Aldrig mer idioter!

kopparberg

Trådstartare
Kollade på Animal Planet igår, där var ett program där Kelly Marks (heter hon va?!) utan minsta problem red in helt vilda hästar.

Jag vet ju sedan "barnsben", uppfostrad av en riktig hästkarl, att: "är det inget gjort, är det inget gjort fel heller".
Men igår så förstod jag ju HUR lätt det är att förstöra en häst! Och hur jäkla enkelt det är om man gör det man ska på ett vettigt sätt! Och hur enkelt det faktiskt är att vinna en hästs förtroende! :love:

Min ena häst är en känslig individ. En framavlad häst med fin tysk hoppstam. Känslig och arbetsvillig, som de är avlade att vara.

Jag köpte honom som unghäst, och det var faktiskt så enkelt att "tämja" honom. Han var alltså helt ohanterad, hade gått på lösdrift på ett stort stuteri.
Likaså att rida in honom var "a piece of cake".

Men sedan började problemen?! :confused:
Han började bli känd som "vild att leda" till och från hagen.
Han började bli fjantig och skvättig om man rörde sig för hastigt omkring hans huvud osv, osv.
Jag viftade bort det som "fjant", då jag ju aldrig behandlat honom illa.
Nu långt efteråt, så har jag fått veta att bla fyllot som jobbade i stallet där mina hästar stod, hade för vana att avreagera sig lite då och då på hästarna.
Och nu snackar vi ju inte ngn regelrätt misshandel, utan lite "småhugg", som gap och skrik i fel sammanhang, lite ryck och slit i grimskaftet och sådana saker.
Min häst kan fortfarande trots att det var längesedan jag flyttade därifrån, bete sig "skräckslaget", och vara skygg i boxen.

Jag lät en brud rida min häst ibland. Hon busred, krånglade och höll på bakom min rygg.
Dessutom så talade hon inte om att ridningen inte fungerade längre.
Så plötsligt så satt förvånade jag på en häst som förut varit skitenkel att rida, på en som var helt oregerlig, försökte ha av mig, blev vansinnig när han inte själv fick välja gångart osv.

Så jag har bestämt mig, ALDRIG MER får ngn som inte är 100% hästvettig hantera mina hästar!
Hellre då att jag inte har häst!

Sv: Aldrig mer idioter!

Förstod att du hade lärt dej nånting efter programmet...men vad ??????
Tyvärr missa jag det, men såg programmet om vildhästarna, och lärde mej att en flock styrs på olika sätt.
Vad det gäller din häst så vad det tråkigt att han har/hade tappat sitt förtroende för människan.

Hästar föds ju inte "oregerliga" utan just för att följa sin flock, är man därför en god flockledare och förstår sin häst finns det i stort sett inga "problemhästar".
Att våran kunskap inte alltid räcker till är en annan sak.

Såg på ett program för nån vecka sedan om nån cowboy i USA och jag blev djupt imponerad bara av honom.
Han hade en hund bla som skulle avlivas för den var "omöjlig", han tog hand om den och idag gör den samma jobb som 3-4 hästar hade gjort på farmen (när de vallade boskap alltså) och hunden var lugn och harmonisk och var med lös hela tiden....

Har själv oxå goda erfarenheter från olika kurser med en amerikan som heter John Moore, mycket duktig. Har fött upp 2 hästar själv med denna hantering och det mesta har gått smärtfritt, inridningen speciellt. Man lär ju hästarna allt från backen först innan man sätter sig på dem. Jag har anammat detta fullt ut och rider nu trail och reining (dicipliner i westernridning).

Jag lärde mig att OM folk som inte kan hantera hästar börjar göra stora fel, då får hästen men för livet.
Och så länge man då inte gör helt idiotiska fel, då är ju hästen harmonisk, och man slipper ägna en massa tid åt problemlösning.
Jag trodde faktiskt inte hästar var så "lättförstörda".

Nu menar jag inte att man inte får göra misstag när man hanterar hästar, för det måste man ju få göra.
Men uppenbarligen så är det alltför många som blir rent elaka mot hästen, och då går det åt skogen.

Men jag fick ngn sorts aha-upplevelse då det gick upp för mig att det ju är så enkelt!
OM man gör rätt...

Vi fick i höstas hem vår flockuppfödde och skickligt inridna lilla islandshäst som nu är 4 år, var hingst tills han var 3. Och han är verkligen *suverän* - glad, positiv, nyfiken och tillitsfull.

Inga problem med nåt; att klippa, lasta, vara ensam en stund, kolla in nya miljöer och trafik osv, han ställer upp på allt. Och det är just det - att fortsätta göra RÄTT ... För han, han gör ju just det.

Helt klart så har ju vissa människor "det" när det gäller hanteringen av djur.
De klarar ju av djur som andra misslyckats med helt!
Håller med om att det är imponerande! :bow:

Kände själv min desperation med min häst när jag ett tag kände att jag faktiskt inte klarade av honom längre. :crazy:
Och som några hurtfriskt säger "bara att börja om", funkar ju inte, för man kan ju aldrig göra allt ogjort!
Tackochlov så är min häst nu som innan jag lät hon som var så fel rida! :bow:
Nu är det samma harmoiska häst när man rider, och jag känner återigen att jag har den där "direktkommunikationen" som gör att det känns som om man bara behöver tänka, så utför hästen.
Så slutsatsen är ju att när problemen blev så stora, då höll jag på att gå bet!

Visst är det härligt när det är så! :)

Minns när jag skulle lasta min häst första gången, då han var 1,5 år.
Bara att knalla fram till luckan, hästen klev snällt med.
Sedan hoppade han bakåt en gång, jag följde med.
Sedan gick vi framåt och direkt in. Och så har vi fortsatt! Hur lättlastat som helst!

Men jag hade ett problem, som jag inte hört många som haft. Jag fick inte UR hästen ur kärran!
Han gillade inte att backa, och flera ggr så gick han halvvägs ut igen, och sedan in igen! :D
Men det försvann efter ngt år, och var ju egentligen inget problem.
Det positiva med det, är ju att han aldrig har, och förmodligen aldrig kommer kasta sig ur när man lastar ur. :bow:

kopparberg skrev:
Minns när jag skulle lasta min häst första gången, då han var 1,5 år. Bara att knalla fram till luckan, hästen klev snällt med. Sedan hoppade han bakåt en gång, jag följde med.
Sedan gick vi framåt och direkt in. Men jag hade ett problem, som jag inte hört många som haft. Jag fick inte UR hästen ur kärran!
Han gillade inte att backa, och flera ggr så gick han halvvägs ut igen, och sedan in igen! :D
...och där såg jag ännu ett fel som många gör, nämligen att de är så fokuserade på att lära hästen att GÅ IN I transporten, så de glömmer att lära hästen hur man BACKAR UT, innan den står där i transporten och inte har en aning om hur man gör... :smirk:
Lastträning av en grön häst handlar precis lika mycket om att i början HINDRA hästen från att gå in hela vägen innan den har lärt sig att backa. Så i början ska man gå på lämmen några steg, sen backa ur, sen några steg till på.. och så av igen. På det sättet känner sig hästen trygg både med att gå på och av innan den ens befinner sig i transporten första gången.
Ingen kritik mot dig kopparberg - bara ett tips på hur man kan göra det ännu bättre. :)
/JES

Kassiopeja, det missade vi också men med vår lille så var det ändå inget problem. Han tyckte det var lite läbbigt med en sluttande läm men med medhjälparens hand på rumpan och kommandot "backa" så backade han tveksamt men galant. Efter det så går det som på räls.

Att inte SE problemet gör ju faktiskt också att man agerar "problemlöst" - något som kan vara nog så viktigt för stämningen. Självklart är detta dock enklare med en häst som inte heller upplevt problemen innan.

En liten kommentar bara, vilken ramp? ;)
Jag har nu en kärra med "uppsteg", så då blir det ju enormt bökigt att "stanna på halva vägen".
Dock hade jag en kärra med ramp på den tiden pålle var "bebis".

Angående att lära dem backa ut ur kärran, så resonerar jag helt krasst, att ut kommer de alltid.
Vet ngn som hade en häst som de fick hålla på att backa ur i timmar.
De fick då rådet av en "problemhästnisse" att helt sonika parkera kärran med hästen i i hagen, öppna luckan och låta hästen gå ut i lugn och ro när den vill.
För till sist så vill den ju ut.

Tror inte jag gillar idén att bara gå halvvägs och sedan backa. Men med det inte sagt att det är ett sätt som skulle vara fel.
Jag resonerar som så, att bäst att knalla på så länge hästen vill framåt, och inte stanna den om den vill in i kärran.

Huvudsaken när man lastar är att man i allafall är lugn och har en plan! Och då finns det ju fler rätt sätt än ett!

Det som är så svårt är ju att veta vilka som är idioterna,själv har jag bara råkat ut för såna fodervärdar å medryttare tex, så jag vågar inte ha ngn mer.Inte det att de slått hästarna utan inte skött dom som man ska eller inte varit nog duktiga ryttare för att inte förstöra dom.

Tyvärr är det ju så.
Men många ggr (bla i mitt fall), så hade jag "hört varningsklockor", men tyckte att jag nog var fjantig, dessutom är jag själv ju långt ifrån en expert.
I allafall jag måste lita mer på min magkänsla eller hur man ska uttrycka det.

kopparberg skrev:
En liten kommentar bara, vilken ramp? ;)

Angående att lära dem backa ut ur kärran, så resonerar jag helt krasst, att ut kommer de alltid.
Vet ngn som hade en häst som de fick hålla på att backa ur i timmar.
De fick då rådet av en "problemhästnisse" att helt sonika parkera kärran med hästen i i hagen, öppna luckan och låta hästen gå ut i lugn och ro när den vill.
För till sist så vill den ju ut.

Tror inte jag gillar idén att bara gå halvvägs och sedan backa. Men med det inte sagt att det är ett sätt som skulle vara fel.
Jag resonerar som så, att bäst att knalla på så länge hästen vill framåt, och inte stanna den om den vill in i kärran.

Huvudsaken när man lastar är att man i allafall är lugn och har en plan! Och då finns det ju fler rätt sätt än ett!

Men då kan de ju vända sig om och gå ut - och skada både sig själva och transporten. Min extremt stora valack har vänt sig i transporten en gång - hur transporten höll förstår jag fortfarande inte.

Man lär så länge man lever. Jag hör ibland personer som beklagar sig på olika ting hur folk kan hantera eller fodra deras uthyrda hästar. Det enda jag kan säga - kolla upp personen ordentligt många gånger. Det kan ställa till så mycket tråkigheter annars, som trådskivaren skrivit. Var observanta. Fast personen är trovärdig och duktig. Jag vet en släkting tex som lämnade sin häst för vidareutbildning till en känd hoppryttare. hon klarade inte av hästen. Det gick åt skogen.

Åh det programet såg jag också. helt otroligt. "vilken hov vill du attha ska lyfta" synd att de inte visade mer av hans hästträning

Jag har aldrig provat.
Men den som hade problemet hade mellanväggen på, och då räknades det väl med att hästen inte skulle kunna vända.

Men många ggr undrar man vad och varför hästar håller på som de gör i en kärra?! :confused:
Åtskilliga ggr på tävlingar har ju hästar vänt sig, hoppat över bommen, krupit under bommen osv.
Fantasin har visst inga gränser hos vissa hästar när det gäller att hitta på sattyg i kärran! :D
Jag har haft turen att hittills ha hästar som inser "nej, det går inte" när det gäller sådana saker, men en vacker dag står man väl där med en sådan där kreativ "transportkrånglare". :smirk:

Jag vet också en som lämnade en häst till en "känd utbildare".
Hästen gick till final i kvalitets, och ägarna ansåg sig för okunniga för att själva kunna matcha och visa sin fina häst på finalen.
När hästen kom till finaldagen var den totalt sönderstressad, och "utbildaren" de betalat för att utbilda och visa hästen lyckades inte ens få den att gå över en bom på backen! :confused:
Dessutom började "utbildaren" argumentera och käfta med domarna när de försökte dirigera ryttaren så hästen fick åtminstonde en liten chans.

Nu var det många år sedan, men jag kan fortfarande tänka på det när jag ser att den där "kände utbildaren" har annonser på kurser då och då...

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 416
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Då jag blev gravid med tvillingar och mådde dåligt redan från 3 månaden, bestämde jag mig för att lämna ut min unghäst, 5 årig fbl...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 353
Senast: bambam
·
L
Hästvård Jag skrev för någon månad sedan om min häst som hade böjprovsreaktioner i båda kotorna och knäna fram och behandlades med kortison utan...
Svar
3
· Visningar
700
Senast: Dahlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama