äldre sto tappar päls i pannan

eldkyss

Trådstartare
Idag märkte jag att mitt sto kändes lite krusig i pannan jag kunde de peta lite med fingrarna så föll det av en massa päls kring just ett område..

vad kan det bero på? Hon har aldrig haft något sår där.

Sv: äldre sto tappar päls i pannan

fäller vinterpäls?

Så är min häst på en viss punkt i pannan varje år. Jag gissar att han inte kommer åt den punkten själv när han kliar sig.

För jag menar, när han rullar sig så skrapas ju päls av. Sedan kan han klia sig på andra ställen själv, han kan klia sig med kompisar och klia sig mot ligghalls-väggarna osv...

Men väldigt sällan en häst kommer åt att klia sig mitt i pannan så då blir det burrigt där och när man hjälper till och kliar där ibland så faller det hur mycket som helst :)

En av våra hästar tappar päls över hela kroppen, ser nästan lite naken ut men vi förstod inte riktigt varför detta såg ut såhär så vi ringde föregående ägare och då sa hon att han fällde.. Aldrig sett!!

Han började under denna veckan så det är nog läge för din med.. Solen kollar ju fram väldigt mycket. Börjar med huvudet och går vidare neråt och slutar när sommarpälsen är framme :)

ser du huden väl eller är de lite fjun ?

är det inte sårbildningar av något slag är det inget farligt.
Huvudsaken är att den inte får söndrig hud.

Kan hon inte haft nån mindre skada som du inte noterat? (Tänkte om den har mkt pannlugg eller så?)

nej utan det känns skorvigt liksom. Hittade fler skorpor områden i pannan idag. De känns som små runda skorpor som lossar jätte lätt när man tar på dom. Kan de va någon svampinfektion? Det är endast i ansiktet detta är.

Har hästen gått ute mkt och sen blivit uppstallad?
Har varit med om en del unghästar som varit uppvuxna på lösdrift och sedan stallats in som har fått något liknande speciellt under vintern och via päls fällning, en del har även fått löss just pga värmen de inte är vana vid. Du har inte sett några små vita hoppande saker, ruskigt snabba är dom, verkar dock inte smitta alls, iaf har jag aldrig varit med om det

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 167
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
503
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka