Äldre häst med stela ben

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Zalmiak
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 3 435
Z

Zalmiak

Hallå alla glada!

Tänkte kolla vad ni har för erfarenheter av olika typer av stallbandage. Min äldre ponny börjar bli lite stel i benen nu när temperaturen sjunker, så jag funderar på att börja använda något typ av stallbandage. Men eftersom det finns så många olika så känns det svårt att veta vilka som är bäst. Vad har ni för erfarenheter av detta? Har ni något som ni tycker hjälper?

Mvh emma

Sv: Äldre häst med stela ben

När min förra häst blev äldre och mycket stel i benen så hällde jag i rapsolja i hennes mat.
Ca 1/2 dl varje dag blandade jag i maten, fast det var knappt att jag behövde blanda i det för hon sörpla i sig det ur bunken direkt, hon älskade oljan :).
Oljan hjälper en hel del mot stela leder och så är det bra för det hjälper hästen att inte tappa hullet lika lätt som äldre hästar kan göra, nu vet jag inte hur din ser ut, men min var svår att hålla hullet.

Hon blev även ganska gallig bak så jag köpte Back On Track och satte på henne varje natt, vande in henne någon timme hit och dit i början och så utökade jag det successivt så till slut hade hon det hela nätterna och det hjälpte massor :).

Lycka Till !

Tack så mycket för tipsen! Olja kanske är värt att prova! Har ett par back on track stallbandage, kanske ska börja använda dem?
Mvh emma!

Om du testar oljan så förvänta dig inget resultat redan efter någon dag utan det tar ett tag, olika på alla hästar.
Jag skulle börja använda Back on Tracken om jag vore dig om nu nu redan har sådana :).

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 219
Senast: Kilauea
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 629
Senast: Badger
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 145
Senast: MiniLi
·
R
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 668
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka