhållning,och direkt göra ngt åt dessa. DET vore en välgärning för folk & fä.:idea:

Länsstyrelsen ja, där sitter det ju mest stadsfolk som "vet hur bönder och folk på landet måste göra för att allt ska bli så bra så bra." :smirk:

Länsstyrelsen ska man hålla så långt ifrån sig som det bara går och det dom inte vet det lider dom inte av. :smirk:

Låt dom sitta i sin puttenuttiga sagovärld och tro att dom bestämmer, det är lugnast så. Jäkla vuxendagis. :cool:

Är det ens lagligt att ha älg som "husdjur"?

nej det är inte lagligt!! älgen ägs av staten - och statens djur får inte hållas som husdjur. samma regler som för tex skadade örnar osv - dom måste lämnas till polisen och dom fixar om vårdnad om dem.
du måste till och med ha tillstånd från staten för att få äga ett björnskinn. de chippas och de är skithårda krav på hur de hanteras. du får inte ens ärva ett utan tillstånd. stört..
så för att hålla älg i hängn krävs tillstånd för turismnäring osv.. precis som för en djurpark.

Senast ändrad:

vilka djur exakt anser du är framavlade och har en fysik avlad att ridas på?

Jag skulle vilja påstå att ganska många raser under arten som kallas häst idag är framavlade för en fysik som ger dem förutsättning att bära en ryttare i rätt form, för att öka ridbarheten och därmed minska skaderisken. Något en älg definitivt inte är.

Senast ändrad:

Jag skulle vilja påstå att ganska många raser under arten som kallas häst idag är framavlade för en fysik som ger dem förutsättning att bära en ryttare i rätt form, för att öka ridbarheten och därmed minska skaderisken. Något en älg definitivt inte är.

men vi har inte avlat fram hästen!!!!
o inte elefanten inte laman inte kamelen heller.....
där emot e hästen mer lämpligt byggd för att kunna dra precis som en ko vilka dom oxå går att rida på......
ja det har blivet en massa raser av hästkorsningar men alla hästar e fortfarande byggda likadant som för tusentalsår te bax, så jag skulle inte vilja kalla dom avlade för att rida på.. nej..
så jag kan inte finna någon orsak till varför en Älg skulle vara sämre än en häst att rida?
det finns mycket ryggproblem hos våra hästar Kanske Just därför att dom INTE är lämpliga som riddjur...jo de kan dom vara om dom skulle ridas lika hårt som en älg kanske...då skulle nog både älgen o hästarna hålla!!!!

Kossor har ryggmuskelatur som bättre orkar bära ryttare än häst.
Antagligen har älgen det också.

*kl*

Ehemm, det finns en ras på älg som då benämns Sibirisk ridälg.

Dessa är då tamdjur som används för just ridning :D.

Så nog fasen finns det älgar som kan passa som riddjur precis som det finns kameler, dromedarer, lamor, kor, jakar, elefanter, åsnor m.fl som kan lämpa sig som riddjur.

Att jag räknar upp just dessa djur är för att dessa historiskt sett har använts just som riddjur :D, det finns annat att sitta på här i världen än bruna halvblod.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ärendet med tränaren som anklagats för sparkar mot en ponnys hovar under ponny-SM i hoppning i Vetlanda i fjol får tas om från början...
Svar
0
· Visningar
556
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Sydöstran) En 27-årig kvinna erkänner att hon fabricerat ett falskt veterinärintyg inför försäljningen av en häst. Hon åtalas nu i...
Svar
0
· Visningar
851
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Sydöstran) Det var ridsportprofilen och fritidspolitikern Åsa Thelning, 46, som omkom i trafikolyckan i fredags kväll. Åsa Thelning...
Svar
0
· Visningar
1 117
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Sydöstran) Amanda Clang och Anna Wiberg gillar det nya underlaget i ridhuset och ser fram emot premiärtävlingen. Foto: Gunnel Persson...
Svar
0
· Visningar
749
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama