Alfalfa hö?

S

SecretLady

Min häst är lite tunn och omusklad. Hon står i en hage med lite gräs,
för att vänja sej tills det e dags o gå upp på "backen" på 17 tunnland gödslat gräs.
Nu äter hon ensilage, och funderar på att ge henne runt 2 kg alfalfa hö om dagen.
För-nack delar med detta hö? ca kostnad?

Tackar!

Mia
 
Alfalfa kallas Lusern på svenska, finns som pellets och hack i butiken. Att få tag på det i hö-form kan vara svårt eftersom Lucern växten är relativt tufft att torka i vårt klimat (grov stam och MYCKET sköra blad).
Jag skulle tro att priset ligger över ”vanligt” hö.
Lusern är hög på Ca, kan vara bra att kontrollera balansen med fosfor och magnesium.
Lycka till i dit sökande!
 
Okey! men vilket är bäst, pelletrerad eller hack?
Min förra medryttar pålle hade lucern hack, och jag var lite smått
allergisk mot det. Pelletrerad kanske funkar bäst? :confused:
Är det någon skillnad innehållsmässigt med pellets- hack?

Skulle du rekomendera detta till min fis?

:bow: Tackar
Mia
 

Liknande trådar

Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 218
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 916
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 572
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 883
Senast: Desiree2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp