Äldre shettis på lösdrift??

C

Carolrita

...Hmm...Vet faktiskt inte om jag lagt tråden på rätt ställe....Nån moderator får gärna flytta den isåfall...
Jag har en liten fundering...Visst vet man ju att shettisar är gjorda för att vara ute dygnet runt året om.
Har ingen gamling härhemma än, men om jag råkar ha en såpass äldre shettis, vill säga 20-25 år här och h*n får gå ihop med mina 2 hästar på lösdrift (travstoet & shettisvalacken).
Tror ni att gamla shettisen klarar av att gå i lösdrift??
Och hur är det med deras leder om dom rör på sig 24/h??
Har för mig att det skulle "mjuka upp" dem, men jag kan ha fel...
Kan man täcka en gammal shettis, så att den inte fryser? Eller behöver den inte något täcke,alls, om den har tjock vinterpäls??
Visserligen ska man vara uppmärksam på dessa symptom på en häst om den mår bra eller inte.

Kom gärna med era synpunkter! :banana:

Sv: Äldre shettis på lösdrift??

Jag tror inte att det är någon fara faktiskt, har en en stor päls och en del underhudsfett bör den inte frysa. Men ser du att den blir stel kan du ju slänga på ett täcke. tror faktiskt att de tär bra för den att röra på sig mer. Det är inte bra för gamla hästar att stå still för mycket.

Tack för ditt svar! :) Tänkte väl det.....Hade haft en gammal märr, som blev stel av att stå still...När man släppte ut henne med täcket på, då blev hon inte lika stel. Nu var det ju inte en shettis man hade, utan ett stort gammalt travsto (det där va några år sedan).

God Jul på er! ;)

Vår shettis med mycket päls och fett är täckad ute när det krävs. Den kommer dock in till natten.

Jodå, det gör min shettis (han är bara 4, blir väl 5 vid nyårsskiftet) när det regnar mkt (vill inte allt vatten går igenom ryggmärgen :crazy: ) även om han har väldigt tjock päls, tycker man ändå att man kan "skydda" honom med ett regntäcke mot spöregn. både han och stoet går på lösdrift, och båda totalvägrar komma in även om det spöregnar....dom har ligghallen att gå in i som de själva vill....Och de har mkt skog, oxå.
Här stallar man aldrig dom in igen, för det har dom visat tydligen att dom helst vill bo ute och då får det bli så! :)
Jag själv får slita "ut mig" att städa i hagen, mocka i ligghallen och fodra dem med hö....Men det gör mig inget, man får lite muskler och frisk luft....:angel:

Gamla hästar mår visst bättre av att gå ute dygnet runt, med täcken på vid vintertid (mitt gamla travsto frös aldrig när hon gick utan täcken under de kalla vinterdagarna, men när jag skaffade mej det yngre travstoet började jag även täcka gammelmärren när hon nästan närmade sej 20årsstrecket) och deras leder mjukar visst upp när dom får röra på sej 24/h.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka