äldre valack börjar "betäcka"?

frittan

Trådstartare
visste inte var denna tråd skulle ligga, om den ligger fel får gärna moderator flytta den.

min undran gäller om äldre valacker som aldrig någonsin visat några tendenser till hingstbeteende som bestigning osv helt plötsligt kan börja göra det? hästen i fråga är 18 och varit valack sen unghäst.

valacken har aldrig visat något intresse för brunstiga ston. han har nästan alltid gått med ston utan problem. stoet han går med nu har han gått med i 1 år utan problem. hon har brunstat massor hela våren och han har bara gått därifrån och tyckt att hon varit jobbig.

igår ringde de och sa att stoet hade sår på ryggen "format som en hov" enligt dom (jag har ej sett detta än) och anklagar valacken för att ha försökt betäcka.

jag undrar bara; hur stor är chansen? jag tror ju mer på att hon rullat på en sten eller vad som helst. för det känns lite långsökt att tro att hästen helt plötsligt börjar betäcka...

tacksam för svar!!

Sv: äldre valack börjar "betäcka"?

jag undrar bara; hur stor är chansen? jag tror ju mer på att hon rullat på en sten eller vad som helst. för det känns lite långsökt att tro att hästen helt plötsligt börjar betäcka...

Den chansen är faktiskt ganska stor, vet en 18 åring som började betäcka när det var ett väldigt brunstigt sto i hagen som nästan krävde det. Den hästen hade alltid gått med ston.

Tror nästan alla valacker ger efter om stoet är väldigt ihärdigt och brunstar mycket. Valackar har ju endå fortfarande kvar instinkten, den går ju inte riktigt att ta bort. Därför skulle jag aldrig släppa ihop min valack med brunstiga ston.

Risk får vi väl ändå hoppas att ni menar?

Det kan ju lika gärna vara stoet som fått en hormonrubbning, det behöver ju inte vara vallacken.
Jag skulle prata med stoägaren, vill inte hon ha sitt sto med din vallack, so fine, då får ni finna en gemensam lösning. Det är ju som du säger skitsvårt att säga att det verkligen är hovmärken, eller inte.

Här i hagen betäcker valackarna friskt, både varann på bus och stona på mer allvar. De enda som fått sår på ryggen är två valackar :crazy:

Jag har då ALDRIG sett ett "hovformat sår" :confused: hur skulle en hov ge ett hovformat sår? Det blir ju inte hovavtryck på en hästkropp precis.. Däremot har jag sett bitmärken som blivit som avskavd päls i två halvmånar, ganska likt ett hovavtryck.

Jag skulle iaf gissa på att såret snarare är ett bitsår än ett hovavtryck, därmed inte sagt att valacken inte betäckt också.

Oavsett kan jag tycka, att vill man inte riskera att det betäcks i hagen med tanke på livmoderinlammation osv så får man hålla ston och valackar isär.
Angående sår på ryggen så kan de få det oavsett, jag har flera gånger sett ston "klättra" på varann, precis som valackar kan göra när de busar. Bitas kan de också göra vid lek eller vid bråk, det får man väl räkna med när man har hästar ihop.

Jag vet inte vad det beror på men jag har sett det förrut hos äldre valacker, som om de blir mer "hingstiga" när de är äldre. Även sånt som att vakta och valla stona, t o m mer skrikiga ibland, kopplat till stona. (hörde om en sån nyss tex som börjar komma upp i åren och visa såna tendenser)

Men sen kan alla valacker reagera på riktigt envisa ston, men de flesta betäcker inte.

kl
Hade en stackars valack som blev så uppvaktad av ett av mina ston att han till slut började rida på henne. Han hade alltid gått med ston innan och aldrig varit intresserad....

Här i hagen betäcker valackarna friskt, både varann på bus och stona på mer allvar. De enda som fått sår på ryggen är två valackar :crazy:

Jag har då ALDRIG sett ett "hovformat sår" :confused: hur skulle en hov ge ett hovformat sår? Det blir ju inte hovavtryck på en hästkropp precis.. Däremot har jag sett bitmärken som blivit som avskavd päls i två halvmånar, ganska likt ett hovavtryck.

Jag skulle iaf gissa på att såret snarare är ett bitsår än ett hovavtryck, därmed inte sagt att valacken inte betäckt också.

Oavsett kan jag tycka, att vill man inte riskera att det betäcks i hagen med tanke på livmoderinlammation osv så får man hålla ston och valackar isär.
Angående sår på ryggen så kan de få det oavsett, jag har flera gånger sett ston "klättra" på varann, precis som valackar kan göra när de busar. Bitas kan de också göra vid lek eller vid bråk, det får man väl räkna med när man har hästar ihop.

ja, jag ska ut till stallet i eftermiddag och kolla på det "hovformade såret"... hm!

sära på dom hade ju förstås gått att göra, i natt stod de inne. dock är det bara detta sto och denna valack som går ute dygnet runt på bete... isåfall får de gå ensamma ut. alt. stallas in som de andra... :crazy:

Risk får vi väl ändå hoppas att ni menar?

Det kan ju lika gärna vara stoet som fått en hormonrubbning, det behöver ju inte vara vallacken.
Jag skulle prata med stoägaren, vill inte hon ha sitt sto med din vallack, so fine, då får ni finna en gemensam lösning. Det är ju som du säger skitsvårt att säga att det verkligen är hovmärken, eller inte.

ja risk menar jag, valde visst lite fel ord :o

ska ut och kolla på dessa märken i eftermiddag...

Min gamla welsh har under de senaste åren börjat betäcka och bli väldigt hingstig. Men han kastrerades när han var 6, vet inte om det beror på att han kastrerades senare än vanligt men han är mycket mån om tjejerna i flocken, han är nu 24.
Vi hade även en fjording som också var hingstig som sjutton han var ett år äldre än welshen och ska också ha kastrerats vid 6 års ålder.
Jag tror bara att han har instinkerna kvar och att säkert stoet var ganska ihärdig med att visa vad hon ville ;)

Min gamle ponny fick oxå sådant betende när han va runt 20...
Började betäcka stoet och vara allmänt "knäpp"
Aldrig visat sånt innan... Detta eskalerade till sådan grad att han sprang genom linor (med ström) för att komma åt mitt ettåriga sto för att betacka och jaga vettet ur henne...
Tur i oturen klarade hon sig med ytliga sår och svullnad runt vaginan. (heter det så på hästar?:o)
I samråd med vet. så fick han sluta sina dagar någon vecka efter detta...:cry:
Han mådde inte bra psykiskt och var dessutom en fara för mina andra hästar..

Finns juh inget som säger att din kommer bli likadan, men ville iaf dela med mig....

hovformat sår låter inte direkt som ett tecken på att han försökt betäcka stoet.... snarare bitit eller lekt (stegrat).

ska man ha hästar tillsammans så får man nästan räkna med bitmärken och mindre skador, vill dom inte ta risken (vilket är förståligt) så kan inte hästarna gå ihop.

vettigast vore väl att observera dom och se hur dom uppför sig innan ni tar några beslut.

Det är möjligt att han gjort det.

Mitt sto (som jag numer aldrig har med valackar) hade gått ca 1 år med en valack som aldrig betäckt och inte visat intresse för henne när hon brunstar (hon är översexuell).

Nu när sommaren kom så blev hon om möjligt ännu mer översexuell :o och tillslut betäckte han henne. Dom har ju ändå nån sorts instinkt kvar och när stona pressar in dom i ett hörn har dom väl inget val stackarna ;)

Hur ser stoet ut i vulvan? För när min märr var betäckt hade hon (förutom att man såg klätter märken på ryggen och sidorna) rejält svullen och sprucken i vulvan, det rann blod och var och krävde flera behandlingar av vet.

hovformat sår låter inte direkt som ett tecken på att han försökt betäcka stoet.... snarare bitit eller lekt (stegrat).

ska man ha hästar tillsammans så får man nästan räkna med bitmärken och mindre skador, vill dom inte ta risken (vilket är förståligt) så kan inte hästarna gå ihop.

vettigast vore väl att observera dom och se hur dom uppför sig innan ni tar några beslut.

jo vi har observerat dom och inget mer har setts och inga nya märken/sår osv. min häst ÄR väldigt busig så jag tror mer på att han busat!

såret var ett streck på ryggen, och jag vet inte hur de kunde få det till en hov...

Bellis05: stoet har inget annat tecken på betäckning mer än det s.k hovformade såret på ryggen, som när jag kollade på det inte alls är hovformat utan som ett streck.

Utifrån det skulle iaf jag tro att det INTE skett någon betäckning.
Ett sår på ryggen, det kan ju komma varifrån som helst...

För stallfridens skull skulle jag(om jag var du) ta ett snack med stoägaren och bestämma er för att det föreligger en risk att din häst betäcker, för risken finns alltid där, även om man inte ser det när man kikar på dem i hagen en stund.
Jag har personligen inte sett mina killar betäcka här i nya stallet, däremot ser jag andra "bevis" för att de faktiskt gör det.

Så, lika bra att ni räknar med att det kan förekomma, och så får stoägaren bestämma sig för(och du också förståss) om hästarna ska gå ihop eller ej.
Risken finns annars att om valacken tillslut faktiskt betäcker, och det händer något, så blir det du som får "skulden" av stoägaren, även om det inte är så rent juridiskt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 410
Senast: mars
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
2 009
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama