Aldrig mer bada hund...

Aliide

Trådstartare
Inte ens om min hund rullar sig i koskit tänker jag bada honom. Skulle vara duktig och "vårbada" min hund inför Frontlinebehandlingen. Sagt och gjort, in med hunden på med schampo osv. Pust! Hunden liknar en harlekin i färgen. Aldrig sett så mkt mjäll på en hund. Hela huden släpper. Han har ingen direkt klåda eller rodnad, men helt vitprickig. Det har blivit liiite mindre nu efter 4 dagar, men va fasiken...

Vad kan man göra åt en snustorr hundpäls? :crazy:

Sv: Aldrig mer bada hund...

Våra bulldoggar får så lätt, och dom använder mamma ett speciellt schampo till, som veterinären säljer. Fungerar jättebra verkligen. Sen finns det också återfuktande balsam, typ, att köpa oftast. Sånt använde jag till Azlan efter bad, annars mjällade han lätt också.

Jag andvänder ett körsbärsdoftande schampoo. Heter "All Natural ESPREE" Berry Delight. Finns självklart i en väldigt massa olika dofter och utföranden för olika hundraser/hundar och pälsar. Superbra!

Var hos vetten med mitt marsvin idag och fick höra i väntrummet att hunden ska inte vara nybadad före Frontline. De ska vara lite fet i pälsen för då verkar det bäst. Har tyvärr inget tips om "torr hund"

Fiffi1 skrev:
Var hos vetten med mitt marsvin idag och fick höra i väntrummet att hunden ska inte vara nybadad före Frontline. De ska vara lite fet i pälsen för då verkar det bäst. Har tyvärr inget tips om "torr hund"
Japp, det vet jag. Just därför duschade jag honom några dagar innan för att han inte badat på 1 år :D

Använd såpa när du badar hunden.
Jag brukar använda såpa i fast form det är jättesmidigt.
Såpan i sig är återfettande så det torkar inte ut päls och skinn.

Vi använder oxå såpa och har aldrig upplevet att han har blivit torr... Och det blir en hel del bad för honom under jaktsäsongen...
Under sommaren simmar han mest på egen hand i sjön så då behövs han sällan direkt badas...

Min labbe hade så , vi fick rådet att ge fetare foder eller olja i maten och det har hjälpt enormt :bow:

Aliide skrev:
En skitit Beauceron :cool:

OM det blir ett nästa bad så blir det såpa. Han är inte lika mjällig nu iallafall :crazy:

Såpa eller Dove-schampoo.

Dove använder jag till både häst, hund och katt...

provade Sunsilk för ett par år sedan på hästen och hon blev helt pälslös på halsen, så det var ingen god idé :angel:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 886
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama