S

Starport

är det någon mer än jag som har erfarenhet av älgar i skogen?

Jag mötte 4 stycken! idag när jag var ute och red. Dom stod 50 meter ifrån mig och glodde.. Sen sprang dom över grusvägen när jag skulle rida förbi dom och då var det bara 20 meter..

Tur att min lilla travare höll sig hyffsat lugn :P mot vad det kan gå ;)

Synd att jag inte hade med mig mobilen i skogen och kunde ta kort :/ ska ha med mobilen nu varje gång. ifall jag trillar av....

Kan inte någon mer berätta någon Älghistoria :D :idea:

Sv: Älgar

Har egentligen många älghistorier men inte så många som jag kommer ihåg precis...

Mitt första älgmöte, för många år sedan på ett annat ställe, mötte jag en älg som kom rakt emot mig och min häst. Hästen blev rädd, tvärvände och sprang tills hon började fundera på varför. Hon sänkte farten, stannade och vände sig om för att se vad hon sprang från och såg ingenting, för älgen hade försvunnit. Sedan var allt frid och fröjd!

Där jag bor nu möter jag älgar ibland. Första gångerna blev min häst livrädd och började backa, kunde backa ett par km. Det var alltid tre älgar, såg ut som mamma-pappa-barn. Min häst vande sig med dem tillslut då vi mötte dem ca 3-4 gånger i veckan, då kunde vi stå och titta på dem.
En gång gick mor och barn över grusvägen först, sedan kom pappan och stannade på grusvägen och så tittade vi på varandra; jag och min häst tittade på älgen. Jag vet inte hur länge vi stod så men i alla fall någon minut. Känsla!
En annan gång pratade jag i mobilen med chefen för mitt jobb, när det plötsligt sprang upp en älg på grusvägen. "Oj nu kom det upp en älg!" utbrast jag, chefen undrade om vi skulle lägga på men det gick bra.
En annan gång red jag när det regnade och då såg jag plötsligt två älgar inne i skogen, de såg allmänt blöta och fula ut.
Förra gången jag träffade på älgar var det fyra stycken ca 30 meter från oss mitt inne i skogen, jag tittade på dem när vi red förbi.

Sedan har jag sett många älgar som bara stått still inne i skogen flera gånger.

En gång träffade jag på en flock med rådjur, inte bara ett par eller fem utan verkligen en flock Det var minst 30 ,jag började räkna dem men hann inte klart innan de upptäckte att det satt en människa på djuret som stod nästan mitt iband dem, så då sprang de iväg. Både stora och små var det.

Min häst får generalpanik om hon får skymten av en älg så jag hinner inte titta på dem predis. får göra allt jag kan för att få kontroll och när det är gjort är älgen borta redan. Som tur är träffar jag på älgar rätt sällan när jag rider, mycket oftare när jag kommer med bilen. Då brukar jag stanna och titta på dem ibland. Vi har gott om vita älgar här också och de är rätt fina på sitt sätt.

Min lilla syster på 10 år va ute i förrgår och red min gamla ponny när dom träffa på 2 älgar.
Rosita hade bara blåst upp sig o så, men duktig som hon är så stod hon bara stilla där tills älgarna gick igen! Anna (syrran) tyckte bara det va spännande, men jag blev lite galen :crazy:
Tycker sånt där är jätte läskigt juh :S Men mest är jag rädd för björnar!! Är dom vakna och så nu väl?

frid

Jag har en...
I vintras kom två av mina hästar som går i en STOR skogshage springande "livrädda" och uppskärrade som bara den... VART FANNS DEN TREDJE som gick i samma hage?:eek:

Kände paniken infinna sig, såg framför mig hur han sprungit åt ett annat håll i panik och nu låg skadad någonstans.:smirk:

Började leta och efter ett tag fann jag honom- stående lugnt och stilla ätande ur ensilagebalen jag ställt ut till dom...tillsammans med en älg!!!:D :rofl:

Bägge två såg på mig med lugna ögon , och fortsatte sedan att äta...

Och givetvis hade jag inte kameran till hands!

Man har väl aldrig kameran med när man skulle önska - och om man mot all förmodan har den med är man för tagen av ögonblicket för att komma på att ta en bild...

Jag träffade en (troligtvis nyligen avvand, den verkade lite förvirrad och aningen kalvig) liten älg förra sommaren. Han följde efter oss när vi red i skogen! Hästen hölls sig lugn och jag med så det var mest en trevlig upplevelse... samma ridtur hade vi ett par rävungar som smög på oss bakom buskarna och så avslutade vi med att köra race med en massa unga kossor!

Kändes som om vi ridit rakt ut i naturens barnkammare den kvällen...

Det fanns en period då vi kunde se älg lite nu och då när vi var ute och red. I dagsläget är de som bortblåsta, jägarnas teori är att det beror på björn. Som mest har jag sett fyra älgar ståendes på ett hygge när vi kom runt en kurva i galopp, hästarna var så pass vana att de inte gjorde någon större affär av det hela.

En häst jag hade hemma var rädd för allt utom älg vilket hennes ägare förklarade med "jo, älgarna har passeringsstråk genom deras sommarhage".

Pappa berättade att när han körde i skogen i början av 70-tale, så var det ett tillfälle då han befann sig på ett hygge med 24 älgar runt maskinen, skotare). Då hade han velat ha en kamera.

Vi ser inte ofta älgar kanske för att jag rider på dagtid.

Men såhär gick det till en gång.

Jag red på en skogsväg när en älg dök upp en bit framför oss. Jag satt lugnt kvar på hästen men tog givetvis ett rejält mantag om-ifall-att. Vad gör hästen? Jo, hon börjar slängtrava MOT älgen! :eek: Älgen blev givetvis jätterädd och förvann in i skogen. Och hästen ville efter. Rakt in bland snåren. (Vad jag var glad för mitt mantag! Men jag trodde givetvis att hon skulle vänt som hon gjorde när annat "farligt" dök upp.)

Förresten så gick min (outbildade) häst i passage när vi mötte en lös kossa. En kompis kommenterade "men va kul då fångade du väl upp henne och fortsatte lite". Gud, nej, jag hade fullt sjå att hålla mig kvar. Inte en tanke på att få henne att fortsätta. Bara sluta så jag inte studsade av! Där tryter både talang och kunskap...

Det finns ett stooooort monster till älgtjur i skogarna hemma hos mig, han är helt galen, har blivit jagad av honnom flera gånger när jag vart ute och ridit,:crazy: våran granne fick springa för glatta livet när hon skulle hämta posten en morgon..

Varje år under älgjakten håller jag tummarna för att någon ska skjuta odjuret, men det har inte inträffat dem senaste åren så jag får nog vänta ett tag till. Har pratat med jaktledaren i ett av jaktlagen som jagar runt i vår skog, men varje gång det är jakt så är den här älgen spårlöst försvunnen :mad: När ska hans "tur" försvinna?! Just nu finns det inte en häst runt om mig som inte är älgrädd... Det är synd.

Mitt hittills enda älgminne kommer från tiden jag hade ponny och hon gick på sommarbete uppe i Härjedalen. Jag var där och hälsade på henne och upptäckte att det gick två älgar i hagen och berättade såklart det för bonden som hade hand om betet. Det visade sig att han, när han satt upp hagen för sommaren, råkat stängsla in älgarna i hagen och inte fick ut dem, utan de verkade helt nöjda över att gå tillsammans med hästarna i den jääääättestora hagen... :crazy:

Älgar är ett onödigt ont när man är ute och rider haha.
Jag har mött ganska många älgar. en gång var vi (jag å min travare) ute i skogen där vi rider ganska ofta. Då fick älgarna syn på mig och hästen och sprang ut på vägen framför oss.
Birk blev livrädd och innan jag hunnit reagera så värst mycket hade vi tvärvänt och sprang hemmåt.
Eftersom han är llivädd för löv som blåser på backen så är det ju inte så konstigt att han sprang hem när han träffa en älg :rofl:

Möter älg rätt så ofta...

En gång var jag ute och promenerade med Lilleman som jag såg att det fanns älgspår i skogen. Fortsatte framåt men tittare vars spåren ledde, för att efter några meter vända blicken mer uppåt:crazy:
Självklart så står det en jäkla älg mitt i ett buskage, ca 1 meter ifrån en...

En annan gång så mötte jag och min ridpolare en jäkla massa älgar på en och samma ridtur. Kommer inte ihåg hur många, men det var iaf fyra stycken.
En av dom var på bekvämt avstånd och det andra tre bestod av ko, årskalv och fjolårsklav som var på en kulle brevid vägen. Helt harmlösa, kon låg och vilade undertiden som kalvarna bara stod och tittade.

Fjolårsklaven jag nämnde högre upp kom efter att blivit bortstött för att äta buffee i hagen. Först såg vi att staketet var sönder en eftermiddag och att det var fullt av älgspår vid det stället. Blev att laga, skotta och lägga högre staket där (snön hade gjort banden nästintill osynliga).

Samma kväll när jag nattade hästarna och skulle gå och tömma vattenhinken står kalven och käkar från höbollen. Harar är helt ok när dom kommer och käkar lite kvällsmat, fåglarna lika så, men när det börjar vandra in älgar så blir man lite förbannad:cool:

Hon brukade efter det antingen stå utanför hagen och kika på hästarna eller vila på grannens gräsmatta (med utsikt mot hagen). Och när hagen blev tom så gick hon in och åt. Tro nog att Carissa gav henne stryk när hon beträdde hagen första gången, för hon gick aldrig in när hästarna var ute efter det.

Nåja; höbollen tog slut, ledningarna i elbanden gick sönder, likaså massor av isoldatorer och tillslut så dog även kalven.

Vi drabbas inte så mycket av älg även om man träffas då och då. Hästarna tycker att det är rätt ok. Det som blir värre är dom renar som kommer hit ner till norrlandskusten för att få käk på senvintern.

Att möta 1500-2000 renar i skogen kan bli en intressant upplevelse kan jag lova. Det blir bara för mycket för dom stackars hästarna när renarna fullkommligt "rinner" fram i terrängen.

/Kicki :)

Första gången jag mötte älg med tjejen jag har nu så hade jag ridit henne i 2-3 månader..
Tanken blev ju att nu bär det av någonstans....
Men min Bääs gnäggade glatt som "tjena kompis"..
Det har hon gjort för alla älgar vi mött.. Vill gå fram o hälsa..

Dock reagerar hon inte lika om Vildsvinen är ute...
Kan man annat än skratta då man rider ute i den skog som finns kvar efter stormen Per.. Sicksackar mellan fallna träd.. Då helt plötsligt ett gäng stenar reser sej o springer iväg..
Vi dansade ut ur skogen mellan träden på bakbenen.. Jag skrattade högt o ljudligt i skogen.. Min Bääs va helt förstörd.. Hennes hjärtas slag hördes långa vägar..
När vi kom ut ur skogen va allt o alla dödligt farligt.. När ett löv blåste över vägen va jordens undergång kommen.. När några gubbar stog med oranga kläder på en täckt så kunde hon ha svimmat på fläcken.. Särskillt när dom började prata med mej.. Så vildsvinen gillar hon inte.

Jag har aldrig haft en så rolig ridtur någon gång.. :D

jag och min kompis var ute och red i skogen..

rätt som de var såg vi en älg, vi fortsatte rida lite sakta mot den i hopp om att den skulle springa iväg,
men nej,, den började springa mot oss istället så vi vände om och började galoppera därifrån och den dumma älgen springer efter:eek: :eek:

hehe men till slut stannade älgen, vände och sprang in i skogen istället:D :D

Mötte älg var och varannan dag där jag bodde förr.

En dag när jag kom körande hemåt så såg jag att det stod en älg utanför stallet och kikade in genom fönstret på hästen som stod kvar inne. När jag kom ner på gården så stod älgen i porten, var på väg in i stallet för att hälsa på hästen. Den såg oss komma, vände och travade iväg i en väldans fart. :D

En annan dag stod den en älg och hängde med huvudet över tråden till hagen när hästarna åt ur varsin hink. Älgen var så sugen på att få äta gott ur hink han också. :D

Har mött älg många gånger när jag ridit i skogen. Det är kul när man har med sig två lös hästar och möter ett gäng älgar. Dom är så nyfikna på varandra. Det har alltid gått bra. Jag möter snälla älgar.

Grannen brukade kolla med kikare in i hästhagen. En morgon ringde han och sa: du har 12 älgar i din hästhage. Det var lite jobbigt att laga banden och byta islolatorerna efter att älgarna hade varit på besök.

Senast ändrad av en moderator:

älgar, rådjur, rävar, björn och varg
många är de djur man träffar på
men man kan väl inte bli arg
och inte heller bli rädd eller så
så håll i hatten och var glader
njut av mötet i skogen
se till att du och hästen inte får spader
DÅ är du för skogen mogen

Jag red en ridskolehäst som jag vidareutbildar. När vi kom på en grusväg så dök det upp 2 älgar precis bredvid oss. Jag vågade inte ta tag i tygeln utan hästen fick trava lite på sin sida medans älgarna travade på sin sida av vägen. Sen vek dom av till höger upp i skogen o vi fortsatte vidare på vägen.. Jag hade nog 300 i puls det kan jag lova hihihihihih.......

min förra medryttare mötte en älg när hon var ute med donnis, jag har bara hört om hästar som blivit livrädda när de sett älgar. Donnis hade dock glatt gnäggat och hälsat som om älgen var vilken häst som helst:p

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 574
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar